RECENZE: Nuselskej punk nabízí opravdu velkou porci zábavy

V dnešní době se většina lidí chce s knížkou především odreagovat a pobavit. Velkou část svého života tráví lidé ve stereotypní práci a ani volný čas nemusí být vždy naplněn zábavou. Naštěstí je právě naše země pověstná svým osobitým humorem, který mnoho cizinců zřejmě nikdy nepochopí.

Právě v tomto stylu jsou napsané i nedávno vyšlé povídky od osoby s přezdívkou Green Scum. Jedná se o obyvatele pražské čtvrti Nusle, který se během svého bytí rozhodně nenudí. Rozhodl se zvěčnit své zážitky plné neskutečných příhod, přátel, alkoholu i lehkých drog. To vše v lehce punkovém stylu. Prostě Nuselskej punk.

Ve vyprávění vystupuje tato osoba pod přezdívkou Džudo. Jeho životními parťáky jsou především Koráb a Tráva. A nejčastějším působiště hospoda s názvem Na Závisti. Právě zde u piva vzniká počátek mnoha jejich životních útrap i potěšení. Některé příběhy jsou opravdu téměř neskutečné, přesto se podle autora všechny staly.

Postupně čtenář poznává nejen jeho přátele, ale i několik dívek. Nejdříve začněme u pánského obsazení. Koráb je Džudův nejlepší přítel, který s ním tráví většinu volného času Na závisti. Společně konzumují tolik alkoholu, že občas se nevyhnou mírným životním komplikacím. Tráva nedostal svou přezdívku náhodou. Jestliže ho někdy potkáte, pravděpodobně bude mít v ruce svého oblíbeného jointa. V této rostlině on se rozhodně vyzná. Jen těžkou budete hledat většího odborníka, nejen co se týče hulení, ale i pěstování.

Na začátku knihy se po boku hlavního hrdiny objevuje zejména dívka jménem Sára. Bohužel je Džudo opravdu smolař, a proto mu tento vztah nevydrží dlouho. Naštěstí se brzy objeví další přítelkyně Bára, která s ním má o něco větší trpělivost. Přesto se bude muset přenést přes mnoho problémů, které její přítel pod vlivem alkoholu či drog vyvede.

Nuselskej punkPo boku této partičky se objevuje i mnoho dalších méně či více významných postav. Každá má svou roli v některém z příběhů, kterých se na stránky tohoto díla vešlo opravdu hodně. Většina kapitol má dvě až tři strany, díky čemuž je jejich čtení prostě pohodovou záležitostí. Téměř každá je jedním zážitkem ze života skvadry, která hájí čest svých domovských Nuslí. Tento způsob sepsání je velice dobrý i v tom, že můžete knihu s klidem odložit a nezapomenete žádný důležitý okamžik. V hlavní dějové lince je sice několik opakujících se témat, ale žádné složitosti nehledejte. Na druhou stranu může být toto čtení poměrně rychlé, protože se nejedná o příliš obsáhlé dílo. Něco málo přes dvě stovky stran je díky častému přechodu mezi kapitolami opravdu lehkým literárním úlovkem.

Vedle velkého množství zajímavých lidí je parádně vykresleno i prostředí Nuslí. Jedná se zejména o místa pro obyčejné lidi. Ať už o hospody, ulice či přírodu. Osobně mě zaujalo zejména vložení jednoho antikvariátu, kde dotyčný Džudo pracoval. Bohužel ani tato jeho životní etapa nedopadla příliš slavně.

Veškeré zážitky nepostrádají velké množství humoru, ale někdy se dostanou až na tragickou úroveň. Příkladem může být úmrtí několika lidí, které často stihl značně tragický osud. Připravte se i na velkou porci vulgarit, bez kterých by hospodský humor byl často poloviční. Text je napsaný mluvou lidí, kteří si nepotrpí na příliš velké formality a slušnosti.

Rozhodně se nemusíte bát, že byste se při čtení nějak nudili. Většinou se budete smíchy válet po zemi a nechápat, že se tohle mohlo někomu opravdu stát. Na druhou stanu dostala svůj prostor i romantika, i když v trochu netradičním duchu. Ale žádné slaďárny se rozhodně nekonají. Po přečtení této knihy se zamyslíte nad tím, jestli vás život není trochu nudný.

Nuselskej punk je soubor příběhů, které snad nikdy nezevšední. Najdete v něm odkaz na Hrabala i některé jiné podobné spisovatele. Černý humor se objevuje téměř na každé stránce, proto vás bude neustále bavit. Jestliže vám nevadí trochu ostřejší mluva, alkohol, lehké drogy a lehce vyšinutí lidé, budete si takřka pomlaskávat blahem. Tohle je přesně ten druh humoru, který by mnozí naškrobení a věčně spěchající lidé měli dostávat povinně.

Green Scum: Nuselskej punk, Paseka, 2015, 208 stran.

LUKÁŠ LOUŽECKÝ

8
recenze-nuselskej-punk-nabizi-opravdu-velkou-porci-zabavyČerný humor se objevuje téměř na každé stránce, proto vás bude neustále bavit. Jestliže vám nevadí trochu ostřejší mluva, alkohol, lehké drogy a lehce vyšinutí lidé, budete si takřka pomlaskávat blahem.