Recenze: Gangster Squad zběsile střílí, ale nezasáhne

agoslingV Los Angels roku 1949 vládne pevnou rukou gangster Micky Cohen (Sean Penn), který se vypracoval jako boxer z ničeho až na vrchol. Drtivá většina policistů s rozmachem mafie nic nedělá. Buď proto, že se bojí, nebo proto, že jsou podplacení a přímo pro Cohena pracují. Výjimkou je neúplatný John O’Mara (Josh Brolin), který je snad jediný z celého policejního sboru Los Angels, kdo se nebojí otevřeně proti mafiánům bojovat. Jeho boj pod záštitou policejního odznaku však nemá smysl, protože Cohenova činnost a vliv roste mnohem rychleji. Naštěstí John není jediným, kdo chce se současnou situací něco dělat. Policejní náčelník si ho zavolá a svěří mu tajný úkol – dát dohromady pár neúplatných policistů a inkognito podkopat Cohenovu moc.

John se do toho s vervou pustí, přestože jeho žena, které už zbývá jen pár týdnů do porodu, z toho není moc nadšená. Nakonec mu ale sama pomůže s výběrem správných chlapů, kterým nejde o peníze ani o slávu. Jejich činy totiž nebudou nikdy veřejně známy, stejně jako jejich policejní příslušnost.

Gangster Squad se zakládá na skutečném příběhu, nečekejte však originální příběh plný uvěřitelných charakterů, které scénárista hned tak nevymyslí. Lovci mafie jsou složeni do týmu ve stylu Dannyho parťáků – jeden umí střílet, jeden vrhat nožem, jeden je specialista přes odposlechy…Proti nim stojí brutální vůdce mafiánů s obřím egem, pro kterého pracují ne příliš inteligentní poskoci. Mezi tím stojí neschopná policie, která má radši tučné úplatky než spravedlnost, a samozřejmě ženy. Johnova manželka by měla mít svatozář, kdežto krásná Cohenova milenka (Emma Stone), do které se mladý policista (Ryan Gosling) zamiluje, je jen obyčejnou dívkou, která přijela do Los Angeles hledat slávu a nezbývá jí, než dělat Cohenovi matraci.

Film se žánrově pohybuje mezi komiksovou adaptací, akční komedií a thrillerem. A bohužel to dohromady moc nefunguje, přestože jednotlivé scény fungují a docela baví, a to díky vtipným hláškám a přitažlivé stylizaci. Příběh se však bere příliš vážně, což vůbec nejde dohromady právě se samoúčelnými hláškami a stylovostí, která pro tvůrce byla na prvním místě. Kdyby příběh pojali jako komedii, nebylo by na škodu, že některé přechody mezi scénámi a rádoby hlubokomyslné dialogy působí vyloženě amatérsky.
Gangster Squad si ale hraje na stejně seriózní thriller jako Veřejní nepřátelé nebo Neúplatní, což bylo nešťastné rozhodnutí. I přes množství vytřílených nábojů a snahu dát boji dobra proti zlu hloubku osudovosti tahle nejnovější gangsterka jako celek nefunguje a dokáže nanejvýš jednorázově pobavit. Gangster-squad-1

Expozice nás rovnou vrhne do zkurompovaného města, kde je divné, když policista následuje podezřelé s úmyslem překazit jim znásilnění. Přesně takový je John O’Mara, který nejen že s vervou dělá svoji práci, ale pouští se přímo do největšího nebezpečí – do centra Cohenova teritoria. Scénář se nezaobírá tím, jak se Los Angeles mohlo po válce tolik změnit. Nepřináší pohled do života obyčejných lidí, ale jen staví nezkorumpovatelného hrdinu proti mafiánům, které jsme už tolikrát viděli, a proti lhostejnosti policie. To, že je John na všechno sám, nepůsobí příliš uvěritelně, stejně jako to, že se Cohen Johna zastává jako poctivého a statečného muže, aby ho za chvíli nazval sviní, kterou je třeba zabít. Herci se sice snaží ze všech si ztvrátnit své klasické postavy, jejich chování je však tak předvídatelné a jejich repliky nahodilé a prvoplánově cool, že smrtelně vážné herectví nakonec působí toporně.

Stejně tak působí i občasné obrazové frajeřiny, které se snaží film povýšit na originální gangterku, jaká tu ještě nebyla. Ale když je slow-motion použit jen párkrát a vůbec to nesouvisí s celkovým vyzněním příběhu, opět vzniká rušivý kontrast. A všimnou si ho i diváci, kteří se nechají strhnout docela slušnou akcí.

Věcí, které by se na Gangster Squad daly zkritizovat, je bohužel o dost víc než těch, které si zaslouží pochvalu. V rámci gangsterského žánru je příběh zcela klasický a svěžím dojmem působí jen některé vedlejší postavy správných policistů, kteří ale nemají prostor rozehrát nějakou novou dějovou linii. Jsou prostě v příběhu jen proto, aby mohli ve správnou chvíli umřít nebo říct nějakou hlášku, či převzít štafetu po umírajícím veteránovi.

I slibné postavy se tak ztratí za hlavním tématem, kterým je – jak jinak – nevyhnutelný souboj Johna proti Cohenovi. Sice k tomu směřuje celý film, ale vrcholná scéna nejen že nic neřeší, ale ani postavy nikam neposune. John je  rozehraný jako postava westernového hrdiny, či hrdiny filmu noir, který spěje ke svému nepěknému údělu navzdory varováním i možnosti úniku. Josh Brolin dokázal vznitřní trápení svého hrdiny uvěřitelně ztvárnit, ale celá ta snaha byla marná, protože tvůrci místo věrnosti jednomu žánru zvolili to, co se jim nejvíc hodilo z několika různých žánrů. images

Možná, že scénář jen opisuje skutečný příběh, určitě by ale nebylo na škodu konec si trochu upravit tak, aby Gangster Squad mohl kromě okázalé akce nabídnout i něco navíc – žánrovou čistotu a odvahu odklonit se od šablonovitých charakterů. On ale bohužel skutečně nic víc nenabízí, než hezké tvářičky, cool hlášky a tunu stylově vystřílené munice.

Co se týče těch přestřelek, napadá mě srovnání s jiným filmem, který právě běží v kinech – Nespoutaným Djangem. V případě Tarantina jsou ale krvavá jatka značkou režiséra, jeho dlouhodobým způsobem komunikace s divákem, a hlavně je to  zcela nový pohled na historicky podložený příběh. Gangster Squad nic nového nepřináší, jen se snaží svézt s vlnou módního násilí a za líbivým obrazem se skrývá ideová prázdnota. Marná snaha bojovat s bezprávím je samozřejmě silným i aktuálním tématem. Z filmu je však až příliš nápadně znát, že tvůrci se za velkou myšlenku jen schovávají a že jim mnohem víc záleží na prodání všech těch krásných šatů, zpomalených záběrů a slavných jmen.

Gangster Squad – Lovci mafie by mě velmi bavil, kdyby to byla černá komedie. Nebo kdyby si aspoň scénárista odpustil ty příšerně neživotné a stokrát provařené repliky. Je to velká škoda, protože dobrých vtipů a neokoukaných situací se ve filmu skrývá docela dost. Stejně jako Země bez zákona se ale Lovci mafie berou moc vážně, což je nenávratně odsuzuje do filmů, které i přes velkou snahu a zuřivou střelbu minou cíl. A proto si je za pár měsíců už nikdo nebude pamatovat. To ovšem neznamená, že by nebylo příjemné s nim strávit víkendový večer.

Gangster Squad – Lovci mafie
Gangster Squad
USA, 2013, 113 min