RECENZE: Jedna babička vydá za celou armádu

Pamatujete si ještě sami na sebe, když vám bylo sedm? Na tu čistou fantazii z poznávání světa? A kdybyste měli možnost se na chvíli do té doby vrátit, využili byste toho? Kniha Babička pozdravuje a omlouvá se tuto možnost nabízí. Nenechte si ji ujít!

Chytrá a sečtělá Elsa je svérázným průvodcem celé knihy. Její vyprávění dokáže čtenáře báječně potěšit, dojmout, rozesmát a ano, i poučit. Právě svou zvědavostí a kritickým rozumem. Řeší klasické problémy, které prožívají děti jejího věku, ale ona sama je zkrátka tak trochu jiná. babiObčas se dokonce cítí být outsiderem (kdo z nás někdy v životě ne), který se zařadit prostě nedá. „Pouze jiný lidi maj schopnost změnit svět, nikdo normální ještě nezměnil ani prd,“ říkávala babička Else.“
Babička je nyní v důchodu, ale celý život pracovala jako záchranářka. Možná i proto dokáže žít naplno, možná i proto pořád „zachraňuje“ co se dá. Vztah obou žen, které se dokáží vzájemně hodně inspirovat, je plný fantazie, hravosti a důvěry. Vymyslí si spolu hru. Elsa začně lidem ve svém okolí doručovat dopisy, ve kterých se babička za něco omlouvá. Ono je stále za co, protože tahle povedená babička dokáže natropit pěknou neplechu. A jak to bylo dál? To vám přece neprozradím, vždyť byste už nebyli překvapení.
Vzpomínáte na svoji babičku? Na to, co jste spolu prožili? Dá se ten zážitek vůbec popsat? Fredrik Backman to dokázal. Všem tolik známé pocity a běžnou realitu vystihuje přímo bravurně. „Babička tvrdí, že člověk si přeje být milován. Nesplní-li se mu to, chce být obdivován, a nesplní-li se mu ani to, chce být obáván, v dalším případě nenáviděn a proklínán. Člověk touží zanechat v lidech nějaký pocit, duše se bojí prázdnoty, chce kontakt za každou cenu.“ Samozřejmě, že nemůže být celá kniha jenom veselá, ale i to k životu patří. Kamarádství s babičkou je ovšem navždycky nenahraditelné.
Host BrnoDeníková forma románu je poměrně dost čtivá. Má skrytou sílu, kterou si ponesete v sobě ještě dlouho po jejím přečtení. Fredrik Backman se dětskému světu nijak nepřizpůsobuje. Právě to, že v knize nenajdeme nic infantilního, roztomilého nebo naivního, vzbuzuje vysoké sympatie. Pozor na čtení na veřejnosti nebo v MHD, protože trefně popsané situace ze života vám možná způsobí nejenom tichý úsměv na rtech! Typická četba na prázdniny! Oči vám poletí po řádcích jako tryskáči, to vám můžu už teď svatosvatě slíbit!

fredrik-backman
Fredrik Backman (nar. 1981) pochází ze Stockholmu, pravidelně píše sloupky do švédských novin a na svůj blog. Za svůj vzor považuje Astrid Lindgrenovou. Jeho prvního románu Muž jménem Ove (2012; česky Host 2014) se jen ve Švédsku prodalo přes šest set tisíc výtisků a práva byla prodána do dvaceti pěti zemí. Po úspěšné prvotině autorovi vyšly již další tři knihy: Saker min son behöver veta om världen (Vše, co můj syn potřebuje vědět o světě, 2012), Babička pozdravuje a omlouvá se (2013; česky Host 2015) a bude následovat také nejnovější román Britt-Marie var här (Byla tady Britt-Marie), který se nyní připravuje k vydání. Blog Fredrika Backmana: http://fredrik.cafe.se

BACKMAN, Fredrik. Babička pozdravuje a omlouvá se. Host Brno, první vydání. 419 stran. ISBN 978-80-7491-239-9.
JAROSLAVA ŠIMÁKOVÁ

portrét autora: bokelsker.wordpress.com

8
recenze-jedna-babicka-vyda-za-celou-armaduNe každý autor je schopen napsat knihu, která je stejně čtivá, zábavná i poučná jak pro děti, tak stejnou měrou i pro dospělé. Navíc je až neuvěřitelné, s jakou lehkostí tenhle Švéd píše.