Recenze: Hořící stromy – nejistota a napětí až do poslední stránky

Hořící stromy předznamenávají něčí zmizení. Před deseti lety zmizeli tři lidé. Jen jeden se našel živý. Těžká zranění ho připravila o vzpomínky. On ani policie nikdy nezjistili, co se tehdy stalo a kdo byl pachatelem.  Nyní se vrací zpět do rodného města. Jediné, co navždy zůstalo, je děsivá nejistota. Kde jsou, proč se nikdy nenašla těla a proč policie nikdy nikoho nevypátrala.

Lukas byl těžce zraněn, když ho tehdy našli. Nyní se vrací, aby utišil žízeň po pravdě. Pokusí se oživit vzpomínky a snad najít odpověď, co se stalo s jeho bývalou dívkou Fanny, která tehdy zmizela. Policie již dávno pátrat přestala. Kdo nikdy nepřestal, je otec Fanny Gunnar. Stejně jako nikdy nevytěsnil pochyby o Lukasově vině. Nyní je Lukas zpět. S ním trýznivá prázdnota a nejistota. Jednoho dne opět vzplane strom a začínají se dít podivné věci.

Jo, kdyby to bylo takhle jednoduché až dokonce, tak máme pachatele a můžeme jít rovnou spát. Jenže Kristina Ohlssonová je zkušená autorka psychothrillerů. Za krátko vtáhne čtenáře do rozjitřené duše Lukase a dá mu pocítit plnou měrou jeho nerozhodné emoce. Ty se potácejí mezi dvěma extrémy. Na jedné straně ho sužuje tíha viny, že on přežil, zatímco Fanny zmizela a je patrně mrtvá. Na straně druhé je to nejistota, zda nepřežil právě proto, že je on tím zvrhlým únoscem a možná vrahem. Snaží se vyvolat vzpomínky a oživit je pátráním tam, kde všechno začalo i skončilo. Hořící stromy

Rodiče Fanny se museli rovněž vyrovnat se svou ztrátou, aniž by věděli, kde jejich dcera je. Na rozdíl od tichého zármutku své ženy se s tím Gunnar nevyrovnal tak lehce. Vztek i lítost v něm celých deset let svádějí boj. Lukasův návrat je solí do Gunnarových ran. Otcovská láska a odhodlání chránit své dítě do poslední chvíle si vybírají daň z posledních Gunnarových fyzických i psychických sil.

Z prvních stránek by se mohl nechat čtenář svést k předčasným závěrům. Vzápětí však zjistí, že nic není jen černobílé. Že hluchá místa bez vzpomínek a odpovědí se dají vyplnit emocemi a temnem tajných míst duše, které zpravidla vyplave tam, kde nic jiného nezbývá.

Autorce se podařilo bravurně rozepsat složitou psychologii hlavních postav. Svou pozornost a péči věnovala i Davidovi a Anně. Mladému páru, který se právě přistěhoval nezatížen bolestivou minulostí. Již zakrátko však uvízne v bahně dávných událostí stejně jako Lukas s Gunnarem.

Kniha Zlín

Hořící stromy nejsou tradiční detektivkou. Předně chybí těla a příběh neodstartuje žádná vražda. Vlastně není co vyšetřovat. I policie už všechno dávno uzavřela. Podivné okolnosti a popis deset let starých událostí skládá čtenář spolu s Lukasem z fragmentů vzpomínek a reakcí obyvatel na jeho návrat. Ačkoliv není vůbec jisté, co se tehdy stalo, daří se autorce umě utahovat smyčku napětí a vyvolávat ve čtenáři ty nejhorší obavy, aniž by cokoliv odhalila.

Pomalu ale jistě nechává Lukase sledovat stopy. Stejně tak dopřává s trpělivostí ostatním, aby v nich dozrály jejich příběhy a  samy promluvily. Vrší na sebe podivné okolnosti a temné události jako tajemnou předzvěst probouzejícího se zla, které tam vždy bylo a má co nevidět znovu udeřit.

Napětí se Kristině Ohlssonové daří gradovat až do samého konce. S každou stránkou čeká na čtenáře nové překvapení a nečekaný obrat ve vývoji událostí. Až do samého konce budete bojovat s chutí podívat se na poslední stránku a ukončit tu děsivou nejistotu. Pokud to neuděláte a vydržíte, bude vám odměnou neobyčejně napínavý a originální příběh, který vás bude mrazit a připraví vám několik bezesných nocí.

Hořící stromy jsou svěžím vánkem v severské krimi. Určitě potěší všechny, kteří si nepotrpí na bestiální vrahy a krev na každé stránce. Zápletku staví autorka na vyšinutých pohnutkách zvrácené bytosti, jejíž činy děsí především v předtuše zlého než v přímé konfrontaci. Nevědět je děsivější než znát celou pravdu.

Hořící stromy, Kristina Ohlssonová, Kniha Zlín, 2017

10
recenze-horici-stromyBrilantní psychothriller s originální zápletkou a pořádnou dávkou napětí od první do poslední stránky.