RECENZE: Nalaďte se na své biologické hodiny

Kniha MUDr. Davida Freje je nabitá množstvím informací, které zvídavému čtenáři vnoří do hlavy bezpočet otázek. Musím jednoznačně pochválit úžasné, trpělivé a informačně nabité zpracování, ale ty otázky. Často jsem u čtení měla pocit, že se musím zastavit a autora se na něco doptat… Je to tak doopravdy, je to tak u každého, je to prostě stoprocentní?

Biologické hodiny zcela logicky jsou nastaveny v základu u každého stejně, stejně tak pracuje náš metabolismus, hormony… Autor použil množství zdrojů, grafů (vše uvedeno na konci knihy), takže moje otázky mohu obrátit těmito směry. Nebo spíš to může udělat ten, kdo se chce zabývat podobnou tématikou jako autor. Řekla bych, že tu ve zkratce shrnul to, co se naučil jako klasický internista lékař, co se naučil jako ajurvédský lékař, a velmi dobře spojuje západní a východní medicínu.

Biologické hodiny jsou tím, co nám logicky velmi dobře pomáhá pochopit zákonitosti lidského organismu a jeho fungování. Každý den máme před sebou 24 hodinový rytmus, jinak se naše tělo chová na jaře, v létě nebo v zimě. Když jsme jen trochu citliví, dokážeme řeč našeho těla alespoň identifikovat. V lepším případě je dobré se těmito signály i řídit. A právě to je něco, co mne chvílemi na textu této knihy rozčilovalo.

David Frej si doopravdy myslí, že by sovy měly vstávat později, že muži by měli souložit tehdy, když mají nejvyšší hladinu testosteronu (ač je to třeba v pět hodin ráno), že migrenik by si měl při únavě oddáchnout odpoledním dvacetiminutovým spánkem… je k signálům našich těl taaaak citlivý, až to bije do očí. A ukazuje tu obrovskou propast, která se vypíná mezi tím, jak by naše tělo chtělo žít /a potom je tedy schopno se v relativním zdraví dožít i těch 120,130 let, na které je konstruováno matkou přírodou/ a tím, jak moc civilizace poničila a degradovala lidský život. Jak nás od 50 let trápí rádoby civilizační nemoci a kvalita života se silně snižuje. Díky práci, nočním směnám, snad i žárovkám, které prodlužují den a posouvají nás do nepřirozeného rytmu. Lidské tělo je navíc i velmi ohebné a na mnoho z toho si prostě zvykneme, ale … není to jen přežívání?bio_900 (2)

Mimořádná je část o nemocech a jejich prvním řešení těmi nejjednoduššími způsoby podle biologických hodin. Doporučuji tuto knihu přidat k těm, které máte v knihovničce vedle Domácího lékaře. Tady najdete někdy jednoduché, ale překvapivě možná účinné řešení.

Kromě vysoké informační hodnoty si z této knihy odnáším také zamyšlení nad paradoxností dnešního světa. A odnáším si také odhodlání změnit na svém životě alespoň to, co mohu.

Tak třeba pár jarních rad… Och, těší mě, když autor otevře staré knihy a přepíše něco ve staré malebné češtině. Takových pár čtenářských chvilek také zažijete. Ale zpět k tomu jaru, upravení jídelníčku je asi to nejjednodušší, co pro sebe můžeme udělat.

Ve stravě se vyhneme těžkým, kyselým a sladkým jídlům a nápojům. Teplejší počasí vyžaduje přechod na lehčí, méně tučnou stravu. Z jara dobré je méně jísti a více píti, píše se ve starých poučkách. Přednost dávejte mírně kořeněným a hořkým potravinám, hořké zelenině (špenát, okra, rukola, polníček, cibule a česnek), z obilovin vhodné jsou žito, ječmen, jáhly, pohanka, rýže baseti, hořká zelenina (listová, rukola, polníček), fazole, bobulovité ovoce. Mléčné výrobky omezte na minimum. Místo cukru slaďte medem nebo palmovým cukrem. Vhodné koření pro toto období je zázvor a pepř.“

Takže vzhůru do jara!

MUDr. David Frej: Po ukončení studia lékařské fakulty v Praze pracoval několik let jako internista. Přírodní medicínu (ayurvédu) studoval v Albuquerque v Novém Mexiku (USA), v Rakousku a indické Puně. Ve své praxi spojil západní a východní medicínu, zabývá se léčbou nemocí, obezity, výživou, detoxikací a regenerací organismu. Ve svém centru se věnuje konzultacím, ozdravným pobytům a seminářům. Pravidelně publikuje v časopisu REGENERACE a pořádá přednášky o výživě a přírodní medicíně. Založil mezinárodní centrum vzdělávání v oblasti Ájurvédy, výživy a alternativní medicíny ADVANA.

Vydalo nakladatelství Eminent, 2014, www.eminent.cz

RENATA PETŘÍČKOVÁ