Recenze: Pot a krev je filmovou chuťovkou pro silné žaludky

Daniel Lugo (Mark Wahlberg) věří ve fitness. Věří, že každý se může vypracovat a splnit si svůj americký sen. Dělá trenéra v posilovně, ale jeho život mu pořád připadá příliš obyčejný. Chce peníze. A protože je to „hráč“ a nebojí se riskovat, vymyslí plán, díky kterému se rychle stane milinářem. Spolu s přáteli z posilovny Adrianem (Anthony Mackie) a Paulem (Dwayne Johnson) unesou Danielova klienta a židovského obchodníka Victora Kershawa (Tony Shalhoub) a donutí ho převézt na ně veškerý majetek. Jejich praktiky jsou sice značně amatérské, ale zpočátku jim všechno vychází. Peníze však přinášejí lákadla, která z dobrých úmyslů udělají velké problémy. pain-and-gain-4

Michael Bay si vypůjčil skutečný příběh tří zlodějíčků, kteří se svou touhou po „americkém snu“ dostali na velmi šikmou plochu. Právě americká  nátura, patriotismus a pochybný americký sen jsou hlavní linií filmu. Jsou vyzdvihovány, používány jako omluva pro spoustu hrozných činů, ale především jsou zpochybněny. Příběh ukazuje, že v Americe není radno zahrávat si se zákonem a lepší je se spokojit s tím, co máte. Osud vám nic zadarmo nedá.

Hlavní postavou je Daniel, který vede své dva kumpány a každou pochybnost utne hned v zárodku. V jádru je to ale dobrý kluk, který všechno dělá srdcem, především svou práci a s tím spojené posilování. Druzí dva kulturisti by sami o sobě žádný podobný plán ani nevymysleli, natož aby ho realizovali. Adriana víc zajímají steroidy a tlusté holky, a Paul se právě vrátil z vězení, dal se na křesťanství, abstinuje a hodlá sekat dobrotu. Daniel tak oba strhne k činu, který jejich dobré úmysly zmaří, i když to s nimi myslí dobře. Ve výsledku přece chce hlavně lepší Ameriku!

Vyprávění je zvláštní v tom, že co chvíli posloucháme vyprávění někoho jiného. Postavy se ve vyprávění střídají a my tak každou chvilku vidíme příběh jinýma očima. Na chvíli se tak můžeme dostat do mysli kulturisty, napraveného kriminálníka, detektiva, boháče i sexy imigrantky, která se chce stát filmovou hvězdou. Komentáře fungují především jako oživení, nemají dodat psychologickou hloubku. Jsou vtipné, peprné, zcela upřímné a nevybíravě se trefují do Spojených států Amerických a snů, které se k životu v Americe pojí. Film nechce kritizovat, jen ukazuje věcně a bez skrupulí pravou tvář země, která hlásá rovnost šancí pro všechny.

Psychologii ale příběh nepostrádá. Celé vyprávění i vizuální styl je přizpůsoben charakterům tří hlavních postav – jsou impulzivní, ne zrovna chytří a někdy se uchýlí i k hodně brutálnímu řešení. Především jsou to ale zábavné postavy, na které se dobře dívá, a to nejen proto, jak vypadají, ale proto, že jsou nepředvídatelní, plní života a tvoří partu k popukání. „Nejchytřejší“ z nich vymýšlí plány a druzí dva ho obdivují, i když plánům moc nevěří. Jejich myšlenky jsou nám občas nabídnuty coby třešnička na dortu a tenhle způsob komunikace s divákem skvěle funguje coby náhražka různých klišé typu kamarádské popichování a hláškování.130423132037-pain-and-gain-movie-story-top

Bay se po všech směrech vyřádil, ale všechno zvládl ukočírovat s takovým stylem, že celek je šťavnatý filmový kousek nabitý originálním dějem a skvělými hereckými výkony. Trailer sice neslibuje nic nového, ale opak je pravdou. Nečekaně dobrý je scénář založený na skutečném příběhu chlápků z posilovny, obrazové zpracování je velmi nápaditě a výborní jsou i herci. Na první pohled je sice obsazení založené jen na hoře svalů, ale vnitřní stránka postav je mnohem důležitější, což zdůrazňuje právě kontrast svalů a dětsky naivních charakterů. Největším příjemným překvapením pro mě byl Dwayne Johnson, jehož postava je sice celkem klasický „dobrácký obr“, ale originální detaily postavě dodávají na výjimečnosti. Nevyhledávám filmy, kde tenhle potetoovaný svalovec hraje, ale rozhodně je tahle role pro něho nezvyklá. Ostatně, posuďte sami. Stojí to za to. V trojici kumpánů je tím největším a nejcitlivějším, ale scénář mu předepsal zvraty, které jsou nečekané a neskutečně zábavné.

KOUKNI SE  Koukat či nekoukat: Postapo seriál Fallout

Hlavní pozornost se dělí mezi Johnsona a Marka Wahlberga, který se snad pro tuhle roli narodil. Je bezelstný, zcela přesvědčený o svém poslání a o právu na lepší život. Prostá touha po lepším životě dělá z tří hlavních postav tragikomické figurky, které díky své psychické i fyzické nabušenosti a pocitu neohroženosti zacházejí ve svých akcích do největších extrémů. Jejich příběh si přímo říká o filmové zpracování, protože vymyslet něco tak šíleného umějí tři prostí chlápci mnohem líp, než zkušení scenáristé. Bay je z námětu opravdu nadšený, což je vidět z každého políčka filmu. Když už je příběh lehce za hranicí uvěřitelnosti a únosnosti, Bay vloží titulek „Stále jde o skutečný příběh“, a diváci se baví dál a ještě víc. PAIN AND GAIN

Skvělé postavy nejsou jenom tři gangsterští amatéři, ale i jejich protivníci. Boháč, kterého unesou a oškubou (Tony Shalhoub), je zpočátku nesympatický člověk, který si přímo říká o ránu pěstí, ale ve výsledku je k politování, aniž by to snížilo sympatie k hlavním postavám. Méně výrazné, ale zajímavé jsou i postavy detektiva (Ed Harris), majitele posilovny ( Rob Corddry) a Adrianovy novomanželky (Rebel Wilson).

Po všech stránkách je Pot a krev trefa do černého. Bay je mistr kamery, střihu i akce, ale tentokrát dokazuje, že je i skvělým režisérem, který z herců vyždíme poslední kapku potu a krve. Vizuální parádičky, slow motion a hudba dodávají styl už tak stylovému příběhu. Celé je to „cool“, ale jen proto, že to vyžaduje žánr a příběh. Z kina vyjdete stejně nabiti energií, jako postavy z posilovny. A to je skvělý pocit.

Pot a krev
Pain & Gain

USA, 2013, 130 minut

Režie: Michael Bay
Hrají: Mark Wahlberg, Dwayne Johnson, Ed Harris, Rebel Wilson, Tony Shalhoub, Anthony Mackie, Rob Corddry, Tony Plana, Bar Paly, Jeff Chase, Ken Jeong, Kurt Angle, Yolanthe Cabau, Peter Stormare, Keili Lefkovitz, Michael Rispoli, Vivi Pineda, Nikki Benz

8
recenze-pot-a-krev-je-filmovou-chutovkou-pro-silne-zaludkyPo všech stránkách je Pot a krev trefa do černého. Bay je mistr kamery, střihu i akce, ale tentokrát dokazuje, že je i skvělým režisérem, který z herců vyždíme poslední kapku potu a krve.