RECENZE: Poznejte Místa paměti národa

V letošním roce slavíme již sedmdesáté výročí konce druhé světové války. Nejen u této příležitosti vychází ve spolupráci nakladatelství Jota a organizace Post Bellum velice důležitá kniha s názvem Místa paměti národa.

Ptáte se proč důležitou? Čas letí velice rychle a pamětníků z dané doby ubývá. Lidstvo má tendenci na špatná období a tragédie zapomínat, což může vést k pozdějšímu opakování chyb. Pro každého člověka je velice důležité, aby znal historii své země i těch ostatních. Aby si dokázal vzpomenout na ty, kteří trpěli kvůli malichernosti jiných. Měli bychom si vážit běžných věcí, protože někteří lidé v minulosti je vůbec neměli. Teď nemluvím o moderních technologiích, ale o základních věcech jako jsou jídlo svoboda a lidská důstojnost.

Povězme se nyní něco málo o Post Bellum. Jedná se o nevládní a neziskovou organizaci, která se rozhodla sbírat příběhy lidí. Získávají vzpomínky těch, kteří se museli potýkat s nepřízní osudu. Zaznamenávají důležité milníky 20. století, kterými byla právě druhá světová válka i pozdější nástup komunismu. Sledují potyčky s nacisty i komunistickou mocí. O vznik této organizace se postarala skupina novinářů a historiků v roce 2001.

MISTA_PAMETIPostupem času vznikla internetová stránka rozšiřující rozsáhlou sbírku vzpomínek pamětníků. Uchovávají celé nahrávky, deníky, fotografie či archivní dokumenty o nelidských zločinech, prováděných na lidech po celé České republice. Ve spolupráci s českým rozhlasem vzniká pořad Příběhy 20. století. Vzhledem k současné moderní době se nezapomnělo ani na uživatele mobilních telefonů či tabletů. Vytváří se aplikace, která opět slouží k poznání lidských příběhů a tentokrát i míst.

Samozřejmě se nemohlo zapomenout ani na příznivce klasických tištěných knih. A právě proto mám nyní před sebou velice pěknou publikaci Místa paměti národa. Její obsah se vyvíjí od již zmíněné aplikace. Nabízí kombinaci tří faktorů.

V první řadě se jedná o popis určitého místa, kde se vyprávěný zážitek pamětníka odehrál. Celkově je kniha rozdělena podle krajů od Prahy, přes Středočeský až po Moravský. Každý kraj nabízí několik známých i neznámých budov, ulic či komplexů, které se staly svědky dané příhody.

Druhou částí jsou samotné příběhy. Většinou se jedná o méně tradiční události. Velkou část z nich tvoří vzpomínky na partyzány či různé odbojové skupiny. Přečtete si vyprávění lidí, kteří znali a schovávali tvůrce atentátu na Heyndricha. Nechybí ani několik známějších osobností, příkladem může být Helga Hošková (Weissová) a jejich vyprávění.

Třetí částí jsou životopisy vyprávějících. Již jsem zmínil jednu pamětnici, ale v knize jich najdete opravdu velké množství. Jejich kratičké životopisy začínají u narození a soustředí se především na dobu válečnou i poválečnou. Dočtete se o následcích, které do jejich života přinesla druhá světová válka. Velikou zajímavostí pro mě byli i popisy osob, které stáli na opačné straně. Několik členů SS bojujících za Německo se rozhodlo ukázat i svůj pohled. Samozřejmě se většinou jednalo o osoby, které byli přinuceny vstoupit do německé armády.

Spojením těchto tří ingrediencí vzniklo rozmanité dílo, které nabízí velice události z dějin velice zajímavou formou. Jestliže příště půjdete okolo některého z popisovaných míst, už ho jen tak nepřejdete. Uvědomíte si, že po stejné ulici šly i dějiny.

Samostatnou kategorií je velké množství černobílých fotografií, které všechny objekty i lidi ještě více přibližuje. Poznáte z nich pamětníky, budovy a prostory související s textem. Jedná se o dobové i současné snímky. Některé jsou opravdu akční a historicky velice cenné. Jejich výběr je opravdu zajímavý a už jen kvůli nim stojí kniha za koupi.

Místa paměti národa jsou atlasem, který nabízí pohled do duší mnoha lidí. Nebojí se žádného tématu a hrdě jdou za svým cílem – upomenout čtenáře na důležité okamžiky dějin. Knihu nemusíte číst od začátku do konce. Vzhledem k uspořádání stačí číst jednotlivé části a přeskakovat mezi nimi. Až příště pojedete na dovolenou po České republice, vezměte si tuto publikaci sebou. Určitě v ní narazíte na zajímavost z okolí, ve kterém se budete nacházet.

Post Bellum – Místa paměti národa, kolektiv autorů, Jota, 2015, 496 stran.

LUKÁŠ LOUŽECKÝ

Úvodní foto: Jota.cz