RECENZE: Mapy, se kterými se neztratíte

Hitem letošního podzimu jsou Mapy od polské dvojice ilustrátorů – manželů Mizielinských. V České republice publikaci vydalo nakladatelství Host. A i přestože vyšla začátkem podzimu, nakladatel už několik týdnů čeká na druhý dotisk, který by měl být koncem října. To je v našich literárních kruzích nevídaný úspěch.

1199

Podnázev světového bestselleru, Atlas světa, jaký svět ještě neviděl, je rozhodně trefný. Mapy vyšly v 23 jazycích a prodalo se jich více jak 2,5 milionu výtisků. V Českém vydání je 42 států (na žádost vydavatelů je, v jako jediném vydání, i Slovensko) a šest kontinentů. Kromě téměř dvou desítek evropských států nechybí zástupci z Afriky, Jižní Ameriky a Asie. Svoji dvoustranu má pak i Austrálie, Nový Zéland, Antarktida a Arktida.

Celá publikace je složena z drobných obrázků s popisky, rozmístěných na správném místě v reálném obrysu daného státu. A spoustu dalších ilustrací se nachází kolem něj. U každé země je uvedeno hlavní město, jazyk, počet obyvatel a rozloha.

Kromě nádherných ilustrací, neobvyklého papíru a promyšleného konceptu, má kniha nesmírnou informační hodnotu, umocněnou svojí univerzálností.  Každý v ní najde něco, co doposud nevěděl. Některé strany jsou natolik zaplněné informacemi a obrázky, že rozhodně najednou vše nemáte šanci pobrat, a proto se k tomuto neobvyklému atlasu budete stále vracet.

Přestože má kniha obrovskou informační hodnotu pro dospělé, je primárně určena dětem. Děti předškolního věku budou pravděpodobně věnovat největší pozornost živočichům v daných oblastech, koncem prvního stupně základní školy už si začnou odnášet informací vícero. Kromě již zmíněných zvířat jsou výborným nápadem i kresby talířů s typickými pokrmy a obvyklá mužská a ženská jména uvedena nad postavičkami v tradičním oblečení a vzezření.

Mapy můžete použít jako velmi rychlého průvodce před cestou. Dozvíte se ověřené zajímavosti a získáte velmi rychle typy na netradiční výlety.

Na dvou stránce věnované naší republice nechybí obrázek Prahy, Karlštejna, Vily Tugendhat či lednického minaretu. Najdeme zde několik věrných napodobenin zdejších krojů a z vyobrazených pokrmů vás zřejmě nepřekvapí smažený sýr, bramboračka, švestkové knedlíky a knedlo vepřo zelo. Autoři považují za typická česká jména Annu a Tomáše, a jako běžné činnosti pro Čechy vyobrazili jízdu na kole, pozorování ptáků a houbaření. Nechybí ani obrázek hokejisty, fotbalisty, Antonína Dvořáka či Franze Kafky. Mnoho lesních zvířat doplňuje vstavač nachový a zvonek český. Na české dvojstraně najdete i Rumcajse a Škodu Fabiu.

Myslíte si, že máte zeměpis v malíku? A víte, pro který evropský stát jsou typická jména Leonie a Lukas? Napovím vám, že obyvatelé této země vymysleli plážové koše, vynalezli Aspirin a rádi jedí vepřovou pečínku. Nevíte? Tak to Mapy nutně potřebujete!

Mapy,Aleksandra a Daniel Mizielińští,  Host, 2016

Leona Šťávová