RECENZE: Jiné životy Hynka Harra – parapsychologie ve válce

Zdroj: positivemed.com

Zdařilý debut Jiné životy Hynka Harra z pera českého bohemisty a slovenisty Jakuba Dotlačila, který nedávno vyšel pod záštitou nakladatelství Host, čtenáře nechává nahlédnout do pražské a berlínské společnosti 60. let 19. století. Do prostředí prusko-rakouské války Dotlačil zasazuje fiktivní příběh parapsychologické společnosti, která se snaží pomocí telepatie ovlivnit chod války. Autorovi se podařilo spojit fantastiku s historickým románem a jako fabulátor opravdu boduje. Příběh plný mystifikací, ale i dobových skutečností nabádá k fantazírování o tom, coJiné životy Hynka Harra kdyby? Knihcentrum

Přemýšleli jste někdy o tom, co by se mohlo stát, kdybyste se jednou vydali domů z práce jinou cestou nebo se v jinak obyčejný rutinní den zastavili na dosud neznámém místě, pro vás naprosto nezvyklém? Mohlo by vám to změnit život, mohli byste potkat lidi, kteří by ve vás objevili ty stránky osobnosti anebo schopnosti, o kterých jste neměli doposud ani tušení, tak jako se to přihodilo hrdinovi knihy Jiné životy Hynka Harra.

Z velkého množství knih, které denně vycházejí, je tato jednou z nejzajímavějších. Už jen to téma – První česká parapsychologická společnost, která se snaží zasahovat do války mezi Rakouskem a Pruskem. Nezní to šíleně? Ale není se čeho bát, tato kniha je důkazem, že i takové téma se dá zpracovat dobře.

Na pozadí 60. let 19. století se odehrává fiktivní příběh 1. české parapsychologické společnosti, která ve skutečnosti nikdy neexistovala, ale zajímavým způsobem zpracovává otázku vědeckého poznávání v oboru, který dnes věda považuje za tmářský. Parapsychologická společnost je fiktivní okrajové sdružení vědců, kteří se zabývají paranormálními jevy s cílem vysvětlit je vědecky, odhalit podstatu anomálií jako je telepatie nebo telekineze, a využít tyto poznatky v praxi.

Do tohoto zvláštního spolku se s přispěním velké náhody dostane Hynek Harr, což v jeho životě znamená obrovský předěl. Společnost ho vtáhne do svých řad a do dění, kterému by se za normálních okolností raději vyhnul. Začnou se mu dít podivné věci a začne v sobě odhalovat schopnosti, kterých by si nebyl vědom nebýt té zvláštní shody okolností, že se v jeden den vydal na procházku jinou cestou než obvykle.

Hynek Harr spolu se svými kolegy z parapsychologického spolku vyrazí na bláznivou výpravu a několikrát při svém putování jen o fous unikne smrti. Doplácí na to, že slepě přijal členství, aniž by se podrobněji seznámil s cíli a činnostmi parapsychologické společnosti. To vše podstupoval jen kvůli své snoubence, u které bylo velkou otázkou, zda bude schopna jeho činy ocenit. Na scéně se totiž objevuje obávaný sok. Po slepé výpravě do neznáma se Hynkův svět obrátí vzhůru nohama. Co si počít, když zjistíte, že vládnete schopnostmi, které jsou vám přístupny jen ve spojení s jinou osobou s nadpřirozenými vlastnostmi? Když je Hynek sám, nezmůže nic. Nebo snad ano? Jakou úlohu sehraje parapsychologická společnost v dalším dějství, v dalších desetiletích po jejím založení?

Zpočátku může být pro čtenáře matoucí nepřeberné množství hrdinů, kterými jsme bombardováni na prvním setkání s nimi v hospodě na parapsychologickém dýchánku. Když se ale čtenář rozkouká a zorientuje se, čeká na něj velké dobrodružství a mnohá překvapení, která uvedou zvláštní události ze začátku knihy na pravou míru. Příběh je velmi dobře propracovaný, události logicky pospojované. Popisy míst působí věrohodně a není to jen věcnou přesností, která je možná sporná, ale taky dokonalým vystižením atmosféry a nálady míst, které těsně korespondují s pocity a myšlenkami hlavního hrdiny, což dohromady vytváří dojem opravdovosti.

Postavy nejsou černobílé, kdyby byly, celé kouzlo převtělování jedné duše do druhé by nefungovalo. Proměny Hynka by se zdály příliš primitivní a fádní. Hlavní hrdinové v této knize si podržují určité kontinuální rysy, a zároveň se proměňují – tak jako je tomu v běžném životě. Fungují jako osoby z reálného světa, i když jsou jen výplodem autorovy imaginace. Zamilujete si je ve všech stádiích vývoje. V případě Hynkovy snoubenky Lízy je to proměna osobnosti úplně k nepoznání, ale budete si uvědomovat i logiku oné změny, která nespadla jen tak z nebe, tak jak si autor usmyslel, ale budete vědět, že ji předtím důkladně promyslel.

Jediné, co mi trochu pustošilo představu dokonalé knížky, byla prefabrikovaná postava obra, na kterého jsem v příběhu narazila. Připomněla mi Yetiho z filmu Okrsek 13 a jiná filmová a knižní monstra, ale tuto neoriginalitu autorovi odpustíte, protože celý zbytek knihy stojí za to.

Buďte připraveni na obohacující čtenářský zážitek, překrásně vykreslené prostředí a zajímavé postavy. V knize nechybělo napětí a neočekávané dějové zvraty. Celé vyprávění mělo střízlivý a docela logický závěr – jako by těsně před koncem autor prostě zatáhl oponu v divadle a řekl: „A teď už dost té komedie, vraťme se zpátky do reality.“ A pak nechá příběh vyšumět do ztracena a čtenáře lusknutím prstu vytrhne ze sna, který v něm ale zůstane, protože i ve střízlivém denním světle se tento počin jeví jako dobrý příběh. Prostě a jednoduše krása. Po přečtení knížky si můžete vyjít na procházku a zamířit do neprobádaných končin, ze kterých se teoreticky můžete vrátit jiní a plní nových zážitků, takových dobrodružství, která jste zažívali při čtení této knihy. Rozhodně vás to po přečtení bude napadat, když půjdete zasnění s knihou v podpaží a odvážíte se vykročit do pro vás dosud neznámé ulice. Směle do toho, ale mějte se na pozoru.

Prožíváte jiný život. Jste někdo jiný. Jen si to představte. Pokud by nebylo v tomto světě nic jiného, jen synchronie, prožívali bychom všichni totožné životy. Narodili bychom se ve stejný okamžik, stejné matce, počali bychom stejně mluvit, dostávali bychom stejné nápady, stejně se zamilovávali, stejně toužili, stejné věci jedli a stejné předměty vyrobili a stejně umřeli. Něco takového by ovšem bylo možné jen tehdy, kdybychom my všichni, my všichni byli jen jeden jediný člověk. Protože tohle je konečná podoba světa, kde nikdo z nás není ostrov.“

Jakub Dotlačil – Jiné životy Hynka Harra. 2014. Nakladatelství Host. str. 164

PAVLA KAMEŠOVÁ

9
recenze-jine-zivoty-hynka-harra-parapsychologie-ve-valceAutorovi se podařilo spojit fantastiku s historickým románem a jako fabulátor opravdu boduje. Příběh plný mystifikací, ale i dobových skutečností nabádá k fantazírování o tom, co kdyby?