Recenze: Otec musí zemřít

Italský thriller Otec musí zemřít z pera Sandrone Dazieriho je tou knihou, která svým rozsahem i obsahem vyplní ještě stále dlouhé zimní noci. Bude vás z ní mrazit, zježí se chlupy na vašem zátylku, ale zároveň pocítíte zrychlení dechu a horko na čele. Ale pochybuji, že si toho všimnete, protože nebudete ani stačit otáčet stránky. Ale dost už chvály, pojďme se knize podívat na zoubek.

Chlapec ze sila, kterého kdosi, jehož nazýval Otec, choval jako zvíře čtyři roky v betonovém hrobě a snažil se z něho vychovat tvora schopného obětovat sám sebe i své vzpomínky a své bytostné já. Naučil se přežít a pozorovat svět jen škvírou ve zdi. To z něho udělalo vynikajícího pozorovatele i v současnosti, kdy pomáhá vyšetřovatelům rozplést ty nejzapeklitější případy. Dante je obětí svých vzpomínek, své klaustrofobie a věčného stínu Otce. Nyní se zdá, že nejde jen o stín. Otec se vrátil. Buď Otec nebo on. Otec musí zemřít.

albatros

Stejně schopnou partnerkou je, jak už to bývá, poměrně otrlá policistka Colomba. Sama musí bojovat s traumatem a balancuje mezi touhou odejít navždy od policie a vrátit se do práce, pro kterou byla stvořena, kterou miluje a která ji jednou zničí.

Hrdinek jako je Colomba najdeme v dnešních krimi thrillerech nepočítaně. Emancipace si vybrala svou daň. Hlavní hrdinky nejsou těmi ladnými laněmi, oběťmi a zbožňovanými bohyněmi. Jsou to amazonky tvrdě si jdoucí za svým. Nekudy jsou tak emancipované a posedlé kariérou, že jsou až čtenáři protivné. To není případ Colomby. Je sice tvrdá a je těžké se k ní dostat, ale ještě v míře, která je pro čtenáře uvěřitelná a lehko stravitelná. I přes vzájemné se sbližování s Dantem není sex nevyhnutelnou premisou. Autor zkrátka netlačí na pilu. Otec musí zemřít

KOUKNI SE  Recenze: Jména mrtvých dívek

Dante Torre je oříškem sám pro sebe. Čtenáři nabízí pestrou paletu fóbií a posttraumatických obsesí, které z něho dělají celkem zajímavou postavu geniálního „Sherlocka“. Jen těžko se zbavuje pocitu, že jste ho již někdy potkali. No jistě. Kdo by neznal Lincolna Rhymea, kvadruplegického detektiva z populárních románů Jeffreyho Deavera. Ač těžce postižen, stává se pro policii nepostradatelný díky své jedinečné pozorovací schopnosti a dedukci. Na rozdíl od Lincolna, který je upoután na lůžko a nepohyblivý, Danteho inhibují návaly klaustrofobie a momenty setkání s Otcem.

Příběh sám o sobě začíná pěkně zostra a karty jsou rozdány hned v úvodu. Mrtvola, podezřelý, hodný polda, špatný polda, sexy policistka, ujetý Holmes, pár podezřelých a slepé uličky na mapě motivu.

Ani na chvilku vás  Sandrone Dazieri nenechá vydechnout. Akce následuje akci a když už nekosí vrah své koně ve hře, jdou si po krku poldové. Kniha netrpí nouzí o nečekané zvraty, překvapivá odhalení a své poměrně svižné tempo a vysoké nasazení drží až do samého konce.

Kniha Otec musí zemřít je vysochána z řemeslným umem těch nejlepších vypravěčů. Má jisté momenty, které sráží na dojmu originality. I přesto jde o skvěle namíchaný koktejl, který budete mít potíž odložit a jen velmi těžko budete od knihy odcházet. Dát mezi její stránky záložku a zaklapnout její pevné desky chce hodně odvahy a odhodlání. Nakonec si to stejně rozmyslíte a budete číst dál.

KOUKNI SE  Recenze: Tellington TTouch pro psy

Oceňuji, že se autor nesnažil za každou cenu mlžit, mystifikovat a motat čtenáři hlavu. Díky tomu se nikdo v příběhu neztratí a dokáže až do konce držet tempo s hrdiny. Nikdy neprozradí víc, než je nutné a tak v žádném případě nehrozí, že byste na konci museli prohlásit: „Já si to myslel.”

Otec musí zemřít, Sandrone Dazieri, Plus,