Recenze: Jo Nesbø Policie- už nikdy Harry Hole?

Poslední román desetidílné krimi série Jo Nesbøho je čtenáři předložen v plné parádě s příznačným názvem Policie. Tentokrát jde o vraždy přímo v řadách osloské policie. Kruh se uzavírá. Jde o vraždy brutální s temným pozadím, možná více sugestivní, protože se jedná o strážce pořádku.

Vraždy policistů začne vyšetřovat tým bez Harryho Holea, schází se ve stejné sestavě, jakou známe z předchozích románů. Velí vrchní policejní náčelník Mikael Bellman, o kterém už víme, že je bezskrupulózní a nesmírně ambiciózní člověk, schopný úplně všeho. Má svého povedeného kamaráda z dob studií Trulse Berntsena, postaveného mimo službu kvůli neprůhledným finančním transakcím, bezduchého agresivního psychopata, který touží vrátit se do služby. Vraždy se ději a policisté pátrají, spíše tápají.

360_policie_obalkaGunnar Hagen- šéf oddělení vražd, jehož součástí býval i Harry Hole. To je člověk typu dvakrát měř, jednou řež. Opatrný, spolehlivý. Beáta Lønnová, dříve pouhá sběratelka dat, nyní vedoucí týmu s geniální pamětí obličejů. Nenápadná, pracovitá a velmi užitečná při policejní práci. Bjørn Holm, technik, sečtělý exot, webový maniak, sebejistý městský typ s typickou výstřední pokrývkou hlavy – rastafariánskou čepicí. Katrine Brattová, taktická vyšetřovatelka, bývalá blízká spolupracovnice Harryho Holea s léčenou psychickou nemocí, momentálně bez příznaků. A psycholog Ståle Aune, který je svými postřehy a poznatky schopen určit osobnostní rysy vrahů a hlavně pohnutky, které je vedly ke spáchání činů. Aune vzpomíná na kolegu Harryho a uvědomuje si, že to byl on, kdo uměl čeřit vodu, nutil ho sestavovat profily nemocných duší vraždících lidí a okrádal ho o klidný spánek. Harry Hole chybí. Harry Hole – osobnost se sklonem k závislosti a s obsedantně kompulzivní poruchou. Osobnost sice velmi individualistická, ale s vysokým smyslem pro zodpovědnost a týmovou práci. Policista s intuicí a schopností vymýšlet ty správné hypotézy, ústící k správnému rozhodnutí.

Vývoj událostí překvapí vyšetřovací tým a ještě víc překvapí čtenáře. Policisté postupují při vyšetřování vpřed, aby se v následujících okamžicích museli zase vrátit na startovní čáru. Zarputilost ale nese ovoce a pomalu se daří události rozklíčovat. Postavy stojí v pozadí, aby se vzápětí vrátily do čela pelotonu. Závěr pak napovídá, že by se mohly otevřít nové případy, protože na spadnutí je další zločin.

Policie je psaná ve vysokém tempu, rychlejším, než všechny předešlé Nesbøho knihy. Rychlý sled událostí, rychlé a časté zvraty udržují čtenáře v napětí a rozjitřené pozornosti. Autor stále překvapuje svými analytickými schopnostmi řadit a třídit události.

Slušné finále, jako by se spisovatel snažil dohnat sám sebe. Vražda střídá akci a akce vraždu. Výborně napsané, s psychologickými vsuvkami, úvahami, popisem Osla, krátkými vědoucími popisy různých situací, různých charakterů a hlavně bezcharakterních grázlů. Zkrátka moderní krimi román se vším všudy.

Čtenář, který prošel s Harry Holeem cestu všemi deseti krimi romány, tisíce stranami, bude smutný. Harry Hole už nepředvede žádné ze svých parádních čísel, už nebude po-chybovat, chybovat, občas nezřízeně pít Jima Beama a objasňovat spolu se svým týmem nemožné. Drsné čtení postava Harryho Holea polidštila, je jisté, že bude čtenářům chybět. A kdo ví, možná …….

Tak tedy sbohem Harry Holee, bylo nám ctí a potěšením!

Chvála Nakladatelství Kniha Zlín– dokázalo vzbudit zájem čtenářů o knihy v nebývalém rozsahu.

Kniha Zlín

Chvála práce překladatelky Kateřiny Krištůfkové. Ona sama v Policii poděkovala svým spolupracovníkům, protože bez technické porady se takový překlad určitě neobejde. Ale atmosféru příběhů, konzistentní vyjadřování jednotlivých postav, jejich slovník, to je záležitost samotného překladatele.

Bombeska

10
recenze-jo-nesbo-policie-uz-nikdy-harry-holePoslední román desetidílné krimi série Jo Nesbøho je čtenáři předložen v plné parádě s příznačným názvem Policie. Tentokrát jde o vraždy přímo v řadách osloské policie. Kruh se uzavírá. Jde o vraždy brutální s temným pozadím, možná více sugestivní, protože se jedná o strážce...