RECENZE: Galgad je originální fantasy příběh o vlivu lidstva na přírodu

Knihy v žánru fantasy úspěšně bojují ve velké konkurenci na literárním poli. Některé z nich zůstanou lehce v pozadí, ale mnohé si získají nemalý komerční úspěch. Vzpomeňme na Pána Prstenů či Hobita. Ani na poli české literatury se tento žánr neztratí. Pravidelně vycházejí zajímavé přírůstky, které mnohdy snesou i srovnání se zahraniční konkurencí. Jedním z nich by mohl být i Galgad od tajemného autora vystupujícího pod přezdívkou Ergall.

Nejdříve něco málo o vzniku této knihy. Rukopis byl více než rok zastupován agenturou mamtalent.cz, ale nikdo nechtěl vložit peníze na jeho vydání. Přecijenom žijeme v těžké době. Lidi tolik nečtou a spisovatelé to mají čím dál těžší. Nakonec se jeho tvůrce rozhodl ho vydat na vlastní náklady. Odvážný, ale naprosto pochopitelný krok. Povedl se mu, a proto se nyní i čtenáři z České a Slovenské republiky mohou začíst do stránek fantasy příběhu od mladého umělce.

big_galgad-pribeh-strazce-zeme-Sth-243983Nyní již k samotnému příběhu. Část děje se nese na vlně podobných románů. Poklidná země plná spokojených obyvatel se musí vyrovnávat s náporem cizích vetřelců, kteří se rozhodli rozšířit svůj vlastní kraj. Lidé z Imrihu se vydají za svými sousedy, aby je poprosili o pomoc v nadcházející válce. Nakonec se nám připomene i již zmiňovaný Pán Prstenů. Spojené národy se brání vetřelcům, kteří jsou v několikanásobné přesile. Prostě klasika, že? Ale tato část je v celkové myšlence pouze druhotná. Hlavním námětem je negativní vliv člověk na přírodu i živočichy. Jak se dá toto téma smíchat se zdánlivě osvědčenou fantasy zápletkou? Opravdu velice originálním způsobem, který nás zavede do zcela odlišného světa.

Ústřední postavou je Galgad, strážce země. Jednoho dne se probudí ze svého dlouhého spánku a zjistí, že něco je špatně. Živočichové se chovají zvláštně a po setkání s vystrašeným poustevníkem má jasnou. Jeho zemi napadli nepřátelští cizinci. Chtějí si přivlastnit právě zdejší kouty. To by Galgada zřejmě tolik neštvalo. Záležitosti lidí jdou zcela mimo něj. Ovšem narušení přírodního řádu už musí nějak řešit. Vydává se na dlouhou pouť za záchranou zvířat i rostlinstva.

Vliv moderní civilizace na přírodu a její obyvatele v posledních letech není zrovna pozitivní. Mnohá zvířata stojí na pokraji vyhynutí a kdysi krásné zelené kouty země jsou nyní plné panelových monster. Milovník přírody vystupující pod přezdívkou Ergall se rozhodl bojovat a protestovat proti tomuto nešvaru současné doby velice zajímavým způsobem. Vytvořil prakticky novou odnož fantasy literatury, která by se dala nazvat třeba Biofantasy. Ale dost legrace.

Více než 200 stran textu se snaží upozornit na výše zmíněné ekologické problémy, které zachvacují celou planetu. Velice poutavou formou vložil autor do textu mnoho narážek na celosvětové problémy. Jedním z hlavních bodů je vysvětlení faktu, proč u nás nežijí vlci ve volné přírodě. Na konci knihy naleznete i fotku smutného pomníku, který je umístěn na místě zastřelení poslední vlka Vysočiny.

Velice vážná témata byla uchopena formou, která je blízká současné generaci. Ne každý jednotlivé nápovědy pochopí. Přesto bude čtenářům jasné, co chtěl Ergall říci. Kniha by se vlastně mohla přečíst dvakrát. Poprvé se můžete soustředit na děj a sledovat osudy jednotlivých hrdinů. Prostě se nechte unést na vlně sympatického a svižného fantasy příběhu. Podruhé se zaměřte právě na jednotlivé zkazky, které přinášejí trochu odlišný pohled na celý děj.

Dva v jednom, dalo by se říct. Rozhodně mě Galgad velice zaujal. Nesnaží se prosadit komerční formou, ale vytvořit něco nového v kombinaci s oblíbeným. Jestliže máte rádi příběhy o bojovnících a bitvách, ale zároveň jste i milovníci přírody, není co řešit. Těžkou někde najdete tuto kombinaci v takovéto formě.

Po přečtení nemusíte smutnit. Jedná se o první část ze série, která se snaží o vytvoření zcela nového podžánru fantasy.

Ergall: Galgad. Vlastním nákladem v roce 2015. 232 stran.

LUKÁŠ LOUŽECKÝ

8
recenze-galgad-je-originalni-fantasy-pribeh-o-vlivu-lidstva-na-priroduMilovník přírody vystupující pod přezdívkou Ergall se rozhodl bojovat a protestovat proti tomuto nešvaru současné doby velice zajímavým způsobem. Vytvořil prakticky novou odnož fantasy literatury, která by se dala nazvat třeba Biofantasy.