Recenze: Jo Nesbø- Žízeň: Neohrožený Harry Hole je zpět na cestě po stopách brutálních zločinů sériového vraha

V Oslu se opět odehrávají divné věci. Sériový vrah zabíjí své oběti – ženy – neobvyklým způsobem. Žízní po krvi, oběti pomocí kovových zubů doslova zakousne a krev částečně vysaje. Vampyrista. Protože případy jsou složité, rozhodne se již známý bezcharakterní vrchní policejní náčelník Mikael Bellman, který se těší na místo ministra spravedlnosti, a případ potřebuje rychle vyřešit, povolat toho nejpovolanějšího, legendu osloské policie, našeho důvěrně známého Harryho Holea.

Ten je šťastně ženatý s Ráchel, vyučuje na policejní akademii a poctivě abstinuje. Tato výzva je pro něho ale neodolatelná. Indicie ukazují na to, že vrahem je pachatel, kterého se Harrymu nepodařilo jako jediného dopadnout. Tak vstupuje opět do ringu, pocítí tu známou chuť dostat a pokořit soupeře-zločince. Vrah žízní po krvi, Harry Hole žízní po dopadení zločinců.

Přichází do důvěrně známého prostředí, kde jsou stále vykonavateli spravedlnosti postavy, o kterých toho dost víme z předchozích knih a některé máme hodně rádi. Postavy z masa a krve, psychologicky propracované, s různými osudy a charaktery. Potkáváme se s Katrinou Brattovou, silnou postavou, teď už zvláštní vyšetřovatelkou, ve které se stále pere profesionální kriminalistka a žena. Se sympatickým Bjørnem Holmem nebo nechutným policistou Trulsem Berntsenem. Staří přátelé neomrzí a jsou neochvějnou sympatickou jistotou knihy. Nováček Wyller je zřejmě příslibem dalšího a dalšího pokračování.

V případu zabijáka vampyristy, který si hledá ženy přes seznamku Tinder, sjednává schůzky, zákeřně zakusuje, vysává krev a zabíjí, je překročena mez představitelného. Zápletka nenechá čtenáře vydechnout, ale popisy konzumace krve (zvlášť výživný v podobě smoothie s citronem), jsou pro jedince, kterému se zvedne žaludek jenom při pohledu na krev těžko stravitelné a už vůbec ne vzrušující. Na konci příběhu se ukáže, že všechno je jinak, což nic nemění na faktu, že se čtenář touto krvavou stokou musí prokousat.

Harry Hole se chová jako správný hrdina. Občas pochybuje, ale nikdy se nevzdává. V akci nezklame, opije se odůvodněně pouze jednou, má fyzičku, poslouchá svou oblíbenou hudbu (zmínky o ní neodmyslitelně patří k Nesbøho románům). Nezvykle se citově angažuje ve vztahu s manželkou Ráchel a nevlastním synem Olegem, který studuje, světe div se, policejní akademii.

Chci si koupit Jo Nesbø- ŽízeňSpisovatel obdivuhodně neztrácí přehled, nadhled a souvislosti, vezmeme -li v úvahu, že v 11 detektivkách o nepřekonatelném policistovi figuruje bezpočet postav, které se vyvíjejí, jejichž osudy se prolínají, některé se ztrácejí, aby se vzápětí zase objevili. Také styl psaní, bohatost jazyka, vsunuté úvahy a postřehy, sarkastické poznámky, to vše povyšuje psaní Joa Nesbøho  do vyšší kategorie, než je průměrná detektivka.

V Žízni chybí více vtipu, který provázel všechny předešlé romány. A otázka zní. Bude zamilovaný Harry Hole (v Žízni je zřejmé, že to autorovi dalo hodně práce ho citově profilovat, jak sám v rozhovoru přiznal)) stejně přitažlivý jako Harry Hole vlk samotář? Budou konzumace krve a efektní rituální upírské vraždy ještě trumfovány něčím drsnějším? A čím? Rozumí ještě Nesbø svému svéráznému hrdinovi nebo je to už jen profesionální kalkul? Uvidíme.

Bombeska

Vydalo Nakladatelství KNIHA ZLÍN, tradičně výborný překlad Kateřiny Krištůfkové

8