RECENZE: Pohled do duše stalkera

Nakladatelství Domino pravidelně vydává i knihy, které jsou určené zejména pro čtenáře se silnějším žaludkem. Jednou z nich se stala i románová prvotina TY od spisovatelky Caroline Kepnes.

V dnešní překnížkované době je velice těžké přijít s originálním dílem. I úspěšní autoři často píšou značně podobné knihy, které jsou v podstatě založené na stejných základech. Trochu pozměněný děj a prostředí vyvolávají ve čtenářích pocit, že čtou zcela nový výtvor. Ale při bližším porovnání je jasné, že má mnoho identických prvků s tím předchozím. Přesto se ve velkém množství vycházejících knih občas najde taková, která splňuje základní principy originality. Jednou z nich je určitě i psychologický thriller TY.

Pro začátek malé vysvětlení k mé předchozí větě. Proč volím kombinaci psychologický thriller? Mnozí kritici této knize nálepku thriller odpírají. I přesto si troufám tvrdit, že si jí zaslouží. Základní body charakteristiky tohoto žánru jsou silné napětí, emoce a často hororový nádech. A to splňuje TY na sto procent. V posledních letech se škatulkování ovšem natolik zvrhlo, že to stejně nemá cenu řešit. Jednoznačnou nálepku psychologický mu snad už nikdo neodpáře. Troufám si dokonce tvrdit, že by se tento román mohl stát školní pomůckou pro psychology. Žijeme přece v moderní době, ne?

Nyní už k samotnému ději. Hlavní postavou je zaměstnanec knihkupectví Joe, který je na první pohled obyčejným chlápkem. Má rád knihy, hudbu i filmy. Bydlí v obyčejném bytě, chodí normálně nakupovat a na první pohled se jedná o charismatického a sympatického muže. Jednoho dne vkročí do jeho knihkupectví Guinevere Becková (zkráceně Beck) a zcela ho omámí. Je krásná, vtipná a sexuálně přitažlivá. Už po prvním pohledu je mu jasné, že tuto ženu prostě musí získat.

KOUKNI SE  Recenze: Opráski mění českou historii

Velice nenápadným způsobem se jí vetře do přízně a udělá ze sebe hrdinu na bílém koni. Přestože se neznají příliš dlouho, rychle si o ní získává všechny dostupné informace. I ty zdánlivě nedostupné. Beck ovládne celý jeho život a on chce ovládnout ten její. Bude se jednat o trnitou cestu plnou překážek. Ale jeho nemůže zastavit vůbec nic. Udělá pro ni naprosto vše.

To je ve zkratce náplň příběhu, který je trochu netradičně sepsán v du – formě. Mnozí z vás jistě nejsou přeborníky v cizích výrazech, proto ho následně vysvětlím. Jedná se o vypravování ve 2. os. j.č. (ty). Hlavní hrdina zde popisuje činy určité osoby např. “Usmíváš se a pokládáš mi prst na rty“. Na první pohled to sice vypadá trochu prapodivně, ale celé koncepci to jen pomáhá. Text díky tomu působí velice intimně a osobně.

TYPosuňme se již k hlavnímu tématu knihy. Mnozí z vás již jistě pochopili, že se zabývá především stalkingem. Joe je poměrně milý chlápek, ale jeho touha po Beck ho zcela ovládne. Nabourá se jí do emailu i facebooku a to téměř od samého začátku. Celý děj je vyprávěn z jeho pohledu, díky čemuž se o něm dozvídáme prakticky vše. Čtenář může důkladně zkoumat chorobnou mysl této osobnosti a přemýšlet, co by udělal v podobné situaci. Hlavní postava je sice skrz na skrz záporákem, přesto vás na něm bude něco silně přitahovat. Někteří ho budou nenávidět, jiní s ním soucítit a pár lidí ho bude určitě i obdivovat. Jedná se sice o zvrhlého prasáka a magora, ale přesto za jeho činy stojí jedna z nejkrásnějších věcí na světě. Láska.

KOUKNI SE  Recenze: Foukneš do pěny a dopluješ až na konec světa

Jeho budoucí objekt tužby je určitě obětí, přesto rozhodně ne nevinou. Mnozí budou má slova sice odsuzovat, ale kdyby mi nějaká holka dělala podobné věci, asi by mě to taky dost naštvalo. A kdo ví co má každý z nás v sobě. U mnoha lidí stačí určitý spouštěč, aby totálně změnil chování člověka.

Opět se tím dostáváme k tomu, že hlavní padoucha v některých okamžicích téměř chápu. Mnohé dívky by některé z jeho vlastností braly i u svého partnera. V podstatě vypadá téměř jako ideální partner. Milý, pohledný, sečtělý se smyslem pro humor. Zrůdu z něj dělají ženy. Já to říkám pořád, že právě ony budou zkázou pro lidstvo.

Autorka se rozhodla vložit do vyprávění i trochu humoru. Působí to sice absurdně, ale přesto to funguje. Časté vtípky jednotlivých osob lehce zjemňují depresivní momenty a navíc čtenáře trochu uklidňují. Velice dobrou vložkou jsou i odkazy na známá díla, spisovatele či filmy. Dočtete se o tradičním titulu Stephena Kinga či o teenagerovském filmu Ladíme. Zejména poznámky z literárního prostředí jsou velice vítanou odbočkou. Velká část děje se tak odehrává především v knižním prostředí.

Alespoň lehce se musím dotknout i obálky. Především byla vytvořena z velice kvalitního papíru, který se vám při troše péče téměř nemůže poničit. Opravdu se takto dobrý materiál vidí u knih málokdy. I samotné motivy přední a zadní strany působí zajímavě. Lidé z nakladatelství Domino si jednoznačně uvědomili, že v knihkupectvích se často prodává i podle vnějšího obalu.

KOUKNI SE  Recenze: Mstitel z Jenštejna jako detektivka staré Prahy

Psychothriller TY je plný napětí až k prasknutí. Jakmile se do něj začtete, nebudete moci přestat. Velice působivě v něm Caroline Kepnes dokazuje, že se v literatuře můžeme obejít i bez velkého překvapení. Konec je v podstatě očekávatelný a ani v průběhu děje se nedočkáme velkých zvratů. Celý je zaměřený především na pohled do mysli osoby, která chce jen naplnit svůj životní cíl. Bohužel si k tomu vybere dost špatné prostředky. Po přečtení budou někteří z vás měnit veškerá svá hesla. Kdo ví? Třeba se i ve vašem okolí nachází člověk, který bedlivě pozoruje každý váš krok.

Caroline Kepnes: Ty, 2015, Domino, 448 stran.

LUKÁŠ LOUŽECKÝ