RECENZE: Půst s polévkou na vlastní kůži (žaludek)

Kuchařky jsou samy o sobě knihy velmi zvláštní, ale i u nich platí, že jejich kvalitu prověří až čas. A tak často saháme po kuchařských knihách, které používaly už naše babičky, ale čas od času zatoužíme po nějakém novém přírůstku do knihovničky (kuchyně). Milovníci polévek si tam mohou udělat místo třeba pro jednu z letošních novinek nazvanou Půst s polévkou. Nejlepším způsobem, jak pro případné zájemce, čtenáře a kuchaře předem otestovat novou knihu receptů, je pustit se do vaření. I na to tedy dále dojde…

DSCN2344Název Půst s polévkou a zejména pak podnázev 55 polévek pro top postavu řadí tuto knížku mezi dietní příručky. Také obsah publikace tomu odpovídá a skutečně si polévkový půst můžete na vlastní kůži vyzkoušet. Nízkokalorické polévky a čtrnáctidenní plán, který s nimi můžete absolvovat, jsou mezi různými „zaručenými“ návody jak zhubnout rozumným řešením. Polévky dostatečně zasytí a poskytnou všechny důležité živiny.

Před samotnými polévkovými recepty naleznou čtenáři ale i další tipy z oblasti zdravého životního stylu, vyvážené stravy a konkrétní příklady rychlých a zdravých snídaní či nápojů vhodných v redukčním režimu. Kniha je tak komplexním stravovacím plánem na čtrnáct, ale i více dní. Záleží již na každém osobně, jak dlouho z ní bude čerpat inspiraci.

Inspiraci zde najdou ale i běžní „jedlíci“. Půst s polévkou můžete využít jako jakoukoli jinou kuchařku. Stačí zalistovat a vybrat si některou z polévek, i když zrovna žádnou dietu nedržíte. Začátečníci zde navíc naleznou rady a postupy, jak udělat poctivý zeleninový, rybí i drůbeží vývar – bez kterého se žádný dobrý kuchař neobejde. A poté už následuje přehled samotných polévek. Najdeme mezi nimi klasiku, jako je rajčatová, květáková nebo třeba brokolicová polévka, ale například i studený okurkový krém, fenyklovou polévku s kraby či třešňovou polévku s krevetami. Recepty jsou rozděleny do zeleninových a masových (a rybích) kategorií.

KOUKNI SE  Jak vyléčit černý kašel? A jak černý kašel poznáte?

A kterou jsem vyzkoušela já? Volba padla na dýňovou polévku, která je velmi oblíbená a její příprava není nijak složitá. Je pouze dobré dát si pozor, kterou dýni zvolíte. Já jsem sáhla po dýni muškátové, jež sice vyniká lahodnou vůní, ale oproti ostatním druhům je tvrdší a její loupání je poměrně náročné. Čas přípravy polévky se vám tedy rozhodně protáhne. Na receptu jsem nic zásadního neměnila (pouze jsem využila cherry rajčátka místo klasických rajčat a na ozdobu čerstvou bazalku s trochou smetany) a vše dopadlo podle plánu, včetně barvy a konzistence polévky, která vypadala přesně jako na ilustračním obrázku v knize. Nezklamala ani chuť, a tak bylo o nedělní oběd postaráno.

DSCN2334

DSCN2335

DSCN2342

RYCHLÁ DÝŇOVÁ POLÉVKA

DSCN2333Suroviny:

• 1 cibule, nasekaná
  • 500 g dýně, oloupané, bez semen, na kostky
  • 1 červená paprika, na kostičky
  • 3 rajčata, na kostičky
  • 2 lžíce olivového oleje
  • 500 ml zeleninového vývaru
  • sůl, mleté chilli
  • 2 lžíce petrželky, nasekané

Postup: V hrnci zahřejeme olej a restujeme na něm cibulku, až zesklovatí. Přidáme kostky dýně, rajčata a papriku a podlijeme vývarem. Ochutíme solí a chilli kořením. Polévku uvedeme do varu, zakryjeme pokličkou a zvolna vaříme asi 15 minut. Potom promixujeme tyčovým mixérem a posypeme nasekanou petrželkou.

Polévkami ale knížka ještě nekončí. Na závěr se můžete seznámit s různými spalovači tuků, bylinkami, čaji či se poučit o bílkovinách na talíři. To vše ve velmi příjemné grafické úpravě s nevtíravými fotografiemi.

KOUKNI SE  Vysokoproteinová dieta: Kolik vajec sníst denně a jak je připravit?

A pozor: nemůže samozřejmě chybět ani známý dietní hit – zelná polévka. Kdo ji zná a pokoušel se někdy dietu s touto polévkou dodržovat, asi by vám k tomu řekl své. Věřím, že mnozí se dodnes nemohou na zelí (a možná i polévky) ani podívat. Závěrem snad tedy jen doporučit pestrost, kterou nám různé suroviny nabízejí a polévky pravidelně a s různými obměnami zařazovat do jídelníčku celé rodiny.

Text a foto LENKA ŠIMKOVÁ