Recenze: Nový Bod zlomu je extrémní zábavou

Od nového roku můžeme v kinech vidět nový Bod zlomu, který je tou nejvíce extrémní zábavou, alespoň co se sportu týče. Už původní Bod zlomu s Patrickem Swayzem a Keanu Reevesem se pohyboval mezi surfaři a parašutisty. Přes mnohé výtky lidí znalých extrémních sportů patří mezi nejlepší filmy s danou tématikou. Nový Bod zlomu jde mnohem dál. Kromě surfu a parašutismu je lahůdkou pro nadšence extrémních jízd motorek, snowobordingu či horolezectví bez jištění.

Nic než extrém

Už úvodní scéna, ve které jezdí hlavní hrdina na crossové motorce po vrcholcích hor a skáče ze skály na skálu, naznačuje, o co v následujících 115 minutách půjde. Adrenalin je to hlavní a zároveň i jediné co film extrémní zábavanabízí. Vzhledem k původnímu snímku z roku 1991 je to škoda, protože potenciál příběh stále má. Ale nepředbíhejme a vezměme to hezky od začátku.

Od prvního záběru, kdy se Johny Utah (Luke Bracey) prohání na hřebenech písčitých skal, cítí divák nadšení z toho, jakou energii záběry mají. Ne, že by podobných videí na YouTube nebylo spousty, ale přeci jen v takové kvalitě a ve 3D je to poněkud jiný zážitek. Nejinak je tomu i v případě zobrazení ostatních extrémních sportů od surfingu, přes proximity flying až k lezení po skalách. Tady si příznivci sportovních videí skutečně přijdou na své.

Nechtěná komedie

Až sem dává nové zpracování Bodu zlomu smysl. Technika je mnohem dál a značně se vyvinuly i samotnénový bod zlomu extrémní sporty. Kdo by si v roce 1991 také pomyslel, kam se dá od parašutismu dostat. Proximity flyings je už úplně jiný sport a rozhodně jeden z nejextrémnějších a divácky velmi podmanivých. Tady je nový snímek naprosto jinde než původní film a možností využil maximálně. Jistě i zde si parašutisté najdou spousty výtek, protože těžko někdo s pár výskoky z letadla bude létat více jak dvou set kilometrovou rychlostí podél skal, stejně jako lezec nepoleze bez jištění na skálu, kterou vidí poprvé v životě. To je vynahrazeno perfektními záběry kamery a dynamickým střihem. Navíc se těchto nelogičností všimne skutečně jen zaujatý divák a i tak se pro atraktivitu příběhu dají odpustit. Na hraně uvěřitelnosti už je ovšem scéna potápění v noci, kdy postavy nemajíc jakéhokoliv osvětlení proplouvají v mnohametrové hloubce pod útesy. Tady jsem poněkud znejistěl, jestli bylo takového záběru potřeba.  Ovšem absence vysvětlení, proč se postavy chovají tak, jak se chovají, je do očí bijící snad i pro malé dítě a odpustit se nedá, zvlášť když Bod zlomu svým názvem parazituje na filmové legendě. Že se Johnny Utah rozhodne jít k FBI, protože mu zemřel kamarád, je jen k pousmání, ale poslouchat přednášku o návratu k přírodě, odevzdat ji víc, než si brát, vyprávění historce o obětování sebe sama pro pár keporkaků vzdor velrybářské lodi, rozdělávání ohně třením a zároveň nosit značkové oblečení, pořádat párty ve vile postavené uprostřed velehor, jezdit na vodních skůtrech a požívat drogy během diskotéky na přepychové jachtě uprostřed oceánu, mě rozesmálo víc, než kdejaká komedie s Louis de Funésem.

Bod zlomu vs. Bod zlomu

Původní Bod zlomu byl především velmi dobře napsaný akční thriller. Příběh měl vývoj, zvrat, napětí a to nejen adrenalinové, ale především vybudované vývojem vztahu hlavních postav a uvěřitelným vnitřním rozporem hlavní postavy. Navíc vyznění příběhu umocňují přesvědčivé herecké výkony. Extrémní sporty byly jen netradiční ozdobou příběhu tajného detektiva, který musí proniknout do zločinného gangu. Nic z toho nový Bod zlomu nemá. Herci jsou sice uvěřitelní, ale nemají sebemenší prostor pro to rozvinout svoji postavu a věty, které pronášejí, jsou jen prázdnou řadou slov bez jakéhokoliv myšlenkového významu.

Oceňuji, že Kurt Wimmer neokopíroval původní scénář. Nový film má s původním Bodem zlomu společné jen jméno a skutečnost, že tajný agent se dostane do skupiny zločinců se zálibou v extrémních sportech, aby odkryl jejich záměr. Takových příběhů bylo natočeno spousty a mnohdy jde o velmi zdařilé filmy. Kromě původní předlohy Bodu zlomu mě napadá taková Skrytá identita. Bohužel tentokrát to tak dobře nedopadlo. Nový Bod zlomu je pouze jedním dlouhým extrémním klipem a tím kazí dobré jméno jednoho skvělého filmu. Pár vtipných odkazů na původní předlohu nezachrání křeč, s jakou byl tenhle příběh vykonstruován.

Point Break
Akční / Krimi / Thriller
Německo / Čína / USA, 2015, 115 min
Režie: Ericson Core
Scénář: Kurt Wimmer
Hrají: Luke Bracey, Teresa Palmer, Ray Winstone, Édgar Ramírez, Delroy Lindo, Tobias Santelmann, Bojesse Christopher, Matias Varela, Nikolai Kinski, Clemens Schick, Jaymes Butler, Jeff Burrell, Glynis Barber, Alexander Yassin, Xavier De Le Rue, Chris Sharma, Jeb Corliss, Jon Devore, Laird John Hamilton, Dylan Longbottom

5
recenze-novy-bod-zlomu-je-extremni-zabavouPůvodní film měl vývoj, zvrat, napětí a to nejen adrenalinové, ale především vybudované vývojem vztahu hlavních postav a jejich vnitřním rozporem. Nový Bod zlomu nic z toho nemá.