Recenze: Přehlídka autorů detektivek v Temnějších odstínech Švédska

Tato sbírka vznikla díky obrovskému zájmu o švédskou kriminální literaturu na mezinárodním poli. Švédská detektivka se stala po vydání trilogie Milénium od Stiega Larssona celosvětovým fenoménem, a John-Henri Holmberg proto sestavil první přehlednou antologii švédských detektivních povídek vydaných v angličtině. Uvnitř najdeme 17 povídek z pera 20 švédských spisovatelů. Některé povídky byly v této sbírce zveřejněny vůbec poprvé a ani jedna z nich nebyla dosud přeložena do angličtiny.

temnější odstíny švédskaVybrané autorky (polovina příspěvků je od ženských autorek) a autoři jsou většinou držitelé různých literárních cen, ať už švédských či mezinárodních. Škála stylů a námětů je skutečně bohatá. Některé z povídek mají spíše hororový nádech, jako ta s názvem Měl rád své vlasy od manželů Rolfa a Ailly Börjlindových. Povídka s názvem Opravdový život od Ake Edvardsona zase staví na pomalém budování napětí a překvapivé pointě.

Fanoušky Stiega Larssona určitě poteší, že se vůbec poprvé mohou seznámit s jeho raným dílem. Povídku s názvem Supermozek napsal v pubertálním věku, kdy se ještě pokoušel psát sci-fi povídky, ale zárodky jeho originálních nápadů a téma boje proti totalitnímu či prohnilému systému lze objevit už zde. Poněkud mimo detektivní žánr vyznívá povídka družky Stiega Larssona Evy Gabrielssonové s názvem Paulovo poslední léto, která ve zdánlivě detektivně rozehraném příběhu překvapí závěrem se silným sociálním akcentem. Naopak na malém prostoru dokázala využít všechny podstatné vlastnosti žánru Anna Janssonová ve své povídce Prsten. Slavná švédská autorka napsala 14 románů v hlavní roli s policistkou Marií Wernovou.

Další špičkovou představitelkou švédské kriminální literatury je určitě Asa Larssonová. Její historická povídka Poštovní zásilka se odehrává v Kiruně, kde autorka žila od svých čtyř let až do nástupu na střední školu. Prostředí nejsevernějšího místa Švédska, mráz, tma, drsní muži a dvě brutální vraždy, to vše přispívá k budování atmosféry, která na vás neodolatelně ledově dýchne.

Kniha Temnější odstíny Švédska vám představí pestrou škálu žánrových detektivních povídek nejznámějších švédských autorů. V souboru najdete opravdu reprezentativní vzorek toho nejlepšího, co dnes produkuje pupek současného detektivního žánru, jímž Švédsko bezesporu je. Pravděpodobně vás některá z povídek svým stylem a atmosférou natolik zaujme, že se budete pídit po delší samostatné autorově tvorbě.

John-Henri Holmberg: Temnější odstíny Švédska, nakladatelství Host

8
recenze-prehlidka-autoru-detektivek-temnejsich-odstinech-svedskaV souboru najdete opravdu reprezentativní vzorek toho nejlepšího, co dnes produkuje pupek současného detektivního žánru, jímž Švédsko bezesporu je.