Recenze: Profesoři zločinu nevaří lépe jak Perníkový táta

V případě filmu Profesoři zločinu nedá postupovat jinak, než srovnáním se seriálem Perníkový táta. Je to souboj dvou vědců. Pitero vaří legální drogu, aby mohl své holce koupit myčku. Perníkový táta vaří, protože přichází o vše ve svém životě. Tak schválně, kdo tenhle souboj může vyhrát?

Pietro to nemá lehké. Tak moc by chtěl získat kontrakt na svůj převratný objev, ale naráží na nepochopení a aroganci. Partnerce, která mu 7 let byla oporou, dochází trpělivost a začíná chtít víc, než jen sliby že bude lépe. Když Pietra vyhodí z univerzity, rozhodne se k radikálnímu řešení. Vyrobí legální drogu za použití látek, které nejsou na seznamu zakázaných. Díky svým znalostem je úspěšný a na trhu se objevuje droga, jejíž obliba rychle stoupá. To se ovšem nelíbí místní mafii, která doposud trh s drogami ovládala. Pietro se svými přáteli bude muset brzy řešit víc než jen, jak ospravedlnit náhle získané peníze. Zdá se to povědomé? Přesně tak. Režisér Sydney Sibilia si pro svůj debut vypůjčil zápletku Perníkového táty a natočil komedii s prvky sociální kritiky.

Prošlé zboží

Hned na začátku musím přiznat, že Profesoři zločinu jsou pro mě zklamáním. Těšil jsem se, že zápletku Perníkového táty někdo natočí ještě o trochu lépe. Nechci se rouhat, Perníkový táta je jeden z nejlepších seriálů, ale po všech nadšených doporučeních jsem čekal víc. Je výborně napsán, zahrán, natočen. Navzdory absurdnosti situací divák ani na chvíli nepochybuje o tom, co vidí. Dojem Perníkovému tátovi ale trochu kazí, že se bere až příliš vážně. Proto jsem doufal, že Profesoři zločinu vnesou do tématu trochu větší nadhled. Jenže tam, kde Perníkovému tátovi humor chybí, se Profesoři zločinu snaží být až příliš vtipní. Výsledkem je pestrobarevná koláž občas zábavných, ale také místy na pokraji trapnosti balancujících scének. Zbytek je polotovar, který je slušně zabalen, bohužel s poněkud prošlou lhůtou trvanlivosti. Jinými slovy nenabízí nic, čím by film zaujal. Snad jen množstvím nelogičností.

Stejně jako Perníkový táta je Pietro motivován finanční situací. Zatímco ale v Perníkovém tátovi hlavní postava bojuje se smrtelnou nemocí a potřebuje peníze pro svoji rodinu a na léčbu, Pietro je mladý a zcela zdravý. Jeho neúspěch v práci a z něj vyplývající problémy ve vztahu rozhodně nezní jako dostatečný důvod pro prodej drog. Zvlášť když Pietrova partnerka pracuje s drogově závislými.

Táta vs. profesor

Zatímco Perníkový táta je samotář, který pracuje s jediným studentem coby dealerem, Pietro vybuduje celý gang složený ze zneuznaných vědců. Najdeme mezi nimi antropologa hledajícího práci na autovrakovišti, ekonoma živícím se podvody při pokeru nebo jazykovědce pracujícího na benzínové pumpě. Každý má ale talent, který hodlá Pietro využít. Škoda, že potenciál, který každá z postav má, si nechali tvůrci pro sebe nebo v lepším případě až do dalšího dílu, neboť přítomnost většiny z členů gangu je naprosto zbytečná a jsou pouze do počtu.

V neposlední řadě, co dělá z Perníkového táty nezapomenutelný zážitek, je filosofický přesah. Zamyšlení nad tím, co je legální, co je správné, jak se vyrovnat s tíhou odpovědnosti. Profesoři zločinu místo toho nabízí sociální kontext. Silná témata nezaměstnanosti, překvalifikovanosti jsou ale podány tak neobratně až násilně, že ve výsledku ztrácejí věrohodnost. Místo toho film nabízí jedinou otázku: Jestli to skutečně mají zapotřebí? A odpověď je jednoznačná: Nemají.

Navzdory všem nedostatkům film plyne svižně a díky přepálené barevnosti působí i trochu cool. Škoda, že se tvůrci zasekli na vypůjčené zápletce a v nadšení už nevěnovali zbytku filmu dostatek pozornosti. Scénář má potenciál, stejně tak i herci. Snad se jich podaří lépe využít v pokračování (ano, Profesoři zločinu jsou rovnou trilogií). Jestli to bude stát za to, nebo se tématem a zpracováním film již vyčerpal a další díly budou přehlídkou humoru za každou cenu, se můžeme přesvědčit od 28. 6. 2018, kdy vstoupí do kin pokračování s názvem Profesoři zločinu: Masterclas

Smetto quando voglio

Komedie / Krimi

Itálie, 2014, 100 min

Režie: Sydney Sibilia

Scénář: Sydney Sibilia, Valerio Attanasio, Andrea Garello

Hrají: Libero De Rienzo, Edoardo Leo, Neri Marcorè, Pietro Sermonti, Valeria Solarino, Valerio Aprea, Paolo Calabresi, Lorenzo Lavia, Nadir Caselli, Lorenzo Gioielli, Marco Conidi, Luca Vecchi, Luigi Di Capua

5
recenze-profesori-zlocinu-nevari-lepe-jak-pernikovy-tataVýsledkem je pestrobarevná koláž občas zábavných, ale také místy na pokraji trapnosti balancujících scének. Zbytek je polotovar, který je slušně zabalen, bohužel s poněkud prošlou lhůtou trvanlivosti.