RECENZE: Hynek Tas z Boru opět drtí své protivníky

Již čtvrté pokračování osudů Hynka Tase z Boru opět nezklamalo. František Niedl stále dokazuje, že se řadí k nejlepším autorům historických románů v našich končinách.

Česká země je plná bojů mezi husity a jejich protivníky a nikdo si nemůže být jist svým klidným životem. Císař Zikmund se chystá podrobit si naší vlast, která ho nechce přijmout za právoplatného panovníka. Katoličtí páni se snaží udržet svá města i hrady, ale jejich budoucnost někdy nevypadá růžově. Samotní husité ovšem nejsou vůbec jednotní a jejich vlastní rozbroje je oslabují. Navíc se mnoho lapků snaží schovávat za kalich, aby si získali vetší majetek i statky.

Někdejší osobní strážce krále Václava IV a vynikající bojovník Hynek Tas z Boru řeší vlastní starosti. Nestojí po boku žádné z bojujících stran, přestože nabídky ke spojenectví rozhodně má. Domluva s Janem Žižkou ho sice trochu chrání, ale vzhledem k rozpolcenosti husitů si nemůže být klidem vůbec jist. I Oldřich z Rožmberka ho prozatím nechává být na pokoji, ale rovněž tato úmluva se může brzy změnit.

Knihcentrum

Hlavní činností pro něj nadále zůstává ochrana karavan a rozmnožování vlastního majetku. Po jeho boku stojí oddaně mnoho statečných rytířů, kteří ho poslouchají na slovo. Navíc si užívá své manželky Matyldy i svých několika dětí. Přesto možná brzo nastane doba, kdy bude bojovat nejen o svůj život. Potká ho několik neštěstí a již postarší válečník bude brzy rozhodovat o svém budoucím osudu.

Nakladatelství Moba se již delší dobu výrazně zaměřuje na autory historických románů, kterých má ve svém portfoliu nespočet. Právě u nich vycházejí knihy jednoho z nejvýznamnějších českých historiků a spisovatelů současné doby Vlastimila Vondrušky. Ale ani ostatní spisovatelé u nich rozhodně nejsou do počtu, což potvrzuje svým čtvrtým pokračováním této série i František Niedl.

Hned na začátek se musím trochu kát, protože jsem nečetl předchozí díly. Krajina nočních jezdců na ně volně navazuje, ale nabízí i samostatné počtení. V románu je sice několik odkazů na minulé skutky, ale zároveň si žije vlastním životem.

V rámci historických knih se jedná o jednodušší četbu. Tím rozhodně nechci toto dílo nijak urazit. Naopak. Jestliže nemáte rádi příliš mnoho suchých faktů a zajímá váš především poutavý příběh, budete určit spokojeni. Vyprávění se zaměřuje především na válečné vřavy, hrdinské skutky, ale i příhody běžného života.

Krajina nočních jezdcůTéměř veškeré dění se soustředí okolo hlavní postavy a jeho družiny. Ovšem rozhodně nečekejte žádného vysloveně kladného hrdinu. Hynek Tas z Boru se sice zajímá především o své vlastní problémy či starosti svých blízkých, ale někdy je řeší dost nevybíravým způsobem. Na jednu stranu je sice spravedlivým pánem, ale jeho protivníci od něj nemohou čekat nic dobrého. Ve velice složité a nehostinné době husitských válek se ovšem nejedná o nic výjimečného.

V románu se seznámíte s jeho milovanou ženou Matyldou i několika dětmi, kteří jediní v něm občas vyvolají více citů. Jinak se jedná o velice zásadového a neústupného bojovníka. Jeho lidi ho poslouchají na slovo a díky tomu společně vytvářejí velice funkční bojovou i obrannou jednotku. Ani velice mocní lidé si ho nechtějí příliš znepřátelit. Důkazem je Oldřich z Rožmberka, který s ním raději uzavřel prozatímní mírovou úmluvu. Přesto se mi občas zdá, že jeho chrabrost a neporazitelnost až přehnaná. Jedná se o takového Ramba patnáctého století. Vždy porazí mnohanásobnou přesilu a člověk si prakticky nedokáže představit, kdo by ho mohl porazit.

Velice zajímavou vložkou je jeho vztah s vlky, zejména s vlčicí se jménem Šedá. V minulosti jí zachránil život a od té doby se přátelí. Vedle několika lidských citových pout působí zajímavě, že je jeho vztah k tomuto zvířeti snad ještě o něco silnější. V hlavní dějové lince se nachází spíše na vedlejší koleji, ale přesto si získává svůj zaručený prostor.

Již jsem zmínil fakt, že kniha se hodně soustředí na válečné umění a vše okolo něj. Čtenář si může vychutnat zkušenosti ze cvičení i samotných bojů. Zejména válečná střetnutí dokázal spisovatel vylíčit opravdu přesvědčivě a jsou jednou z nejzajímavějších částí knihy. Vzhledem k tvrdosti hrdiny můžete očekávat někdy až brutální scény, zejména z poprav jeho nepřátel. Hynek Tas z Boru se ještě za života Václava IV. stal královským popravčím a tento titul mu byl prozatím ponechán. Díky tomu se jeho tresty stávají legitimními. Ani mluva není zrovna slušná, ale co byste čekali od válečníků tehdejší doby.

Tento historický román si zaslouží velkou pochvalu, protože splňuje jeden velice prostý účel. Jeho čtenáři se při něm pobaví a budou zaujati tamním děním, aniž by se museli překousávat přes hordy suchých dat a faktů. Jestliže jste příznivci středověkých bojů a máte trošku silnější žaludky, určitě se po Krajině nočních jezdců podívejte.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkujeme knihkupectví Knihcentrum.cz.

František Niedl: Krajina nočních jezdců, Moba, 2015, 320 stran.

LUKÁŠ LOUŽECKÝ