Recenze: Kingsman – od květinářky k tajné službě

Příběh chudé a vulgární květinářky, ze které se stane dáma a klenot vyšších společenských vrstev, byl na filmové plátno převeden už v různých podobách. Tou nejznámější je bezesporu My Fair Lady (1964), která proměnila osm z celkových dvanácti nominací na Oscara, ale můžeme najít i další. Například Záměna (Trading Places, 1983) s Eddie Murphym, Špinaví, prohnilí lumpové (Dirty Rotten Scoundrels, 1988) Franka Oze, ale třeba i Brutální Nikita (Nikita, 1990) režírovaná Luc Bessonem. Ty již nekopírují příběh květinářky a jejího společenského učitele, jímž je londýnský profesor Henry Higgins, ale původní námět vyděděnce společnosti, který dostane šanci být „lepším“, je v K 01nich stále patrný. 19. února bude mít v našich kinech premiéru další z řady filmových pygmalionů – Kingsman: Tajná služba.

Po pěti letech se Matthew Vaughn vrátil k tomu, co umí nejlépe. K adaptaci comicsu Marka Millera. Ne, že by jeho odskočení k x-manům (X-Man: First Class, 2011) bylo špatné. Přestože oproti Kick-Ass (2010) se tváří příliš vážně, jde o jedno z nejpovedenějších převedení comicsů na plátno. Návrat k Millerově pojetí hrdinství ale svědčí Vaughnovi ještě o trochu víc.

Matthew Vaughn zasadil svůj „pygmalion“ do prostředí tajných služeb. Původní postavu Higginse ztvárnil Colin Firth. Ten již není profesorem fonetiky, ale super tajným agentem jménem Jack. Jednou udělal chybu a ta stála život dalšího agenta. Jack je mu tím zavázán a svůj dluh se rozhodl splatit tím, že se postará a jeho syna Garryho, zvaný Eggsy. Z něj vyrostl chuligán bez smyslu života. Bezcílně se potlouká ulicemi a čím dál rychleji směřuje do kriminálu. Až do osudného setkání s Jackem, který se rozhodl z Eggsyho udělat nejlepší agenta na světě. Eggsy nastupuje do tvrdého výcviku spolu s dalšími pěti uchazeči. Tím vyvoleným může být ale jenom jeden z nich. Při tvrdém tréninkuK 04 začíná jít i o život, ale to je jen zlomek problému, se kterým se musí Eggsy poprat. Když se objeví padouch s cílem ovládnout svět, je právě na Eggsym, aby ho zastavil. Proti tomu byl výcvik Kingsmana jen odpoledním šlofíčkem v mateřské školce.

Celý příběh se dal pojmout mnohem vážněji a z Eggsyho mohl režisér udělat dalšího Jasona Bourna. Naštěstí Vaughn zfilmoval Millerův comics se stejnou lehkostí jako Kick-Ass. Kingsman je tak především zábavou. O tu se starají všechny postavy. Nejvíce pak asi Samuel L. Jackson v roli výstředního padoucha Valentina milujícího přírodu a cheesburgery od McDonalda. Film se často nachází na hranici parodie, ale ne ve smyslu zesměšňujícím, nýbrž jako odlehčená pocta žánru. Elegantní agenti, výstřední padouši s vizí ovládnutí světa a super technologické vymoženosti zachraňující život špiónu v situaci, když už divák nevěří, že se z toho dá dostat, jsou klasickými prvky Jamese Bonda. S těmi a mnoha dalšími režisér výborně pracuje. Nesnaží se diváka zbytečně napínat ve chvílích, kdy divák stejně ví, jak to skončí. Místo toho nám servíruje parádní K 02akční podívanou plnou humoru a odkazů na špionážní i další filmy. V bitce v kostele, za jejíž zpracování by se nestyděli ani bratři Wachovští v době Matrixu, můžeme pak najít podobnost s jakou Tarantino oslavoval kung-fu filmy v Kill Billovi.

Matthew Vaughn má něco, co většině režisérů chybí. Nadhled. Dokáže si dělat legraci z věcí, které má rád. Jak z Kick-Ass tak z Kingsman je patrné s jakou radostí film tvořil. Již zpracováním úvodních titulků nám dává najevo, že nás čeká pořádně akční podívaná. Násilí pro něj ovšem není samoúčelnou zábavou, ale výrazovým prostředkem. Akční scény jsou spíše podobné baletu nebo muzikálu, než krvavé klasice 80. let. Tím se řadí mezi režiséry jako Quentin Tarantino nebo Edgar Wright. Ti jsou důkazem, že zfilmovat s elegancí se dá cokoliv, aniž by sklouzli do filmového braku.

Kingsman: The Secret Service
Akční / Dobrodružný / Krimi / Komedie
Velká Británie, 2014, 129 min
Režie: Matthew Vaughn
Hrají: Colin Firth, Taron Egerton, Samuel L. Jackson, Mark Hamill, Mark Strong, Michael Caine, Sofia Boutella, Jack Davenport, Sophie Cookson, Corey Johnson, Lee Nicholas Harris, Christian Brassington, Bjørn Floberg, Edward Holcroft

8
recenze-kingsman-od-kvetinarky-k-tajne-sluzbeNásilí není samoúčelnou zábavou, ale výrazovým prostředkem, kdy jsou akční scény podobné spíše baletu nebo muzikálu.