Recenze: Magnus Chase a bohové Ásgardu: Prastarý meč

Jmenuji se Magnus Chase. Je mi šestnáct. Toto je příběh o tom, jak to se mnou šlo od desíti k pěti od chvíle, kdy jsem se nechal zabít.

Ten den začal úplně normálně. Pokud tedy můžete něco takového říct, když jste bezdomovec a dáváte si ranního šlofíka pod mostem. Přesně to dělá šestnáctiletý Magnus, až do té chvíle, kdy zjistí, že je synem severského boha a vyloví ze dna řeky dávno ztracený rezavý meč, po kterém je obrovská sháňka. Prastarý meč s nejostřejší čepelí ve všech devíti světech, druhý takový na Aukru ani na e-bay nenajdete. Proto se nedivte, že o něj má zájem  třeba ohnivý obr, který s ním chce rozpoutat zkázu. Výsledkem má být ohnivé peklo ve všech světech. Magnusovi se tahle optimistická vyhlídka budoucnosti příliš nelíbí, takže mu nezbývá nic jiného, než se pustit do boje. Drobný háček je v tom, že zemře.

Odjakživa jsem toužil po nějaké supersíle. Jenom jsem nečekal, že to bude lovení odpadků z řeky. Dobrovolníci z veřejných prací mě budou milovat.

Jistě si teď říkáte – ale kdepak. O čem by kniha byla, kdyby zemřel? Jistě jen měl smrt na jazyku a pak se zázračně uzdravil. Jenže když vám do břicha vletí asfaltová koule, není vám pomoci. Smrt je občas jediný způsob, jak začít nový život. Třeba, když se jako Magnus probudíte ve Valhale, mystickém místě plném válečníků, kteří čekají na soudný den. A ten se znepokojivě rychle blíží. A prsty v tom má opět Magnus a jedna superostrá mluvící čepel…

Albatros Media

Fakt bych uvítal, kdyby mě někdo varoval, že umřu. Hele kámo, zítra spadneš z mostu a staneš se nemrtvým vikingem, tak si fofrem přečti něco o Valhale. Připadal jsem si těžce nepřipravený.

big_prastary-mec-ae1-289399Magnus Chase a bohové Ásgardu je horkou novinkou nakladatelství Fragment a již čtvrtou sérií Ricka Riordana, oblíbeného autora s nevyčerpatelnou fantazií. Po předchozím seznámení s bohy Egypta, Říma a Řecka, tentokrát přichází na řadu bohové severské mytologie. Ódin, Frey, Thór závislý na seriálech nebo prolhaný záporák Loki? Seznamte se, to jsou noví hrdinové této série. A sázka na změnu prostředí se vyplatila.

Riordan se drží své staré známé šablony. Hlavní hrdina, který zjistí, že je něčím zvláštní. Poté se začnou dít divné věci a na obzoru se objeví nějaká ta mise na záchranu světa ( v tomto případě dokonce světů). I když to už začíná být malinko stereotyp, pořád moc dobře funguje. Výhodou totiž je, že přesně víte, do čeho jdete. Pokud se vám líbila jedna kniha, je téměř jisté, že budete zbožňovat všechny Riordanovi knihy. Autor má zkrátka svůj styl psaní, který se čte jedna báseň a je přímo prošpikovaný vtipnými hláškami a postřehy.

Magnus navíc na žebříčku sympatií skoro dotahuje Percyho Jacksona. Magnus je totiž správně drzý, vtipný a s talentem přimotat se k malérům. Další postavou je bojovná valkýra Samirah, jeden elf a trpaslík. Tento tým bude mít plné ruce práce, od začátku knihy až do jejího konce se prakticky nezastaví. Kniha je totiž čistý koncentrát akce a humoru, který skvěle pobaví a osvěží.

Autor se navíc trochu inspiroval univerzem Marvelu. Ne, nečekejte jejich blonďatého Thóra – Chrise Hemswortha. Na co se ale můžete těšit, je nenápadné propojování všech Riordanových sérií. Pomalu tak vzniká jedno propojené boží univerzum, kde v jednom díle potkáte Magnuse spolu s Annabeth Chaseovou, dcerou Athény.

Rick Riordan svou čtvrtou sérií sice nepřekvapí, ale rozhodně mile potěší. Jeho uvolněný styl psaní je sázkou na jistotu. Po knihách Ricka Riordana s radostí sáhnou děti i dospělí a přesvědčí se, že zachraňování světa a hrdinství je pěkně otravná a napínavá dřina.

Knihu můžete zakoupit ZDE.

Rick Riordan : Magnus Chase a Bohové Ásgardu: Prastarý meč, Fragment, 2016, 488 stran.

úvodní foto: zdroj