Jaromír Bosák, jeden z nejúspěšnějších sportovních komentátorů, nedávno vydal svou novu knihu. My se na ni blíže podíváme v této recenzi.

Teprve před pár dny skončil jeden z největších fotbalových svátků. Mistrovství Evropy, kde se ve finále utkaly výběry Anglie a Itálie. Ti šťastnější tuhle bitvu mohli sledovat přímo ve Wembley. My ostatní jsme se museli spokojit s televizním přenosem, který komentoval Jaromír Bosák. Pro úplnost dodám, že Anglie v penaltách padla, ale zpátky k našemu oblíbenému sportovnímu komentátorovi. Okolo tohoto sympatického chlapíka se totiž bude točit i následující recenze. Jaromír Bosák totiž před nedávnem vydal zbrusu novou knihu, ve které vzpomíná na ty nejzásadnější fotbalové zápasy, které změnily jeho život a zároveň odhaluje zajímavé momenty ze svého života. Kniha nese název Zápasy, které změnily můj život – Poločas první 1974-2002. My děkujeme knihkupectví Dobré knihy za poskytnutí výtisku na recenzi.

Životní zápasy

Jaromír Bosák rozhodně není na poli vydávání knih nováčkem. Na svém kontě již má necelou dvacítku titulů, které se věnují především sportovní tématice. Konkrétně tedy fotbalu. Jinak tomu není ani u jeho nejnovějšího počinu. Zápasy, které změnily můj život – Poločas první 1974-2002 líčí nejenom ty nejzásadnější fotbalové zápasy v životě Míry Bosáka, ale do jisté míry je i průřezem života slavného moderátora. Každý zápas, který autor v knize popisuje, je zároveň i vzpomínka na důležitou životní událost. Například kapitola věnována zápasu Sparta Praha – Real Madrid, kde se auto věnuje tomu, jak pražský celek zázračně porazil španělského giganta, se věnuje zároveň příjmáčkám na Filozofickou fakultu. Jiné zase líčí rodinné neshody, pracovní úspěchy nebo třeba první pusu.

Bosákovi se povedlo opravdu skvělým způsobem spojit vyprávění o fotbalu a vzpomínání na jeho dosavadní život. Vše je navíc doplněno o jeho charakteristický humor. Na téměř šesti stech stranách se povedl v první řadě udělat průřez fotbalovou historii. Nechybí památné zápasy jako finále mistrovství Evropy v roce 1996, kdy jsme smolně podlehli Německu, nebo například finále mistrovsví světa z roku 2002. Mimo to se dozvídáme opravdu zajímavé a mnohdy velice osobní nebo pikantní události a historky ze životě tohoto komentátora. Mě osobně nejvíce zasáhla kapitola, kde autor popisuje neshody z otcem, které nakonec končí pobytem na ulici. Jaromír Bosák se opravdu nebál jít z kůži na trh a o svém životě mluví opravdu otevřeně.

Nádherný vizuál

Kniha se čte opravdu dobře. Jednotlivé kapitoly jsou sice docela krátké, přesto však informačně výživné. Co se týče popisu jednotlivých zápasů, autor nezabíhá příliš do zbytečných detailů a drží se jen opravdu důležitých faktů. Když vzpomíná na svůj život, taktéž se snaží o strohý, přesto velmi zajímavý a zábavný popis. Vše je navíc doplněno o dobové, mnohdy velice raritní, fotografie. Nutno říct, že po vizuální stránce působí kniha doopravdy skvěle. Jestli musím knize něco vytknout, pak je to vazba. Ano, pro většinu lidí je to pitomost, ale téměř 600 stran a paperback, to je prostě šílenost. Tím by výčet mínusů asi skončil, jelikož knize není fakt co vyčítat.

Povinnost pro fotbalové fandy

Co říct závěrem. Zatím poslední kniha Jaromíra Bosáka se opravdu povedla. Nabízí nejen informačně nabitý pohled do fotbalové historie, ale zároveň funguje jako sonda do života našeho elitního sportovního komentátora. Kniha se povedla i po vizuální stránce. Jste-li tedy sportovní fanoušek, titul Zápasy, které změnily můj život – Poločas první 1974-2002 berte všemi deseti. Určitě nebudete litovat. Kniha však neurazí ani fotbalem nepolíbené lidi.

Titul Zápasy, které změnily můj život – Poločas první 1974-2002 od Jaromíra Bosáka pořídíte zde.

Martin Kudělka

9/10
recenze-jaromir-bosak-a-zapasy-ktere-zmenily-jeho-zivotInformačně nabitá sonda do života úspěšného sportovního komentátora Jaromíra Bosáka, která vám navíc naloží i pořádnou dávku fotbalové historie. Vše navíc zabaleno do nádherného vizuálu.