Recenze: Prci, prci, prcičky: Školní sraz

Je to již dlouhých třináct let, co odstartovala prvním dílem série komediálních snímků nazvaná českým distributorem prapodivně jako Prci, prci, prcičky, která odlehčenou a trefnou formou poukazovala na těžkosti dospívání. Od té doby jsme se dočkali celkem tří plnohodnotných pokračování, jelikož nepovedené video filmy pouze těžící ze zavedené značky nepočítám. Partička hlavních hrdinů v průběhu času opustila střední školu, univerzitu, někteří vešli do svátosti manželské a založili rodinu. A přesně to je doba, kdy se setkáváme znovu s Jimem, Finchem, Kevinem, Ozem a Stiflerem. V čase, ve kterém život začíná být malinko stereotypní a naši hrdinové se musí srovnat s faktem, že možná nejsou tam, kde by chtěli být. Nebo snad ano?

Už podtitul čtvrtých Prciček jasně naznačuje, kolem čeho se bude točit celá zápletka. Lépe řečeno, co bude záminkou pro nová a rozhodně neotřelá dobrodružství skvadry středoškolských kamarádů a jejich školních lásek. Školní sraz je dobrou příležitostí nejen pozdravit staré známé, zavzpomínat si na dávné časy a zamyslet se nad vlastním životním směřováním, ale je to i možnost přidat do sbírky nové zážitky. Pokud se v blízkosti pohybuje někdo jako Steve Stifler, v podání báječného Seanna Williama Scotta, můžete si být jisti, že nezapomenutelné zážitky na sebe nenechají dlouho čekat. Vyjma bláznivých situací a jejich tradičně naprosto zoufalých řešení je ovšem opět přítomno i nějaké to životní moudro. Je paradoxní, že ve filmu, který se navenek tváří jako jasný teenagerovský výplach, je tolikrát trefen hřebíček na hlavičku, pokud jde o pohled na život, přátelství a vztahy.

Přirozeně se ani tentokrát divák nevyhne žertům, které balancují na hraně vkusu a nevkusu. Naštěstí jich není mnoho a když na ně přijde, tak lehounce zapadnou do kontextu dění, což je kupříkladu případ plážové scény, kde se Stifler velmi neortdoxně mstí za postříkání vodou. V jiném případě extrémně nechutné, zde fungující a v dané situaci humorné. Největším kladem je rozhodně chemie mezi postavami a pohodová atmosféra, jež výborně dokresluje dynamický rockový soundtrack. Neustálé špičkování se a odkazování na minulé vylomeniny (Stifler, Finch a Stiflerova máma; jablečný koláč; Jimova webová nehoda) funguje skvěle, ačkoliv především v první třetině filmu bude divák bez znalosti předchozích snímků teenagerovské série malinko tápat.

Samotný příběh není nijak komplikovaný a točí se kolem prosté myšlenky, že život není vždy takový, jaký jsme si ho vysnili. Nicméně nikdy není pozdě začít znovu, eventuálně se pokusit o změnu. Následně je skrze desítky humorný situací a dialogů poukázáno na rodinné problémy Jima a Michelle či Kevina  a jeho manželky, profesní neúspěchy Stiflera, Ozovu směšně vybudovanou reputaci nebo Finchův stud ohledně vlastního neúspěchu. Problémy zcela běžné a určitě široce rozšířené, se kterými se potýká řada především mladých lidí. Na první pohled je jasné, že tvůrci snímku chtěli poukázat na fakt, že hlavní hrdinové prošli určitým vývojem, přičemž podobně se změnily jejich perspektivy, priority, hodnoty, starosti a tužby. Současně se jim podařilo mistrovsky zachytit, že jsou to ve svém nitru pořád nedospělí, mnohdy dětinští a především nadržení kluci, kteří ještě nedávno chrochtali blahem při pohledu na ženské poprsí.

Celkově lze s chladnou hlavou říci, že se jedná o nostalgickou feel-good komedii, jež jde ve stopách svých předchůdců. Režisérské duo Jon Hurwitz a Hayden Schlossberg těžkou úlohu zvládlo a vhodným způsobem navázalo na původní trilogii. Čtvrté Prci, prci, prcičky netlačí okatě na pilu tam, kde to není vhodné, ale v místech, která k tomu vybízejí, jsou nekompromisní a servírují jednu nezapomenutelnou scénu za druhou. Lákavé trailery rozhodně nelhaly, protože se skutečně jedná o opravdu povedenou komedii nejen pro teenagery. Závěrečná scéna brilantně uzavírá pomyslný dějový kruh a je třešničkou na dortu celé série (nebo spíš na koláči?). Zarytí fanoušci Stiflera a spol. si mohou připočíst jeden bodík k celkovému hodnocení.

Prci, prci, prcičky: Školní sraz / American Reunion
Komedie / Romantický, 2012
USA, 113 minut
Režie: Jon Hurwitz, Hayden Schlossberg
Hrají: Jason Biggs, Alyson Hannigan, Seann William Scott, Mena Suvari, Katrina Bowden, Tara Reid, Shannon Elizabeth, Chris Klein, Jennifer Coolidge, Thomas Ian Nicholas, Dania Ramirez, Eddie Kaye Thomas, Eugene Levy, Chris Owen, Jay Harrington, Molly Cheek, John Cho, Natasha Lyonne, Jeremy Ambler, Ali Cobrin, Valarie Kobrovsky, Pam Green

Jaroslav Mrázek