Recenze: Měsíc Jupitera nejen pro festivalového diváka

Označení „festivalový film“ vzbuzuje u mnohých diváků jistou dávku nedůvěry. Není se čemu divit. Anotace na festivalech mnohdy obsahují slova, které po přečtení spíše vzbuzují pocit lékařské diagnózy, než aby diváka nalákala na zajímavou podívanou. Měsíc Jupitera je v tomto ohledu příjemným překvapením.

Název jako smažený řízek

Vizuálně dech beroucí opus, který tvrdou realitu současné Evropy zpřítomňuje nejen dějem, ale i smyslem, jenž je tvořen živelnou žánrovou směsí.“ Tak zní popisek k Měsíci Jupitera z loňského Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. Jistě, dá se předpokládat, že návštěvník festivalu snese a snad i žádá víc. Současný popisek, pod kterým je film prezentován v českých kinech („napínavý thriller z blízké budoucnosti vypráví příběh uprchlíka, který po zásahu policejní kulkou k vlastnímu překvapení zjišťuje, že umí létat. Nepravděpodobný superhrdina v lidech probouzí strach i touhu po penězích, a v podmanivých kulisách Budapešti se začíná schylovat k přestřelkám a automobilovým honičkám. Dynamická kamera i překvapivý způsob vyprávění dodávají univerzálnímu podobenství o dobru, zlu, víře a ztrátě iluzí velmi současný rozměr“) přeci jen postrádá tu správnou povýšenost nad běžnými filmovými konzumenty. Jenže ve chvíli, kdy z výběru více jak 200 filmů má většina z nich podobně intelektuálně laděný popisek, touží i nejnáročnější divák po něčem, co mu jasně napoví, oč se bude jednat. Nakonec i řízek je lepší, když se jmenuje řízek a ne „Šéfovo překvapení v trojobalu!“

Uprchlík Aryan je na své cestě za svobodou postřelen. Brzy si uvědomuje, že ač jeho tělo opouští Zemi, není mrtev, ale naučil se levitovat. Poté, co se mu podaří dostat do Budapešti, seznamuje se s chladným doktorem, který již dávno rezignoval na Hippokratovu přísahu a nezajímá ho nic jiného, než jak si vydělat. Setkání s Aryanem mu vnukne nápad, jak jeho nadpřirozenou schopnost využít.

Maďarský Hollywood

Měsíc Jupitera je strhující thriller, jenž si nezadá s mnohými hollywoodskými blockbustery. Úvodní scéna točená na jediný záběr je dech beroucí a automobilová honička patří k nejlepším od dob Francouzské spojky. Téma filmu pak příběh posouvá dál a reflektuje skutečnost a problémy nejen Evropy, ale celého současného světa. Nadpřirozená složka filmu, kdy uprchlík získá schopnost levitovat, dodává filmu jedinečnost a potřebný nadhled, aby film neskončil v šuplíku angažovaných filmů. Kromě toho levitace uprchlíka navozuje až andělský vjem nádherně kontrastující s lékařem, jenž by za pár stříbrných upsal bez mrknutí oka duši ďáblu.

Měsíc Jupitera byl jedním z nejsilnějších filmových zážitků na MFFKV 2017. Právě uprchlíci byli jedním z nejčastějších témat loňského festivalu. Pominu-li výtečného Kaurismäkiho a jeho snímek Druhá strana naděje, vypořádal se režisér Kornél Mundruczó s tématem uprchlíků nejlépe. Letošní MFFKV začíná za necelé dva měsíce a uvedení Měsíce Jupitera v tomto čase je skvělou pozvánkou.

Měsíc Jupitera
Jupiter holdja
Drama / Thriller / Sci-Fi