Recenze: Oheň probuzení

Vítr v plachtách i pod dračími křídly. Dračí oheň i střelný prach. Krev, prach z cest i nebezpečné souboje na život a na smrt.To vše v sobě má Oheň probuzení, velkolepá fantasy, z které se vám bude tajit dech.

Arradsie kdysi byla říše plná mocných draggů. V žilách jim kolovala magická síla. Jenže časy, kdy se po nebi svobodně proháněla hejna draků, už minuly. Všichni draggové – ohniví červení, inteligentní modří, zelení i nejmocnější černí, vymírají. Není nic cennějšího, než jejich krev. Pro obyčejné lidi může být jediná kapka smrtící. Ovšem pro Krvožehnané je dračí krev zdrojem nesmírné moci. Modrá krev pro telepatii, červená umožňuje ovládat oheň, zelená léčí a černá dává nadlidskou sílu. Draggové chovaní v zajetí ovšem chřadnou a jejich schopnosti se vytrácejí. Na obzoru je válka se sousední říší a porazit nepřátele bez kouzelných elixírů půjde dost těžko. Jedinou nadějí je bájný Bílý dragg, který má být nejmocnějším draggem na zemi. Jakou moc asi může mít jeho krev?

Je proto vyslána výprava do hlubin kontinentu, aby našla legendárního bělokožce. Claydon Torcreek, zlodějíček a neregistrovaný Krvožehnaný, se nedobrovolně ocitá mezi členy výpravy. Další hrdinkou je tajná agentka Lizanne, která riskuje život při pátrání po mapě k Bílému draggovi. Ve vyprávění se ještě střídá Corrick Hilemore, který náhodou dopluje až na kraj světa. Všichni tři musí bojovat, aby zabránili válce. Jenže zatím si neuvědomují, že na světě jsou mnohem mocnější protivníci, než lidé…

Anthony Ryan je u nás známý svojí sérií Píseň krve, která vyšla u nakladatelství Host. Oheň probuzení však čtenáře zavede do úplně nového světa, který je jako stvořený pro všechny, co milují draky, epické fantasy a dobrodružné výpravy.

Draků najdete v knize vrchovatě. Nazývají se tu sice draggové, ale jak můžete  vidět už při pohledu na obálku, draggové jsou ve skutečnosti draci, jak se patří. Jsou tu chováni jako dobytek na porážku. Všichni přátelé Eragona a Safiry proto zapláčou, ale nenechte se zmást. I tady se v dracích skrývá více, než se na první pohled zdá.

Svět, ve kterém se kniha odehrává, je nesmírně bohatý. V knize najdete spoustu nových slovíček, míst a postav. Syndikát, Krvožehnaní, Krvespal, Kovolodní společnost. To je jen zlomek nových informací. Snadnos e v záplavě nových informací můžete ztratit a nikdo vám nepodá pomocnou ruku. Ani slovníček na konci, který by se v tomto případě velice hodil. Autor vás prostě pustí volným pádem z nebe a buď roztáhnete křídla, nebo si nabijete čumák. Zorientovat se v tomto světě je těžké a přitom má tolik, co nabídnout.

Oheň probuzení má vše, co by měla dobrá fantasy mít. Draky, dobrodružství, odvážné hrdiny, velkolepý střet dobra se zlem. Zkrátka je to fantasy jako řemen a na první pohled nad ní milovník fantasy bude slintat blahem. Ale je tu háček. Autor by svým vyprávěním uspal i rozzuřeného draka.  Po pár stránkách vám zaručeně začne padat hlava. Celé vyprávění je  monotonní a bez emocí. Autor zbytečně knihu protahuje a je v ní spousta pasáží,kdy se neděje téměř nic. Závěr je naprosto bravurní a fantastický. Nezachrání to ovšem výsledný dojem z rozvláčného tempa příběhu. Příště dejme autorovi napít trochu krve červeného dragga a možná pak příběh trochu nabere spád a výbušnost.

Draconis Memoria: Oheň probuzení, Anthony Ryan,Host, 2018

7
recenze-ohen-probuzeniVelkolepá fantasy, která má co nabídnout, podobně jako Hra o trůny. Schází jí však zdravé tempo a výbušnost.