Recenze: Everest je tím nejlepším důvodem, proč jít do kina na 3D

Patří mezi vaše životní cíle vylézt na Everest? Stejnojmenný film vás z toho pravděpodobně vyléčí. Akční drama podle skutečné události líčí příběh několika horolezců i ne-horolezců, které při náročném výstupu na vrchol světa zasáhla obří bouře a šance na přežití jim tak snížila téměř na minimum. V takzvané zóně smrti je totiž jakákoliv šance na záchranu vyloučená a každý z lezců je odkázaný jen na své vlastní síly, nanejvýš pak na kyslíkovou bombu. Dvě skupiny pod vedením Roba Halla (Jason Clarke) a Scotta Fischera (Jake Gyllenhaal) jsou nuceni se spojit, aby vylezli na vrchol ve stejný den v rušné sezóně, kdy se z výstupu na Everest pomalu stává „dálnice“. I když je cesta vylepšená žebříky a lany, výstup na vrchol je pouze polovinou nebezpečné cesty. Ve výšce, ve které běžně létají dopravní letadla, totiž člověk pomalu umírá na nedostatek kyslíku a jakékoliv zdravotní problémy se s každou minutou zhoršují. Kvůli mnoha potížím, které horolezce cestou postihují, se Everest právem může nazývat nejnebezpečnějším místem na Zemi. Everest

Everest je věrnou rekonstrukcí skutečné události, což má i svá úskalí. Přes napínavé záběry z hory, kde běsní bouře, není čas ani prostor pro hlubší poznání postav. Což je škoda, protože jde o skutečné příběhy lidí, kteří svému snu zdolat nejvyšší vrchol světa obětovali život. Hlavní problém spočívá v tom, že nestihneme postavy a jejich jména pořádně poznat, takže pod nánosy sněhu je velmi těžké určit, kdo je kdo. Ve výsledku je vlastně úplně jedno, že film se chlubí hvězdným obsazením. Filmová rekonstrukce zahalená do bouře století by byla stejně napínavá (a nepřehledná), i kdyby ji ztvárnili neznámí herci. Hlavní hvězda, Jake Gyllenhaal, navíc nemá moc prostoru a většinu času je buď opilý, nemocný, nebo zapadaný sněhem. Hlavní postavou má být zkušený horolezec Rob, kterému fandíme především proto, že má doma těhotnou manželku (Keira Knightley). Vycházející hvězda Jason Clarke dobře ví, jak podřídit své hraní žánru a tématu. Stejně tak do role výborně pasuje Josh Brolin, jehož postava si prožívá ještě o něco větší peklo, než ostatní. Malou a nevýraznou roli má Sam Worthington, který kamarády „jistí“ ze základního tábora. Postavy definuje především účes, vousy a barva kostýmu. Žádná z postav se neprojevuje nijak negativně, což se ve skutečnosti na Everestu stává dost často, protože hora vydoluje z člověka úplně všechno. Nejsou tedy nijak odlišeny, kromě toho, že někdo má větší štěstí a někdo menší. Některých vám je víc líto, některých míň. Někdo umře rychleji, někdo pomaleji.

I přesto je však Everest zážitkem, na který hned tak nezapomenete. Pokud si chcete připadat jako účastník skutečné expedice na nejvyšší horu světa, žádný jiný film vám to neumožní tak autenticky. Záběry velehor jsou dechberoucí a klidně by mohly dostat víc prostoru. Divák si právem v kině připadá proti titulní hoře bezmocně a titěrně. Na rozdíl od diváka však postavy mají odvahu a sílu s horou bojovat, zdolat ji za každou cenu. A to činí z filmu silný prožitek, ačkoliv se neztotožníte s žádnou konkrétní postavou. První polovina je svěží a plná lidské energie, ta druhá je plná přírozní energie, který všechno ostatní rozdrtí. Everest nemá slabá místa, pokud jde o napětí. Stejně tak je perfektně zvládnutý po vizuální stránce, rozhodně vás ani na okamžik nenapadne, že jsou to počítačové efekty. Postavy zkrátka skutečně chodí po úpatí Everestu a herecké výkony jsou tomu dokonale podřízeny. Tvůrci se ani nesnaží dávkovat nějaké ikonické záběry, nepoužívají zpomalené záběry a hudba je většinou podkresová. Hora je zkrátka dost efektní sama o sobě. everest-film-everest-trailer-everest-uscita

Z dobře zvoleného náměru by jistě šlo vytěžit víc ryze filmového materiálu a postavy by mohly dostat víc protoru mimo prostředí Everestu uprostřed bouře. Nebylo by to na škodu, ale ani takhle není film špatný. Je prostě víc o Everestu, než o lidech na něm. A proč ne. Tohle místo na Zemi si to dozajista zaslouží. Film asi těžko někoho motivuje k lezení po horách a vzdělávacího potenciálu taky příliš nemá. Nehraje si na ekologickou agitku, že horolezci horu znečišťují. Nesnaží se ani dopodrobna ukázat, jak dlouho trvá se pořádně připravit na výstup a co všechno vám může zastavit cestu. Největším nepřítelem tak není výška, nedostatek kyslíku ani únava, ale počasí. Bouře je vlastně jediným skutečným nebezpečím, které ve filmu zasáhne. Ve skutečnosti však horolezci umírají z mnoha jiných příčin, než je počasí.

Everest zůstává na úrovni rekonstrukce jedné nešťastné události, ale navíc je tím nejlepším důvodem, proč jít do kina na 3D. Pohodlně se usaďte a užívejte si teplo a pohodlí kina, zatímco kolem vás sviští ledové jehličky. A ocitnete se na pár minut na vrcholu světa.

8
recenze-everest-je-tim-nejlepsim-duvodem-proc-jit-do-kina-na-3dFilm Everest je věrnou rekonstrukcí jedné nešťastné události, ale hlavní postavou je hora samotná.