Recenze: Jo Nesbø – Syn jako posedlý mstitel

Čtenáři detektivek se mohou radovat z dalšího krimi románu Joa Nesbøho Syn, který vyšel v Knize Zlín. Je zajímavé, že v době, kdy lidé stěží přečtou noviny, klidně vystřihnou 500 stran knih tohoto autora. Proč? A proč osm, deset knih, a stále se stejným úspěchem? To je to tajemství umění psát a udržovat čtenáře v napětí. Často se Nesbøho knihy přirovnávají k drsné americké škole thrillerů a kriminálních románů. Tam se sice také velmi nevybíravým a důvtipným způsobem vraždí, ale postavy bývají ploché. Právě vrstevnatost Nesbøho postav čtenáře baví a láká. A dál? Dynamika psaní. Vtip. Nadhled. Úvahy o životě. Nejednoznačná vyjádření. Vytříbená jazyková vybavenost.

574_syn_obalkaNejinak je tomu v krimi románu Syn. Konstrukce se nemění. Případ už nevyšetřuje Harry Hole, ale Šimon Kéfas, zasloužilý a vysloužilý policejní inspektor těsně před důchodem. Taky on má za sebou minulost se závislostí. V jeho případě gamblerství. Má přehled a zkušenosti, není tak akční a rtuťovitý jako Harry Hole, trochu takový medvěd bručoun (už jeho jméno ledacos naznačuje). Je zajímavé, jak jsou tyto závislosti u policejních inspektorů oblíbené. Prostě jsou to chybující lidé jako všichni ostatní. Tomu čtenář dobře rozumí a má to rád. Šimon Kéfas vyšetřuje sérii vražd, které úzce souvisí s jeho minulostí a minulostí dalších protagonistů. Ve vyšetřování mu pomáhá mladá novicka Karin, kterou má Kéfas zasvětit do vyšetřovacích tajů osloské policie. V lecčems ale tato nezkušená kriminalistka svého učitele předčí. Hlavní postavou je Sonny Lofthus, mladík který sedí ve vězení a dělá zpovědníka ostatním vězňům za propašované drogy, které hojně užívá. Ten se při jedné zpovědi dozví něco, co ho vyžene jako mstitele do ulic. Hon na ty, kteří porušují pravidla a zákon, začíná. Samozřejmě nechybí zkorumpovaní policisté (tomu čtenář kdekoliv na světě velmi dobře rozumí) a láska jako vyvážený, jemnější bonus pro čtenáře, případně čtenářky.

Kniha ZlínCo ještě na Nesbøho knihách čtenáře přitahuje, čím se odlišují od ostatních krimi románů? Originální jsou autorovy popisy umírajících, zavražděných. Je to jako film, který běží umírajícímu před očima. To není popis zvenčí, to je pohled toho, který cítí, že smrt přichází. Silné a napínavé pasáže, protože čtenář si není zcela jist, jestli smrt je a bude přítomna. Nesbø již tuto metodu uplatnil v jiných svých knihách a je to neskutečně působivé.

Detektivní závěry jsou překvapivé a následně ještě překvapivější. Nesbø umí. Pro čtenáře je to dobrá zpráva, autor neztrácí tempo ani energii a to je určitě příslib do budoucnosti.

Vydala Kniha Zlín, české domovské vydavatelství Joa Nesbøho. Rozhodně to nejsou jediné knihy, které Kniha Zlín vydává a které stojí za přečtení.

Bombeska