Recenze: Don Jon je úvahou o pornu

Don Jon odkazuje na legendárního Don Juana, volnomyšlenkářského sukničkáře, kterému neodolá žádná žena. Hlavní postava tohoto filmu je však uzavřená ve svém světě, který má pevná pravidla. Z práce za barem si příliš hlavu nedělá, po večerech čísluje krasavice od 1 do 10 a domů si vodí většinou „osmičky nebo devítky“, chodí do posilovny a v kostele se zpovídá ze svých hříchů. Ale hlavně miluje porno. Není to tedy volnomyšlenkář, ale muž, který si užívá svůj single život a ženy jsou pro něj jen trofeje. Ani sex ho vlastně moc nebaví. Porno je lepší.

DON JON

Proč je to tedy Don Jon? Neodolá mu totiž žádná žena, dokonce ani „desítka“, kterou sice musí balit trochu déle, než ostatní, ale nakonec ji získá. Ona krasavice Barbara (Scarlett Johansson) to však s Jonem myslí vážně a klade mu na srdce, aby se svým životem něco dělal. Jon se jí ve všem podřídí, dokud nepřijde řeč – na porno. Kolem porna se točí velká část filmu. Pro hlavní postavu je to závislost a hlavní životní radost. S pornem jsou spojeny jeho problémy s ženami i se sexuálním životem. A čím déle film trvá, tím je tahle otázka důležitější.

Film se zdá být velmi osobní zpovědí tvůrce, který zároveň ztvárnil hlavní postavu (Joseph Gordon-Levitt). Pokud tomu tak je, vysvětlovalo by to, proč se slušně rozjetý příběh mění na psychologicko-erotický film, kde postavy hledají katarzi skrze sex. A myslí to vážně. Většina filmu ukazuje Jonovy rituály prostřednictvím opakujících se scén a rychlého střihu. Tenhle styl je svižný, ale obsahově a emocionálně prázdný. Proti tomu při dlouhých záběrech v druhé části filmu, kdy Jon objevuje něco zcela nového se svou spolužačkou z večerní školy (Julianne Moore), se tempo téměř zastavuje a scény jsou až nepříjemně intimní. Tím tvůrce popírá to, co sám nastavil. Na jednu stranu chce zapůsobit vizuálním stylem a problémy své generace shrnuje vtipně a výstižně, na druhou stranu se však chce za každou cenu otevřít. Výsledek je rozpačitý, i když konec to celkem zachraňuje.

DonJon-2

Joseph Gordon-Levitt si jako režisér ani herec rozhodně ostudu neudělal. Jeho film je pravděpodobně „jen“ příběhem a ne jeho osobní zpovědí. Otázkou je, jaké diváky si film najde. Pro ženy je to příliš o pornu, pro muže je to příliš o vztazích. A pokud na film půjde pár, dost možná je to odradí od společného života. Don Jon se určitě nestane hitem, i když má své kouzlo a několik silných momentů. Stojí za to ho vidět už kvůli Scarlett Johansson, která je jako vždy sexy, ale především se vyžívá ve ztvárnění nesnesitelné manipulativní princezničky. Její role je opravdu překvapením, protože se nepodobá ničemu, co dosud hrála. Výborná je i Julianne Moore, na které už je věk znát, ale stále je to velmi okouzlující dáma a její vztah s mladým Jonem je naprosto uvěřitelný.

Také Joseph Gordon-Levitt se ve své roli vyžívá, jak už to tenhle nadějný herec umí. Není to prvoplánový krasavec, i když si to o sobě nejspíš myslí, což dává prostor humorné stránce filmu, kdy Jon balí holky svým sexy pohledem. Uvěřitelné je i jeho trápení, jeho nejistota tváří v tvář světu, kterému nevládne. Náznaky toho, že se začíná ubírat jinými cestami, než na jaké byl zvyklý, se vyhýbají obvyklým klišé. Skvělé jsou scény z jeho rodinného kruhu, které sice nepřekvapí, ale pobaví i dojmou.

Don Jon je chytrý film, který však pokulhává na tom, že se nedá jasně žánrově zařadit. Ne že by mu to ubíralo na působivosti, ale diváci žánrové škatulkování potřebují. Taky je tam na můj vkus trochu moc porna. Vím, že je to pro příběh důležité, ale určitě by tak chytrý tvůrce našel jiný způsob, jak vyjádřit psychiku své postavy.

Don Jon
USA, 2013, 90 min

Režie: Joseph Gordon-Levitt
Hrají: Joseph Gordon-Levitt,  Scarlett Johansson, Julianne Moore, Tony Danza, Glenne Headly, Brie Larson, Italia Ricci, Rob Brown,  Sloane Avery

7
recenze-don-jon-je-uvahou-o-pornuDon Jon je chytrý film, který však pokulhává na tom, že se nedá jasně žánrově zařadit. Ne že by mu to ubíralo na působivosti, ale diváci žánrové škatulkování potřebují. Taky je tam na můj vkus trochu moc porna.