Recenze: Kdo jinému jámu kopá…vždy do ní spadne

Josefína je  svérázná učitelka výtvarné výchovy. Bydlí u své sestry na malém městě. Snaží se zapadnout do maloměstských poměrů inhalací zdejšího klimatu. Brdské pomezí  je pro její uměleckou duši nacházející se v porozvodové rekonvalescenci zdá se, to pravé. Tedy do okamžiku, než je nalezena zavražděná učitelka. Josefína s intuicí a humorem sobě vlastním řeší případ na svou pěst. I když přítomnost policie v podobě přitažlivého komisaře jí určitě není proti srsti. Jen kdyby nebyl tak protivně úřední a…ženatý.

Z výše řečeného je jasné, že nepůjde o detektivní thriller, ve kterém by krev  prosakovala mezi řádky a mrtvoly vypadávaly s každou kapitolou. Jde spíš o hravou partii s naturelem místních figurek, do kterých autorka promítla rozličné povahy a osudy. Přesně tak, aby mohla Josefína trochu ztřeštěně, poměrně svéhlavě a hodně osobitě vypátrat vraha nebohé Aleny Výborné.

Nemá smyslu uvažovat nad pravidly dobré detektivky a prohřešky proti nim. Nebylo úmyslem autorky pronásledovat proklatě mazaného vraha sledováním zašifrovaných stop a složitých motivů. V jednoduchosti je síla. To neznamená, že  by na jejím oltáři byla obětována Josefína  a její případ.

Mysterypress

První, co vás při čtení zaujme je barevnost vyprávění, pestrost prostředí i postav.  Díky tomu nemůže nudit, ani kdyby chtěla. Pak je tu také humor. Jeho role je v knize stejně podstatná jako samotný detektivní příběh.  Občas jsem se při čtení cítila jako při sledování starých černobílých detektivek. Určitá naivita kombinovaná s malebností prostředí  a kořeněná humornou nadsázkou je receptem na dobrý film i čtivou knihu.

Hlavní hrdinka učitelka Josefína je ztělesněním ženského elementu, aniž by trpěla jeho negativními stránkami. Je svá a mile praštěná. Asi se s ní budete mít problém ztotožnit, rozhodně vás ale bude bavit jí sledovat.

Kniha nemá hluchá místa. Neklade velké nároky na čtenáře. Umí pobavit a navodit tu správnou letní atmosféru. Je to přesně ta kniha, kterou si s klidem zabalíte do kufru na dovolenou nebo do tašky k vodě.

Kdo jinému jámu kopá, Marie Rejfová, Mysterypress, 2017

8
recenze-jinemu-jamu-kopaSlečna Marplová po česku. Mladá, svérázná...učitelka.