Recenze: Jurský svět se poctivě vrací ke svým kořenům

Ačkoliv nový Jurský svět nerežíroval Steven Spielberg, ale vcelku neznámý Colin Trevorrow, film poctivě dává divákům přesně to, co chtějí.

Jak už název napovídá, Jurský svět se vrací ke kultovnímu parku plnému dinosaurů. A stejně jako v prvním díle, ani tady se „na ničem nešetřilo“. Po dvaceti letech je Jurský park větší, propracovanější, víc vzrušující, ale taky bezpečnější. Přestože návštěvníci můžou mezi dinosaury kličkovat na vlastní pěst v loďkách nebo v kulovitých vozítkách, bezpečnost je tady na prvním místě. Řídící středisko počítá nanejvýš ztracené děti, ztráty na životech tady ještě nikdy nikdo neviděl. Obří zábavní svět denně uspokojí více než 20 000 návštěvníků a za tím vším stojí perfekcionistická Claire (Bryce Dallas Howard). Ta počítá úspěch parku především v číslech, kdežto majitel parku, pan Masrani, se zajímá o spokojenost návštěvníků i zvířat. Těch je v Jurském světě nepočítaně, od ptakoještěrů přes obří býložravce až po nepostradatelného T-Rexe. Jsou tu samozřejmě i raptoři, ale tentokrát jinak, než je známe. Bývalý mariňák Owen (Chris Pratt) si totiž ze smečky inteligentních dinosaurů udělal vycvičené domácí mazlíčky. Nedělá to pro zábavu návštěvníků, ale v rámci výzkumu, který zatím nemá jasný cíl.

Problémy přicházejí velmi záhy, když Claire představuje Masranimu zcela nový druh. Staří dobří dinosauři už totiž návštěvníkům nestačí, i když z úchvatných atrakcí, které park nabízí, se zdá, že všichni jsou naprosto spokojeni. Je ale třeba neustále zvedat zisky, takže místní laboratoř vyvinula nový druh dinosaura. Ten je větší a chytřejší, než bylo v plánu. Je dokonce tak chytrý, že se mu podaří uniknout z jeho obří ohrady. A když se takový Indominus Rex začne nerušeně prohánět po ostrově…je to záruka parádní filmové zábavy.jurassic-world-pratt-howard

KOUKNI SE  Koukat či nekoukat: Ripley

Přesně jak to říká Claire ve filmu, v dnešní době už Jurský svět není zdaleka takovou senzací, jako byl Jurský park pro filmové diváky v roce 1993. To ale neznamená, že ve vás nevyvolá přesně takové vzrušení a napětí, na jaké se těšíte. Příběh jde přímočaře za divácky vděčnými scénami, buduje napětí a nešetří krvavými scénami, kdy dinosauři žerou lidi. Když na Jurský svět přiložíte šablonu z Jurského parku, příliš se nespletete. Nechybí dvě děti (v tomhle případě bratři, z nichž starší už je skoro dospělý), které se setkají tváří v tvář obřímu zabijákovi a uniknou jen se štěstím. Stejně tak tu máme postavu (Claire), která k dětem nemá žádný vztah (přestože jsou to její synovci) a vybuduje si ho, až když jim jde o život. A nechybí ani padouch, který chce zneužít dinosaury pro svůj vlastní prospěch (v tomhle případě vojenské účely). Příběh je ale plný osvěžujících novinek, které zaručují, že Jurský svět nabízí mnohem víc, než jen nápodobu původního filmu. Je to především Owen a jeho vycvičení raptoři, ze kterých se stali skoro miláčci. I nový a nevyzpytatelný Indominus Rex přináší mnoho napínavých chvilek, při kterých vám bude běhat mráz po zádech. jurassic-world-super-bowl-trailer-1Skvělé je taky to, že park skutečně funguje a všechny atrakce, které byly v Jurském parku jen fantazií, si v tomhle filmu máme možnost prohlédnout. A je toho mnohem víc, než si dokážete představit. Už jen ukázka atrakcí je poutavou náplní filmu. Škoda, že takový park skutečně neexistuje!

Menší měrou film odkazuje na samotný film Jurský park a kupodivu to skvěle funguje. Prvky příběhu do sebe zapadají, ať už jde o staré lokace a auta, nebo o dinosaury, ze kterých se ve světle nových událostí stali ti „hodní“. Můžete si být jisti, že i starý T-Rex dostane svou příležitost zazářit.

Jurský svět je především mainstreamovou zábavou, která si na nic nehraje. Přináší tolik akce i dinosaurů, že to uspokojí každého fandu. Nečekejte žádné hlubší myšlenky, než jaké přinesl Jurský park, i když v tomhle případě je „tvorba“ dinosaurů lépe a hlouběji vysvětlena. Menší důraz je kladen na vztah dospělého a dítěte, což je jenom dobře. Kluci bojují o život na vlastní pěst a tam, kde se dospělí bojí, mají kluci neskrývanou radost. Dobře zvolené obsazení dává do protikladu nesympatickou a vypiplanou postavu Bryce Dallas Howard s pořádným mužským, který vždy ví, co dělat. Chris Pratt se ani nemusel moc snažit, aby vystřihl frajera, možná až příliš podobného Peteru Quillovi ze Strážců Galaxie. Je jasné, jak to mezi těmi dvěma skončí, ale to vůbec nevadí. Postavy jsou sice šablonovité (dobrácký majitel parku, podlý záporák, zvídavý malý kluk, ajťák-podivín atd.), ale když honí dinosaury, je to celkem jedno. Film nemá a ani potřebuje větší ambice, než bavit. A to se mu daří.

Jurský svět je přesně tím, co jsem od něj očekávala. A to hlavně v dobrém. Je v něm pár klišé, ale skvělá akce a vzrušení z návštěvy Jurské světa to s přehledem přebije. Dinosauři zkrátka už nesmazatelně patří do filmového světa.

8
recenze-jursky-svet-se-poctive-vraci-ke-svym-korenumJurský svět nabízí divákům přesně to, co chtějí - dinosaury a akci.