RECENZE: Krotitel se řadí mezi nejlepší severské detektivky

Švédská spisovatelka Camilla Läckberg je právem považována za královnu severské krimi. Ve své rodné zemi patří mezi nejoblíbenější spisovatele. V roce 2006 získala Läckberg titul švédská autorka roku a v roce 2011 se stala šestou nejprodávanější autorkou v celé Evropě. V letošním roce se mohou její čeští fanoušci radovat z již devátého pokračování série s Patrikem Hedströmem a Erikou Falckovou. Dámy a pánové, Krotitel přichází na scénu.

Začátek příběhu je věnován dívce Victorii, kterou srazí automobil. Už při zběžném pohledu je jasné, že mnoho jejích zranění pochází již z dřívější doby. Kdosi ji opravdu krutě mučil a tím zavinil její budoucí smrt. V zápětí je vyšetřovatelům jasné, že nepatřila mezi jediné pohřešované dívky. Pachatel má na svědomí zřejmě daleko více zločinů.

Erika Falcková se rozhodla napsat knihu o vražedkyni Laile Kowalské, která si odpykává svůj trest ve vězení. O jejím činu se toho příliš neví a samotná pachatelka o něm nechce mluvit. Erika se rozhodne podívat celému případu na zoubek a rozluštit všechny jeho záhady. A že jich není zrovna málo. Ani zdaleka ovšem netuší, kam se při svém pátrání dostane.

Zatím poslední přírůstek od Camilly Läckberg vznikl na podobných základech, které posloužily již v minulých letech. Hlavním stavebním kamenem jsou zejména složité a propletené vztahy, bez kterých by byla kniha nejméně poloviční.

23--800-Opět se potkáváme s hlavní dvojící, která se namočí do stejného případu. Policista Patrik Hedström vyšetřuje případ unesené dívky a dalších pohřešovaných. Erika Falcková sice píše knihu o zcela odlišném případu, ale samozřejmě se jí podaří zasáhnout i do probíhajícího policejního vyšetřování. Vztah těchto dvou hrdinů již není jako na začátku. Po mnoha letech už nemůžou být zamilovanými hrdličkami. Přesto se navzájem respektují a snaží si dělat všední i nevšední radosti. Jediným problém je schopnost Eriky velice snadno se dostat do problémů. Patrik s ní opět bude mít veliké starosti.

Vedle ústřední dvojice se nachází mnoho dalších důležitých i méně významných postav. Kniha důkladně studuje osobní vztahy většiny zúčastněných a díky tomu přímo vcucává čtenáře do děje. Velkou roli si opět získávají staří známí policisté Martin nebo Gösta. Samozřejmě nechybí ani značně nešikovný a téměř neschopný šéf Mellberg, se kterým si užije i trochu legrace. Postav je opravdu velké množství, přesto se v jejich životech neztratíte. Zdánlivě složitě propletené osudy jsou popsané takovým způsobem, aby byly lehce stravitelné pro čtenáře.

Vzhledem k žánru knihy samozřejmě nesmí chybět ani detektivní zápletka. Autorce se podařilo výborným způsobem propojit dva zdánlivě nesouvisející případy. Již od začátku je vám sice jasné, že se zřejmě nakonec střetnou. Přesto jsou oba samostatnou kapitolou. Díky velice osobnímu pojetí jednotlivých vztahů se budete neustále napjatí, kdo bude nakonec pachatelem. Některé postavy vám můžou být sympatické, ale nakonec se o nich dozvíte poměrně nečekané věci.

Oproti předchozím knihám se autorka rozhodla vytvořit daleko temnější až lehce hororový příběh. Chvílemi se opravdu budete téměř bát. Můžou za to především velice brutální činy, kterých se v průběhu děje dočkáte.

U Camilly Läckberg nejde mluvit o nějakém překvapení. Naopak se tato spisovatelka musí stále více snažit, aby naplnila veliká očekávání svých fanoušků. V každém svém příběhu nabízí velice chytrou zápletku a propracovanost prostředí i postav.

Krotitel se podle mnoha kritiků řadí mezi nejlepší knihy z této dlouhé série. Rozhodně s nimi musím souhlasit. Dobře 7nečetl jsem je úplně všechny, ale přesto snad dokážu posoudit její kvality. Skvělý příběh od začátku až do překvapivého konce. Samozřejmě se dočkáte naprosto nečekaných zvratů, jak tomu u kvalitních detektivek bývá. Tentokrát budete opravdu ohromeni. Nejen pachatelem, ale i zrůdností jejich činů. Příznivci severské krimi se budou tetelit blahem. A ostatní by měli této novince dát alespoň šanci. Zklamání je téměř nemožné.

Camilla Läckberg: Krotitel, Motto – Albatros Media, 2015, 392 stran.

LUKÁŠ LOUŽECKÝ

Foto obálky a autorky: www.lackberg.cz

9
recenze-krotitel-se-radi-mezi-nejlepsi-severske-detektivkyZatím poslední přírůstek od Camilly Läckberg vznikl na podobných základech, které posloužily již v minulých letech. Hlavním stavebním kamenem jsou zejména složité a propletené vztahy, bez kterých by byla kniha nejméně poloviční.