Recenze: Hardcore Henry je prvním filmem z pohledu první osoby

Na film Hardcore Henry jsem netrpělivě čekal hned z několika důvodů. Po zhlédnutí jsem rád, že mohu říct jen toto. Hardcore Henry je z jedním z nejakčnějších, nejbrutálnějších, nejšílenějších a zároveň nejoriginálnějších filmů všech dob. Vzhledem k prostředkům Hollywoodu je o to větším překvapením, že s něčím takovým museli přijít právě Rusové. Ti mohli film vidět již 12.2 v roce 2015, a tak jsem rád, že se film vůbec dostal do světa, i když s tak dlouhou prodlevou. Proč je podle mne Hardcore Henry takovou neznámou bombou? Protože je prvním filmem, kompletně natočeným z pohledu první osoby. S nápadem vytvořit film jako počítačovou hru přišel neznámý Illja Najšuller, který se tím zapsal do historie kinematografie. Zda-li se filmy z pohledu první osoby stanou budoucím fenoménem, to je diskuse na jiné místo v jinou dobu.

hardcore-henryFilm se odehrává v Rusku, v poněkud překroucené realitě, alespoň z technického pohledu. Henry je cyborg (poloviční člověk, poloviční robot), který trpí amnézii. Brzy po svém probuzení se však dozvídá kým je a dostává se na brutální honbu za záchranou své manželky (Haley Bennet), která byla unesena Akanem (Danila Kozlovsky), nechutnou osobou obdařenou magickými schopnostmi. Na cestě jej doprovází záhadný Jimmy (Sharlto Copley), jehož pravá identita je skryta až do konce. Prochází útrapami Ruska jako levely počítačové hry. Setkává se s proslulou ruskou mafií, rozkoš nalezne v ruském bordelu a několikrát se dostane do potyčky s ruskými policisty.

Kdyby vše nebylo tak speciální, možná by nebylo nutné pokaždé použít ruský přívlastek. Na začátku se mnozí cítili zmateně, i přesto, že je začátek vytvořen přesně podle singleplayerové kampaně prakticky každé FPS střílečky. Je vám představeno prostředí, doba a nejzákladnější postavy, jako by vše bylo okopírováno z klasických nepřeskočitelných scén plných dialogů. Do akce se naštěstí zapojíte ihned, rychle se naučíte základní ovládání a jdete na věc.

Henry2Jak jsem již zmínil výše, celý film byl natočen z pohledu první osoby, za pomocí kamery GoPro Hero3 Black Edition. Proto se divák nemůže divit, že postavu Henryho po celou dobu z jiného pohledu neuvidí, nutno dodat, že jej hrálo 10 rozdílných herců. Faktem je, že v prakticky každé akční scéně byla chvíle, kterou jste kvůli tomu nemohli stíhat a pak jste byli trošku zmatení. Miluji nápad vytvořit film jako počítačovou hru.

Po celou dobu si připadáte jako ve Far Cry nebo v Call of Duty, hledáte před sebou klávesnici a další klasické gamerské věci. Ono to opravdu v reálu bylo jako sledovat počítačovou hru. Hlavní hrdina postupně odhaluje nové schopnosti, plní úkoly a používá mobil jako mapu. K tomu je závěrečný boss po celou dobu prakticky nesmrtelný a pravdu o sobě a o všem co se ve filmu stalo se dozvídáte až na samotném konci filmu. Po celou dobu je doprovázen Sharltem Copley, který nám nabídne velice pestrý a rozmanitý herecký výkon. Ukáže se v různé variaci postav, každé zcela ojedinělé se svým typickým oblečením, přízvukem a chováním. Díky tomu je pro diváka jednou velkou záhadou.

Kdo tohoto nadaného herce zná z předešlých filmu jako A-Team, District 9 nebo Open Grave, jistě ví, že vyhledává šílené role a tahle byla dělaná přímo pro něj. Nahrazuje hlavního hrdinu a přináší do filmu humorně fantastické prvky, bez kterých by film vypadal nudně, černě, jednotvárně. Největším zklamáním byl hlavní záporák, který byl obdařen nadpřírozenými schopnostmi. Po celou dobu se film drží na hraně reálnosti a bohužel, kvůli němu ji překročí. Nepochopitelný krok, který film naprosto zničil.

Hardcore HenryOpravdu se mi líbilo, že se vyhnuli klasickému hernímu klišé, tj. nesmrtelnosti hlavního hrdiny a nekonečnému množství nábojů. Nejspíše kvůli tomu přidali do filmu sci-fi prvky a hlavní hrdina je cyborg, který jednoznačně přežije více než člověk, respektivě přežije všechno. Díky tomu je film jedna obrovská a brutální akce plná přestřelek, free-runningu a všemožných kaskadérských kousků. Hardcore Henry je opravdu krvavou zábavou, ale občas přijdou chvíle, kdy svou nadutostí a přehnaným hardcore stylem znehodnotí scénu. Nakonec to jsou převážně scifi prvky, které tento film ničí.

Alexander Nardelli

8
recenze-hardcore-henryVelice originální, nezapomenutelný herecký výkon Sharlta Copley, vyvořeno jako počítačová hra na plátně, pouze z pohledu první osoby, brutálně zábavné akční scény, kaskádérské umění, hloupé sci-fi prvky, nepochopitelně stupidní hlavní záporák, jinak poměrně kvalitní příběh