Recenze: Hausfrau je dobrá manželka…většinou

Jill Alexander Essbaum vyučuje poezii na Kalifornské univerzitě a vydala několik básnických sbírek. V roce 2015 vyšel její první román Hausfrau, který letos vydalo nakladatelství Euromedia Group v českém překladu.Jill Alexander Essbaum

Anna je atraktivní Američanka. Odešla se svým mužem do Švýcarska. Do jeho rodné země. Získal lukrativní místo v bance. Anna se stará o jejich tři děti, se kterými ji často a vydatně pomáhá tchyně. Vlastně jí nic nechybí a mohla by být šťastná a spokojená. Ale není.

Švýcarsko se stalo jejím domovem. Těžko však zvládá řeč a to ji izoluje od společenského dění a zvládání běžných aktivit. I proto začne navštěvovat jazykové kurzy. Svůj čas den za dnem tak dělí mezi lekce němčiny, péči o manžela a tři děti a své milence.

Jejich manželství je spokojené. Pokud je spokojenost synonymem pro bezvětří. Anna hledá samu sebe, své místo, pevné objetí a svou vlastní hodnotu. Tu se snaží najít v paralelních vztazích. Stephana milovala se spalujícím sebeobětováním a jeho odchod jí rozbil srdce na tisíc kusů. Znovu a znovu se nechává strhávat animálním sexem s Archiem, který v ní má vykřesat život a vášeň, která jí tolik chybí.  Náhodný sex s Karlem je už jen sebemrskačstvím a posledním voláním o pomoc.

Anna je samotářka. Svůj vnitřní svět i tajemství chrání před pohledem kamarádky Mary. Ta usiluje o její přátelství.  Jsou na jedné lodi. Také je cizinka a poznaly se na jazykových kurzech. Anna ji jen pomalu a opatrně pouští do svého života. K plné upřímnosti nedochází ani  před svojí psycholožkou. K ní začala docházet na naléhání manžela, který se těžko smiřoval a s jejími náladami. Vlastně jeho chladnost a nedostatek empatie postavily mezi Brunem a Annou vysokou zeď, kterou on bořit nechce a ona nedokáže.

Z počátku může mít čtenář pocit, že celý román stagnuje. Že je pouze sondou do duše Anny. Ve vzpomínkách se vrací k Stephenovi, ale také k Brunovi, když jejich vztah ještě fungoval. Vyprávěním přibližuje svou tíseň, obavy i pocit osamocení.  V cizí zemi si jen těžko zvyká na řeč i zdejší mentalitu. Nenávidí ji i miluje. Je jejím domovem i vězením. Je rozpolcená ve svých pocitech i v životě.

Kostrou příběhu není energická dějová linka. Je to skládanka drobných střípků, událostí, malých radostí i deštivých dnů, která nenápadně a polehoučku graduje napětí a prohlubuje Anniny psychické problémy.  Bezvýchodnosti její situace chybí vyhrocení, které by přineslo posun jakýmkoliv směrem. To nastává až v okamžiku, kdy při autonehodě přijde o milovaného syna. Řetěz událostí již nelze zastavit. Nabírá na velikosti a rychlosti. Volný pád nelze zastavit, lze ho jen sledovat.

Kniha provede čtenáře až na samé dno Anniny duše, aniž by moralizovala či odsuzovala.  Tohle právo přenechává jen a pouze Anně. Čtenář je jejím souputníkem i zpovědníkem. Ví  to, co Anna neprozradila ani psycholožce. S hlavní hrdinkou ho pojí křehké pouto intimity, které nemá chuť zpřetrhat, protože je klíčem k celému příběhu.

Kniha je kritiky srovnávána s Paní Bovaryovou. Jistě zde lze spatřit několik shodných znaků v osnově příběhu. Na rozdíl od Flaubertova románu je Anna vůči čtenářovi sdílenější, vztah mezi nimi je hlubší a její činy nejsou poměřovány morálním hlediskem. Jen Annou samotnou. Nejde o to, co je správné a co už ne. Jde o to žít sama se sebou. Anna je kouskem každého z nás.

Euromedia

Autorce se mistrně podařilo do románu vtáhnout i čtenáře. Najednou se všechno zlomí a nemůžete knihu odložit. Ve čtyři ráno jsem ležela v posteli, četla a po tvářích se mi koulely slzy. Chtěla jsem s Annou být do poslední stránky, do posledního slova. Je to přesně ta kniha, která vás zasáhne, rozloží na malé kousky a dlouho neopustí.Je to silný příběh a nevím, kdy budu mít opět odvahu vydat se za Annou.

Hausfrau, Jill Alexander Essbaum, Euromedia Group, 2016

Kniha k zakoupení ZDE

10