Recenze: Fantom staré pevnosti

Zora Beráková se ve své nejnovější knize Fantom staré pověsti drží žánru historického románu, kterému zasvětila i několik svých posledních titulů.  Z bohaté historie naší země je jí dlouhodobě nejbližší rudolfínská doba plná zvratů, bouří a politických pletich.

Kniha nás přivítá na přelomu století, kdy císaře Rudolfa opouští české stavy, jasná mysl i pevné zdraví. Na trůn se dere jeho bratr Matyáš. Mezi šlechtou i lidem vznikají třenice vyvolané svobodou vyznání, která rozhodně nepřinesla mezi jednotlivé náboženské tábory toleranci. Vlivné persony politické scény tuší, že doba přeje připraveným a změna krále je víc než nasnadě. Je potřeba jednat.Fantom staré pevnosti

Mezi vlivnými postavami je i Václav Vchynský. Sporná postava českých dějin ze starobylého rodu, jež dnes známe pod jménem Kinský. Román zachycuje  vrcholy jeho slávy i pád na dno lidské společnosti do kobky staré kladské pevnosti. Tam jej následuje i jeho milující a oddaná manželka Eliška. Celoživotní cesta k upřímnému vztahu a oddanosti jednoho k druhému je stejně složitá jako politikaření na dvoře Rudolfa II. Osobní i politické okolnosti formující jejich manželskou lásku jsou podstatou románu.

Sbližování a odcizování Václava a Elišky v běhu jejich životů je sice ústředním motivem knihy, není rozhodně v jejím popředí, jakby se dalo čekat. Autorka naopak předsouvá propletenec zájmů vlivných postav dvora. Dějiny jako rozbouřená řeka topí a v zápětí vynáší na hladinu vše a všechny, kteří se mu dostanou do cesty. Události nezadržitelně směřují k hořkému konci vlády Rudolfa II. Vychází a padá hvězda zimního krále, české stavy čeká trpká porážka na Bílé hoře.

Historicky věrné pasáže z dějin seznamují čtenáře  s jednotlivými  zainteresovanými postavami politické scény. Autorka s citem a zkušeností sobě vlastní odhaluje jejich možnou motivaci a příběhy, o nichž historické anály mlčí z dostatku taktu nebo nedostatku informací. Nesnaží se o černobílou retrospektivu. Skládá plno barevný obraz tehdejší doby do nejmenších detailů. Vědoma si dnešní jednoznačné interpretace událostí bělohorských nikterak nepřilévá oleje do ohně. Zůstává faktická v dějepisných pasážích a zúčastněná v osudech aktérů románu.

Postavy získávají dějepisně přesné obrysy, ale i lidský rozměr a jejich jednání autentičnost. Díky tomu se čtenář snadno vcítí do jejich motivace. Vidí tehdejší události jejich perspektivou. Jako by sama autorka byla jejich souputníkem bez znalosti událostí budoucích. Soudy  přenechává jiným.

Albatros media

Vyprávěním v přítomném čase kořeněné věrnými dobovými výrazy vtahuje čtenáře do děje. Ten se rychle vyvíjí v měnících se kulisách. Čtenář se vždy nakrátko setká s Eliškou a Václavem, aby se hned vzápětí ocitl v divokém víru událostí na pražském dvoře nebo v táboře Matyášových příznivců.

Aniž by se dalo jakkoliv zhodnotit, že to takhle skutečně bylo, autorka nepobuřuje svou fantazií natolik, aby bujelo nutkání říct, že to takhle určitě nebylo. Zora Beráková v historických faktech rozhodně netápe. Dokáže naplno zužitkovat zkušenosti s detektivním i milostným žánrem a vše propojit jeden líbivý celek. V porovnání s předchozími historickými romány drží svou laťku. Neposouvá ji nahoru ani dolů.

Čtenáře tedy nijak nepřekvapuje. Ten dostává přesně to, co očekával.  Pokud nic neočekával, a Fantom staré pověsti je jeho prvním setkáním s autorkou Zorou Berákovou, může dojít jistého zklamání nad příběhem. Ten není složitý. Václav ani Eliška nejsou hybateli dějin. Žijí svým životem na pozadí událostí.  A tak autorka logicky upřednostňuje ty okamžiky, které udávaly směr a obrysy životů ostatních. Až v závěru se dostane hlavním hrdinům konečně víc prostoru. Dějiny se valí dál, zatímco příběh Elišky a Václava se uzavírá. Je potřeba ho dovyprávět.

Román Fantom staré pevnosti nabízí autentický pohled na jedno období dějin pohledem dvou lidí a především pak Elišky hledající své štěstí a místo v životě.  Historická fakta dokresluje  milostným příběhem. Víc než love story nabízí výlet do rudolfínské prahy, kdy se z vítězů snadno stávali poražení. Jindy zase vítězství získávala podivnou pachuť.  A lidské osudy formovaly události jež přesáhly několik století. .

Zora Beráková, Fantom staré pevnosti,Motto,  2016, 224 stran

Knihu můžete zakoupit zde.

Ilustračnífoto: Pixabay.com