RECENZE: Kniha o mužích a pro muže

Jak staré pravdy jsou v této tlusté knize. Staré jako lidstvo samo a zapomenuté jako pravá láska v civilizaci. „Mladí a staří se mají učit vzájemně. Mladí mohou vyučovat lásku k životu (na kterou už možná starší generace pozapomněla), radostnou lehkomyslnost žití.

A staří se, doufejme, mohou podělit o svou moudrost, která dozrávala, když překonávali nevyhnutelné životní překážky nebo naráželi na hranice svých schopností. Hranice je to, co mladí často odmítají vzít na vědomí, s čím se nedokážou vyrovnat.

John Conger se o tom zmiňuje v rozhovoru, když říká:

„Když jste mladý, tak můžete být klidně narcistický. S přibývajícím věkem je to ale směšné. Jak stárnete, musíte se vyrovnat se ztrátami, musíte si přiznat chyby a přemýšlet o minulosti. Starý člověk se se svými ztrátami vyrovnává těžko. V naší společnosti si muži obvykle nevědí rady se svými pocity, nenaučili se o nich mluvit tak, jak to umějí ženy. Muži stejně tak nevědí, jak mluvit o svých vztazích. Jako starý muž si pak musíte zvykat, že vaše životní cesta je lemována i rozvalinami, a potom je potřeba se vyrovnat s hanbou a studem, mluvit o svých pocitech, věnovat se svým bolestem a snažit se komunikovat s ostatními. V první části svého života máte pocit, že jste všemocný a vaše síly jsou bez hranic. Život nás ale brzy naučí, že naše síly mají své meze. Jako muž tedy musíte ve starším věku nalézt dost pokory, abyste se dokázal vyrovnat se svými omezeními. Zjistíte, že můžete být jen viceprezidentem, a nikoli prezidentem. Že jste dobrý doktor, ale ne skvělý doktor, nebo dobrý vědec, ale ne vynikající.“

KOUKNI SE  Recenze: Prokletý kraj – Temné šumavské hvozdy odhalují staré křivdy

Ztracená moudrá mužnost

Skyta_spiritualita_muzeTlustá kniha plná vědomí, že naše těla jsou pouze stínem opravdového člověka. Jedna kapitola za druhou postupně skládá obrázek o nejhlubší duši muže. O tom, že jen opravdoví muži jsou nositeli zasvěcené mužnosti. Že mužnost je v něčem jiném než v tom, co vidíme dnes. Zcela pokroucená realita mužského světa, mužů, zahnaných do kouta. Agresivních a kousajících, nejen do žen a svých mužských souputníků, ale také sami do sebe. Autor v podstatě nepřichází s nějak převratnými myšlenkami, ale skládá to, co už bylo napsáno do uceleného obrazu. Přidává své vlastní zkušenosti a názory, prokládá knihu rozhovory a zpověďmi jiných mužů, kteří svůj život zasvětili různým cestám, životním i duchovním. Kniha je jen zoufalým počinem, který ukazuje, jak moc mužům dnes chybí přístup k tradičnímu spirituálnímu učení, do kterého by je měla ideálně uvést starší generace. Chybí sounáležitost. Lidstvo se drolí na jednotlivce, kteří jsou v davu osamoceni a tak se stávají nedůvěřivými a agresivními. Ukazuje ideálního muže, jeho myšlenkové i duchovní pochody, deset archetypů autentické mužnosti a ještě téměř sto stran svazku mezi muži, ženami a mezi všemi možnostmi duchovního vývoje.

Kniha mi chvílemi přišla složitá, na druhou stranu se věnuje úzce specifikovanému tématu. Mužská duše je neuvěřitelně silná. A protože už znám podobné knihy na téma ženské podstaty, je to pro mne velice objevná cesta. Je několik věcí, které si z této knihy odnesu do své „vlastní moudrosti“ … třeba ten málo známý fakt, jak homosexuální muži dříve byli těmi, kdož pozvedali lidskou morálku a duchovnost. Kdo přemosťovali svět žen a mužů.

KOUKNI SE  Recenze: Tenkrát v Hollywoodu – Sedmdesátky, zlatý věk filmu a éra hippies v knize od režiséra Kill Billa

Je to jedna z těch zvláštních a nadčasových knih, které si můžete vzít do ruky každý den, otevřít kde chcete – a vždy v ní najdete něco nového.

Dokonalá souhra kapitol

Je to jedna z těch vzácných knih, které se dotýkají hluboké lidské moudrosti a staví ji naproti zcela nepřirozenému životu, který jsme nuceni v civilizaci žít. Jak se ztrácíme nejen jeden druhému, ale i své vlastní podstatě. Perfektně poskládaná kniha o jednotlivých hlubokých částech lidské duše, o mytologii, o psychologii, o hluboké mystice. Myslím, že se autorovi velmi dobře podařilo vložit do jedné publikace nejen ucelenou pravdu, ale i zajímavé odkazy na další knihy a na další autory, kteří se jednotlivými částmi tématu zabývají ve svých vlastních publikacích nebo seminářích.

O autorovi:

Matthew Fox byl třicet čtyři let členem řádu dominikánů. Věnoval se pedagogické činnosti, která akcentovala především spiritualitu. Kardinál Ratzinger (pozdější papež Benedikt XVI), hlavní inkvizitor katolické církve a vedoucí Kongregace pro nauku víry, ale vyloučil Foxe z řádu a celý jeho učební program zastavil.

Dnes Fox vyučuje na Academy for the Love of Learning v Santa Fe v Novém Mexiku v USA. Je členem týmu, který usiluje o vytvoření nového vzdělávacího programu pro městskou mládež. Je autorem dvaceti osmi knih a žije v Oaklandu a Kalifornii. Jeho webová stránka je www.matthewfox.org.

Originál: The Hidden Spirituality of Men

Autor: Matthew Fox, 2014, Synergie Publishing, 440 stran.

KOUKNI SE  Recenze: Odbočka v lesích umí pěkně zavařit