RECENZE: Líheň I – Smrt zrozená v Praze

Všechna čest vydavatelství Walker & Volf! Ovšem i Miroslav Žamboch patří mezi naprostou špičku českého žánru fantasy a akčních příběhů. V Líhni exceluje úžasným popisem reálií, děj se navíc odehrává v Praze, takže se mimo jiné projedete s hlavní hrdinkou Marikou po stanici I. P. Pavlova ve zběsilé honičce. Zkrátka, kdo Prahu jen trochu zná, má pocit, že TAM opravdu je. To je autorsky velice vydařený tah. Ale to není zdaleka všechno.

Miroslav Žamboch si dokonale vyhrál s dějovými liniemi, které jsou neustále napnuté tak, že naprosto netušíte, co se stane v následující chvíli; udrží posluchače v napětí a očekávání. Od této audioknihy prostě nemůžete jen tak odejít, a to trvá rovných 10 hodin. Je to skvělých 10 hodin napínavého děje, jež vás nenechá vydechnout. Maximálně si tak odskočit nebo se dojít najíst.

Žamboch si také pohrává s žánrem fantasy, který je v knize protknut snad až neznatelně. Sotva začnete mít pocit, že se děje něco nadpozemského, téma nenápadně zmizí do dalšího děje a objeví se ve chvíli, kdy už na něj skoro zapomenete a máte dojem, že žijete opravdu jen v obyčejné dnešní Praze. Sice v trošku mafiánském prostředí, ale… A zase je podrážděna fantazie a zase se dostáváme do sci-fi žánru. Rozuzlení je více než překvapivé a díky tomu jsem musela autorovi pomyslně poplácat obě ramena. Čekala jsem všechno, ale tohle opravdu ne. Ač i způsob rozuzlení, který Miroslav Žamboch použil, je poměrně častý a otřelý. Tady bych ho ale ani v nejmenším nečekala a poslední kapitoly se podobají spíše pořádně žhavému psychologickému thrilleru. Lihen_1

Děj se vyvíjí pomalu a pro mne začal být strhující asi až od šesté kapitoly, do té doby se román nijak neodlišoval od klasických ženských románů. Potom příběh začal mít kriminální spád a postupně odhaloval svoji sci-fi příchuť. Vychutnala jsem si také thrillerové záblesky vzrušení, okořeněné notnou stopou tajemství ponechávající prostor pro posluchačovu fantazii. Dokonalé spojení a promíchání všech možných literárních žánrů.

Hlas Lucie Fiony Šternerové mi v prvních kapitolách připadal nevýrazný a bez barvy, ale pak jsem si nejen zvykla, ale stal se pro mne návykový. Je jen málo žen, které umí takto bravurně načíst kriminální příběh. Šternerová je takový Martin Stránský v sukních a díky velice kvalitnímu ději jsem měla často stejně příjemné pocity jako u poslechu trilogie Millenium od Stiega Larssona. Následně jsem si přece jenom pro cvik pustila znovu první kapitolu, abych zjistila, jestli prvotní ne příliš příjemný dojem z paní Šternerové byl způsoben mým nezvykem nebo jestli se Šternerová v prvních kapitolách ještě zcela nevpravila do děje. Usoudila jsem, že od každého trochu, ale asi převažoval hlavně můj nezvyk. Lucii Šternerovou jsem totiž v poslechu zažila poprvé, ač je to ostřílená herečka a namluvila nejednu audioknihu. Její svým způsobem odosobněný a chladný přednes má něco do sebe a postupně, věřte mi, se do „ní“ zamilujete. Její hlas se tam hodí víc než přednes kohokoliv jiného. Snad pro svoji čistotu, ryzost a skutečnost, že nechává bez zbytečné dramatizace rozběhnout fantazii posluchače do jeho individuálních představ.

A co je jednoznačné plus, je použitá hudba. Je akční, příjemná a melodická, pravidelně se opakující, odpočinková a zároveň nabuzující dychtivost po další kapitole.

Anotace:

První díl této zběsilé akční jízdy byl recenzenty přirovnáván jak k filmům o nesmrtelném Rambovi, tak i ke knihám Jiřího Kulhánka, dalšího krále české akční školy.
Slečna Marika a její tým složený z nejdrsnějších mužů, jaké jí mohl přidělit snad jen Osud, rozjíždí v Praze ojedinělou akci. Jejími protivníky (či spojenci) mohou být jak členové rusky hovořící mafie, tak specialisté z americké tajné služby či geniální vědci. A pak ještě NĚCO… Něco nelidského, hrozivého, nadlidského. První část dvoudílného románu Líheň vám představí Prahu trochu jinak, než ji znáte.

Miroslav Žamboch – Líheň I Smrt zrozená v Praze. 2014. Vydavatelství Walker & Volf

RENATA PETŘÍČKOVÁ

9