Recenze: Kapitán Phillips aspiruje na film roku

Spojení režiséra Bourneova mýtu (The Bourne Supremacy, 2004) a Bourneova ultimáta (The Bourne Ultimatum, 2007) a držitele dvou Oscarů za herecký výkon budí jisté záruky, že půjde minimálně o zajímavou podívanou. Příběh kapitána zaoceánské nákladní lodi, jež čelí útoku pirátů, zní jako slušné drama. Zároveň však vzbuzuje obavy z plápolajících amerických vlajek, rukou na srdcích, zpívání hymny v posledních minutách a potlesk všech zúčastněných hlavnímu hrdinovi. Možná, že Američané takoví opravdu jsou, ale dívat se na to moc nedá.

Naštěstí režisérem filmu je Paul Greengrass, který už v Letu číslo 93 (United 93, 2006) dokázal, že pro patetismus není v jeho snímcích místo. Kapitán Richard Phillips (Tom Hanks) je hrdinou a režisér se to nebojí ukázat, ale v rovině uvěřitelné. Vycházím z předpokladu, že tak veliké nákladní lodi, jakou Maersk Alabama je, bude velet člověk zkušený, zachovávající chladnou hlavu, člověk,07 Cpt. Phillips který už prošel i několika kritickými situacemi. Režisér navíc „svého hrdinu“ ukazuje i z druhé strany, tedy jako člověka, který je veden „pudem“ přežití, jelikož i ti nejstatečnější mají své hranice. Ale to už se dostávám na samotný konec filmu.

Paul Greengrass úvod filmu zbytečně nerozehrává a kapitán Phillips se na loď dostává po prvních pár minutách. Přesto během jediné jízdy autem dokáže do dostatečné míry vykreslit, jaký je Richard Phillips člověk. Podíl na tom má především způsob natočení, který je takřka dokumentární, stejně tak kamera a civilní herectví Toma Hankse. Ve chvíli, kdy se Richard dostává na loď, rozjíždí se soukromé drama kapitána, jehož loď je záhy napadena čtveřicí pirátů. Jako velitel lodi bere veškerou zodpovědnost na sebe a podle toho je i film pojatý. Přesto neupírá ostatní posádce zásluhy na úspěšné obraně lodi.

Film jede v neuvěřitelném tempu a diváka dokáže udržet v napětí po celou dobu takřka první půle. Zásluhu na to má ruční kamera, precizní střih a nevtírává, zato trefná hudba, pomalá, klidná i divoká zároveň, stejně jako moře, ve kterém se celý příběh odehrává. V druhé části filmu přichází zklidnění, kdy si možná, stejně jako já, řeknete: aha, Greengrassovi došel dech. Sám si svižným úvodem nasadil příliš vysokou laťku a teď už to jen doklepe do šťastného konce. Jenže uvolnění v druhé části filmu je jen klidem před bouří. Tou nemyslím žádnou zběsilou přestřelku, 02 Cpt. Phillipsale napětí, které režisér vybuduje v poslední půlhodině a drží ho až do konce filmu. To je něco, co se málokomu povede, ale U Greengrasse to není náhoda. Dokázal to ve většině předchozích filmů.

Obsadit do role kapitána Phillipse Toma Hankse byl jeden z nejlepších tahů, které mohl režisér udělat. Pokud bych měl vyjmenovat herce, kteří by se hodili na roli statečného velitele nákladní lodi, seznam by to byl dlouhý, ale Tom Hanks by v něm nejspíš nefiguroval. Dle ohlasů z cizích médií i uvaděče na předpremiéře, se prý jedná o horkého adepta na již třetí zlatou sošku akademie. Po těchto slovech jsem většinu času filmu přemýšlel, proč. Hanks je dobrý, ale role kapitána Phillipse zase nenabízela tolik prostoru, aby se jeho výkon dal považovat za výjimečný. Až v samotném závěru filmu jsem pochopil, o čem ti, co film viděli přede mnou, mluví. Tom Hanks je coby kapitán Phillips ve své životní roli (pokolikáté už…) a bezesporu je jedním z největších přínosů celého filmu.

To, že se téma mohlo snadno změnit v americké blábolení o hrdinství a patriotismu, Greengrass nedopustil a naopak film pojal do značné míry kriticky. Film je hraným dokumentem, osobním dramatem a napínavým thrillerem, reflexí současné společnosti, příběhem o hrdinství, strachu, o hranicích lidských možností, o odhodlanosti, o dvou lidech uctívajících do jisté míry stejné principy, ale rozdílné životní podmínky a okonosti je postavili proti sobě.

Přestože hlavní postavou příběhu i filmu je Richard Phillips, nemalý prostor dává Greengars vůdci únosců. Naštěstí piráty nijak neidealizuje, přesto nám předkládá druhý pohled, který většině z nás chybí. „Přece musí existovat i jiný způsob než jen rybařit a přepadávat lodě.“ „Možná v Americe, Irčane, možná v Americe.“ Těžko lze obhájit pirátství, které se v06 Cpt. Phillips posledních desetiletích tolik, především u somálských břehů, rozmohlo, ale život ve městech, moderní technologie a nadbytek všeho nás přeci jen odlidšťuje a stáváme se mnohem méně empatickými vůči druhým a tím více xenofobními vůči obyvatelům zemí, o jejichž existenci v mnoha případech ani nevíme.

Kapitán Phillips je natočen dle skutečné události, která se odehrála v roce 2009 u somálského pobřeží. Greengrassovi se povedlo zmapovat nejdůležitější momenty únosu, precizně vykreslit postavu jak kapitána Alabamy, tak velitele pirátů „hubeňoura“ Muse (Barkhad Abdi), objektivně nahlédnout na oběť i únosce bez zbytečného patosu a citového vydírání. Věřím, že stejně tak velmi věrně popsal i celou záchrannou akci schválenou z Bílého domu. To vše nenásilně zkombinoval do jisté míry se stavem současného světa. Kapitán Philips je tak nejen napínavou podívanou, ale především velmi osobitě a netradičně pojatým filmem s aktuálním tématem a má tak velikou a zaslouženou šanci stát se filmem roku.

UP

Captain Phillips
Drama / Dobrodružný / Akční / Thriller / Krimi / Životopisný
USA, 2013, 134 min
Režie: Paul Greengrass
Hrají: Tom Hanks, Catherine Keener, Max Martini, Yul Vazquez, Chris Mulkey, Corey Johnson, John Magaro, San Shella, David Warshofsky, Michael Chernus, Omar Berdouni, Faysal Ahmed, Barkhad Abdi, Barkhad Abdirahman, Mahat M. Ali, Mohamed Ali, Issak Farah Samatar

10
recenze-kapitan-phillips-aspiruje-na-film-rokuKapitán Philips je nejen napínavou podívanou, ale především velmi osobitě a netradičně pojatým filmem s aktuálním tématem a má tak velikou a zaslouženou šanci stát se filmem roku.