RECENZE: Michel Roux: Vůně francouzské kuchyně

Vůně francouzské kuchyně
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na deskách této knihy najdete text, že „výjimečně krásnou knihu, fotografovanou ve francouzských lokalitách, jež nechává vyznít nadčasový půvab francouzské kuchyně“, držíte ve svých rukou.  Ano, je to kniha velkého formátu a to nejen svou fyzickou velikostí, ale také svým obsahem. Nádherné výpravné obrázky a fotografie, luxusní a elegantní nadpisy vzbuzující nejen francouzský šmrnc, ale i zcela nestydatě a šťavnatě budí chuťové buňky. Lze-li se nad knihou alespoň pocitově opravdu dobře najíst a pochutnat si, je to právě tato úžasná francouzská kuchařka.

Jmenuje se sice celkem nevinně – Vůně francouzské kuchyně  – ale ve skutečnosti jde o publikaci, která obsahuje na stovku receptů, které více či méně ovlivnily světovou kuchyni na celém světě.  Je to neskutečně lahodná kniha stvořená s grácií a láskou k jídlu. Z každého slůvka je cítit noblesa, z každého obrázku elegance. Nic prudce moderního a bláznivého, ale klidná klasika, jak se na staršího pána francouzských mravů sluší a patří. Klid, ticho, rozmýšlení a obrovská úcta – pokora před každou ingrediencí, kterou tato kniha vezme do svých písmenek i obrázků.

Tak a teď trošku prakticky

Tato kniha je něco jako provence styl nebo vintage styl v knihovničce. Étericky jemná, krásná, vkusná, stylová a nesmírně užitečná a poctivá. Už jen ty francouzské názvy receptů, kudrnaté a starobylé… Ano, tady nenajdete jídlo, na kterém můžete ušetřit nebo které je jakkoliv ošizené, ale všechno je to poctivá pohádka pro požitek z jídla. Recepty voní už jen podle svých názvů  – posuďte sami – najdete tu telecí játra pečená v bylinkách, tak šťavnatá a jemná… nebo vykostěnou kachnu s nádivkou, což je naprosto geniální nápad pro různé variace do každé kuchyně, či řezy z tučných jater s citrusy nebo paštiku s houbami pečenou v nádherném rustikálním stylu v těstíčku.

KOUKNI SE  3 nejlepší recepty pro zpracování rakytníku

Umělecká díla na talíři. A hlavně potom v puse… A kdo chce, představí si k tomu ještě to červené víno a je to paráda.

Asi stovka receptů je proložena také obrazovými i psanými informacemi o různých vínech, sýrech, uzeninách, rybách a mořských plodech. Informace pro nás často neznámé a fascinující, které dotváří obraz o vášni, kterou francouzi ke své typické kuchyni mají. Není to poživačnost, nýbrž něžná a zároveň vášnivá pokora. Vína považuje autor za nádherná, pistáciové oříšky podává k šampaňské omáčce, připravuje neuvěřitelná slaná i sladká suflé a doslova vychutnává každý okamžik, který na této knize strávil.

Michel Roux psal tuto knihu tři roky společně s malým týmem lidí kolem sebe a trpělivou fotografkou. Její práci nelze víc než pozdvihnout, dokonale souzní se šperkem, který Michel Roux napsal. Je znát, že všichni tuto knihu připravovali s láskou a nadšením.

Skromné, elegantní, jemné – a přitom neuvěřitelně nacpané vůněmi, emocemi a informacemi, které si budete vychutnávat jako nejlepší francouzské delikatesy.

O autorovi

Michel Roux

Se synem Alanem pracuje ve své proslulé restauraci The Waterside Inn v Bray, která je držitelkou tří michelinských hvězdiček. Jeho kariéra byla neobyčejně úspěšná už od chvíle, kdy si s bratrem Albertem otevřeli svou první restauraci, slavnou La Gavroche v Londýně. Restaurant La Maison 1888, nedávno otevřený  v Dannagu na poloostrově Son Tra se už ve Vietnamu stal vyhledávanou gastronomickou destinací. Michel získal bezpočet ocenění, včetně řádu Meuiller Ouvrier de France, jako nejlepší francouzský cukrář, již v roce 1976. V roce 2002 mu byl udělen Řád britského impéria a roku 2004 se stal rytířem Řádu čestné legie.

Michel se objevil v řadě televizních seriálů. Díky pořadu z roku 2012 Dědictví rodu Rouxů, byl jídelními kritiky a předními šéfkuchaři  přínos této rodiny pro britskou gastronomii označen za výjimečný. V roce 2013 skvělá The Roux Scholarship, nejprestižnější soutěž pro začínající kuchaře, oslavila 30 let své existence a byla poprvé vysílána v televizi. V originálu i v překladech do světových jazyků se již prodaly  dva miliony výtisků a dalších Michelových knih, mimo jiné věnovaným těstovinám, vajíčkům nebo dezertům.

KOUKNI SE  Jak vyléčit černý kašel? A jak černý kašel poznáte?

Vydalo nakladatelství Euromedia Group k. s. (Ikar), 2015

RENATA PETŘÍČKOVÁ