Recenze: Kyvadlo vám sevře hrdlo jako dobře utažená smyčka

Detektivní thriller Kyvadlo začíná pěkně zostra. Hlavní hrdina John Wallace se právě houpe na trámu v škrtící smyčce. Někdo v děsivé masce a pancíři z kevlaru se ho právě pokouší zabít a on neví proč. Je zmatený, dezorientovaný a vyděšený smrti. Za dramatických okolností mu na poslední chvíli zachrání život náhoda. A on jí využije, protože bojuje o poslední vteřiny svého života. Kyvadlo

Zraněný se dostává do nemocnice a posléze na psychiatrii.  Nikdo mu nevěří, že nešlo o sebevraždu. Dokud se vrah nevrátí, aby své dílo dokončil. John Wallace ví, že nebude nikde v bezpečí, dokud vraha nezastaví a nezjistí jeho motiv. Do té doby budou dál umírat nevinní lidé. Nevinní? Jen vrah ví, proč museli zemřít a proč má zemřít i John.

Jeho smrt měla vypadat jako sebevražda. John se vydává po stopě případů, které byly uzavřeny právě jako dobrovolný odchod ze života. Pokaždé jde ale o určitou maličkost, přehlédnutelný detail, který činí ze sebevraždy čin sériového vraha. Pojítko mezi nimi zdánlivě neexistuje a pachatel s náskokem uniká a zabíjí dál.

Pátrání přivádí Johna z Londýna do Spojených států, kde objeví další stopy. Zde se jeho kroky spojí se zvláštní agentkou Chris Ashovou z FBI. I ona musí překonat pochyby vůči Johnovi a jeho neuvěřitelné teorii. Momentálně se její kariéra stejně řítí strmě k zemi, takže se rozhodne Johnovi alespoň chvíli věřit, aby nemusela trávit zbytek svého života papírováním v kanceláři. Ještě netuší, že půjde o život a události zanedlouho naberou hodně rychlý obrat.

Albatros

Kyvadlo je fascinující psychologický thriller, který vám běží před očima jako zběsilé akční drama plné nečekaných zvratů. Od první chvíle se vám sevře hrdlo a mrazivý stisk povolí až s poslední stranou Kyvadla. Vlastně povolí jen z většiny.

V mysli zůstane po dočtení poslední strany temný stín děsu z náznaku, že nic nekončí. A opravdu. Kyvadlo by mělo být prvním dílem více než napínavé trilogie.

Kyvadlo nemá hluchá místa. Neprozrazuje nikdy víc, než je nutné a graduje očekávání i plíživý děs s trýznivou zvráceností i mistrnou přesností v jednom.  Dopadení vraha se zdá být pro hlavního hrdinu nadlidským úkonem. Namísto systematického odhalování jeho pohnutek, autor čtenáře unáší na vlně těch nejsilnějších emocí plynoucích z boje o holý život, ztráty blízké osoby a beznaděje. Díky tomu je vtažen do děje a nejenom že vidí vše očima Johna Wallace, ale cítí jeho marnost, vztek i neuvěřitelnou vůli bojovat, nevzdat to.

Adam Hamdy nenapsal jen obyčejnou detektivku. V Kyvadle spojil několik žánrů. Vedle detektivního příběhu jde o psychologický thriller, který vás zavede na samé dno duše všech zúčastněných. Kniha je navíc nabitá akčními scénami. Autor je v tomto žánru skutečným mistrem, takže čtenáři tyto dynamické pasáže běží před očima jako film. Že je kniha předurčena ke zfilmování bude po přečtení jasné snad každému. A nikoho nepřekvapí, že na motivy knihy chystá NBCUniversal International Studios televizní seriál.

Kyvadlo je zážitkem pro milovníky napětí a syrových kriminálních příběhů. Osobně doufám, že na sebe další díly trilogie nenechají dlouho čekat.

Kyvadlo, Adam Hamdy, XYZ, 2017

10