RECENZE: Padesát odstínů růžové – Román z cukrové vaty

Kolik odstínů může mít růžová???“

Průměrný muž by možná odpověděl, že pouze jeden, i když to samozřejmě není pravda. Žena by argumentovala, že odstínů této barvy je na světě určitě víc. Jako příklad by uvedla světlounce růžovou, světle růžovou, sytě růžovou, tmavě růžovou, růžovofialovou, růžovočervenou či další podobné. Náhodný prodejce barev by na nás zákonitě začal mluvit v číslech a počet odstínů bychom museli párkrát vynásobit. Takových prodejců je ale hodně a u každého je růžová určitě trošičku jiná. Nikdo tak nemůže přesně říci, kolik odstínů růžová má. Pokud ale chceme být moderní, prostě in, inspirujme se například stoupenci sado-maso, kteří si, jak známo, oblíbili šedou. Potom se klidně můžeme shodnout na tom, že odstínů růžové může být třeba zrovna tak jako šedé. Prostě padesát.“

Helena má na první pohled vše, co si žena může přát. Velký dům, dvě krásné malé děti, manžela, který hodně vydělává, aby mohla ona utrácet a méně se starat o domácnost. Ale… Věčně nespokojená Helena nechce jen dřepět doma s dětmi a být věrnou ženuškou, která by pro svou mateřskou svatozář snad na sex s jiným mužem ani nepomyslela.

Knihcentrum

Kniha Šárky Zmátlíkové je roztomilým ponorem do duše jedné pražské maminky na mateřské. Po čem ženy s malými dětmi a přepracovanými muži v skrytu touží? Inu, na blbou otázku…

Místy je to poněkud lepkavá a přeslazená telenovela pro třicetileté. To je, oč tu běží. Pubertální křečovitý humor v příběhu prokládaný navíc ještě křečovitějšími historkami – epizodami z bohémského života za bezdětna. Po celou dobu budete přemýšlet, proč tato kniha byla spáchána a modlit se, že to není podle skutečných událostí, a až s knihou skončíte, budete dokonale přesvědčeni, že to nechcete vědět. Koneckonců, má to happy end (sice rozpačitý, ale tak to v opravdovém životě chodí) a žádné dítě v průběhu pubertálních explozí nenaplněných rodičů neutrpělo žádné závažnější trauma, tak pryč s moralizováním. S lehkostí u srdce knihu odložíte a nikdy víc ji znovu neotevřete. Splnila svůj účel – zabili jste čas. padesatodstinu

Hlavní hrdinka Helena mimo jiné působí dojmem odpudivé snobky, která je tím víc vlastní nechtěnou karikaturou, čím víc se čtenář noří do jejího povrchního, jednoduchého myšlení a žití. Drahé jídlo, osobní trenéři, předražené oblečení, luxusní dovolené, životní styl „rádobyelity“ přestárlých dětí a uprostřed toho všeho skutečné děti. Což o to, rodiče mají movité a zajištěné, jen je tu ta malinkatá drobnost, že byste jim nejradši oběma vrazili pár facek.

Večer při čištění zubů Helena uvažovala nad tím, jakou ženu muži opravdu chtějí.

Do postele nejspíš úspěšnou, přemalovanou manažerku na jehlách, ale k dětem naopak ženu v teplákách, po které by ostatní nekoukali a která by se nehnula od plotny? U dětí a plotny ale žena přece nemůže pomoci s financováním rodinného rozpočtu, což muže zase stresuje. Jaký je tedy kompromis těchto protipólů?

Helena byla přesvědčená, že ona se stát naplno ženou v teplákách nemůže a manželství s někým, jako je Tomáš, by celý život nejspíš také neudržela.“

V takovém rádobyfilozofickém duchu se nese celá kniha. Nechci být zbytečně krutá. Jste-li příznivkyní časopisových příběhů, určitě si v knížce najdete to svoje. Zábavu, módu, styl. Očekáváte-li něco hlubšího nebo snad lacinou sado maso erotiku, s tímto příběhem uděláte velkou chybu.

Přece jen se tu ale najde něco zajímavého a poučného. Hrdinka prokázala intelekt a obchodního ducha, které se v růžovoučkém balení ukázkové barbie tak často nevidí. Na mateřské lze opravdu nejen dělat beztrestně psí kusy, dokonce (a to už bez vší ironie) založit a úspěšně řídit obchod s luxusním dětským oblečením. V této knize se prostě pubertální sny plní a pokud máte krapet toho kapitálu a obchodní mozek, nemusí to být nutně nemožné. Zvláště, pokud jste žena a vaše malé děti odpoledne spí. Spojte příjemné s užitečným. Napište knihu a prodejte ji. Inspirujte se autorkou a dodejte svému životu nový růžový odstín!

Knihu poskytlo k recenzi KNIHCENTRUM.

Šárka Zmátlíková – Padesát odstínů růžové. 2014. Nakladatelství Petrklíč. 268 stran

PAVLA KAMEŠOVÁ