Recenze: Posvátná místa České republiky

[corner-ad id=1]Vladimír Liška a jeho knihy vydávané v nakladatelství Alpress v edici Knihy záhad patří už téměř mezi klasiku daného žánru v rámci České republiky. Podle názvu poslední knihy: Posvátná místa České republiky by se mohlo zdát, že autor se tentokrát od záhad odklonil a rozhodl se zabývat jinou problematikou. Nebyl by to však Vladimír Liška, kdyby do této knihy také neprojektoval svůj zájem o záhady, tajemství a podivuhodná místa obecně. Tentokráte se zabývá posvátnými místy naší vlasti. Ve dvaceti kapitolách se věnuje jednotlivým lokalitám. Hlavním cílem vyprávění je objasnit, co vlastně činí místo posvátným a unikátním. Čím přitahuje pozornost dnešních návštěvníků i generací minulých.
Autor věnuje pozornost nejen lokalitám ale i konkrétním stavbám (Říp, Národní divadlo, Hostýn,Blaník,…). A to i  těm, které nejsou až tak notoricky známé (Budeč, Peruc, Strašín na Šumavě,…). Sáhněme si na srdce: Kdo z nás hned zpaměti ví, čím je vyhlášená třeba obec Svatý Jan pod Skalou? Nemám na mysli krásnou polohu obce a známé turistické trasy v okolí. Právě v knize se dozvíme, že v okolí této obce údajně žil záhadný poustevník.Posvátná místa České republiky
Obec Svatý Jan pod Skalou se nachází na půli cesty mezi Berounem a Karlštejnem a je proslulá tím, že někdy na přelomu 9. a 10. století tu měl žít nejstarší český poustevník svatý Ivan. Ale on to vlastně žádný Čech zřejmě nebyl a jeho skutečný původ dodnes zůstává záhadou. Podle kronikáře Václava Hájka z Libočan prý pocházel z Uherska a snad měl být v příbuzenském vztahu s pozdějším uherským králem Štěpánem.
Liška u jednotlivých kapitol stručně shrnuje historická fakta a hledá rozpory s dávnými záznamy v kronikách. Jindy se je naopak snaží podkládat dalšími zdroji tak, aby čtenář dostal co nejpřesnější informace k danému místu. Na druhé straně ponechává i dostatečný prostor pro fantazii. Historická fakta převádí do populárně naučné podoby. Je na každém, aby si finální názor na to co, jak a kdy, udělal sám.

Nakladatelství Alpress

S ohledem na rozsah publikace je bohužel jasné, že jednotlivým místům je věnován pouze omezený prostor, přitom každé z nich by si zasloužilo určitě samostatnou knihu s uvedením dalších podrobností a přehledem přes delší časový úsek.
Bohužel stejně tak by si kniha zasloužila lepší grafickou podobu, protože obrázky jsou pouze v černobílém provedení a v maximální velikosti půl strany formátu A5. Úplně jinak by kniha vypadala vytištěná ve větším formátu, na kvalitnějším papíru, s větším množstvím plnobarevných fotografií. Ovšem zcela jinak by pak jistě vypadala i cena této publikace.
Pokud jste takovými znalci historie, kteří mají dějiny České republiky a Evropy nastudovány do hloubky a mohli by o nich přednášet, asi pro vás tato kniha nebude to pravé. Ale pro milovníky historie a tajemna, kteří se teprve rozkoukávají a sbírají informace, je tato publikace ideální.

Knihu Posvátná místa České republiky lze objednat v e-shopu Alpress.

Daniela Recová

8