KNIHA: Recenze Divoši – kniha versus film

Kniha Divoši (knihu lze zakoupit na bux.cz zde) je tou nejsoučasnější literaturou, která pojmenovává a využívá v příběhu současné problémy na jihu USA. V „ráji na zemi“  (Laguna Beach v Kalifornii) žije trojice mladých lidí, dva muži a jejich společná přítelkyně – Ben, Čon a O.

Dva společníci pěstují tu nejlepší trávu na světě, a tak je jen otázkou času, kdy se jim stane něco nepěkného. Tenhle byznys totiž přitahuje násilí a pozornost mafie, ať si říká hlavní hrdina Ben, co chce. Dosud se mu dařilo držet byznys v mezích diplomacie, ale nyní ekonomická krize a války mezi mexickými kartely donutila hlavu mocného kartelu Baja přesunout svou pozornost na kalifornský rajón. A nepřicházejí vyjednávat. Přicházejí rovnou diktovat podmínky.

Druhý z dvojice pěstitelů, Čon, dostane výhrůžný email s šesti muži popravenými motorovou pilou. Ben chce vyjednávat, ale Čon ví, že tohle dřív nebo později skončí násilím.
Ben navrhuje mírový kompromis – legendární dvojice opustí byznys a přenechá rajón i zboží kartelu. Nebudou se muset podvolovat podmínkám ani praktikám Mexičanů.

To však Elena la Reina  („Královna“ Elena), dědička vůdčí pozice Baja kartelu, považuje za osobní urážku. Nepřišla vyjednávat, ale poroučet.
Ben a Čon mají jedinou slabinu, ale tu lze až příliš snadno vydedukovat. Je jí O (Ophelia), společná láska obou kamarádů. Milostný trojúhelník většinou bývá roznětkou sporu a tragédie. Zpočátku je O spojovacím článkem nesourodé dvojice a něžným elementem jejich životů. Elena však zařídí její únos, takže i tentokrát žena mezi dvěma muži roznítí dramatické události.

Násilí plodí další násilí, a to se v tomhle byznysu šíří jako požár ve vyprahlých lesích. Ben pomalu ale jistě zapomene na svou mírovou filozofii a spolu s drsným Čonem, zoceleným ve vojenských misích, rozpoutají nerovný, ale krutý odvetný boj. Dohodnou se, že místo tříleté práce pro kartel zaplatí jednorázovou částku a O bude propuštěna. Jako zdroj příjmů si ale vyberou tu nejhorší možnou variantu – ten samý kartel, kterému mají zaplatit. Přepadávají jejich finanční transporty a jen o vlásek unikají podezření Eleny, že v tom mají prsty. Naštěstí pro ně je však hra o moc mnohem komplikovanější. Informátorům z řad policie i mafie jde o život, a i pod samotnou královnou se otřásá trůn.

KOUKNI SE  Chris-Anne: Karty posvátné kreativity: Moderně jemné a plné jasných návodů

Hlavní pozornost je rozptýlena mezi vypravěčku (O) a její život, pochybnosti a motivace postav, účinky drog a brutální násilí.

V knize je dost prostoru pro popis života na hranici mezi rájem a peklem, pohodovou civilizací a brutální „divočinou“. Hloubku příběhu dodává především to, že je nahlížený z obou stran a z mnoha úhlů pohledu.
Konfrontace lidí, kteří k sobě mají blízko (manželských párů, šéfů a podřízených, kamarádů, milenek…) probíhá především na rovině „co si opravdu myslí v kontrastu s vnějším projevem“, protože v prostředí, kde se Divoši odehrávají, není upřímnost zrovna nejcennější charakteristickým znakem.

Mnohem důležitější pro přežití je silný žaludek a odhodlání položit život, nebo ukončit cizí život pro své přesvědčení. Jako čtenáři knihy máme možnost dostat se postavám do hlavy, což pomáhá pochopit motivace těch dobrých i těch zlých. Ve filmu ale tahle důležitá rovina chybí, a proto se z příběhu stalo něco mnohem ploššího, samoúčelně násilného.

Na knize je nejcennější hledání rozdílů a podobností mezi Američany a Mexičany, a mezi „prostými“ lidmi a těmi, kteří se živí vražděním. Složitost tohoto problému je krásně vyjádřena oboustranným nadáváním na divošství těch druhých (ano, i ti krutí a necivilizovaní Mexičani si o Američanech myslí, že jsou to divoši).

Ve filmu jsou však obě strany (nebo spíš tři strany – pěstitelé trávy, policie a kartel) jasně rozděleny a nespekuluje se o tom, jestli je jejich násilné chování opodstatněné, či nikoliv. V knize jsou všechny postavy bez výjimky podpořeny osobním příběhem. A žádný z těch příběhů není tuctoví. Všichni mají starosti, radosti a slabosti.

KOUKNI SE  Recenze: Dny v knihkupectví Morisaki

Je fakt, že tvůrci se snažili prohloubit filmový příběh přidáním několika detailů o postavách, které v knize nejsou (především výraznější úloha agenta Dennise, kterému ve filmu umírá žena na rakovinu). Jiné detaily jsou ale nepochopitelně opomenuty, jako by postavy na straně kartelu nestály za to, aby s nimi divák mohl soucítit. Výjimkou je Elena s tváří Salmy Hayek, která ve své funkci trpí stejně, jako v knize. Pokud někdo jiný z těch zlých má být ukázán v lidském světle, je brutálně mučen a zabit, protože na nic jiného zkrátka není místo. Kromě Salmy Hayek nejspíš nejvýraznější tvář filmu – Benicio Del Torro – má tak jednotvárnou postavu, až je ho pro tuhle roli škoda. Dokonce jsem se na něj ke konci už nechtěla dál dívat, což se mi u žádné jiné jeho role nestalo.

Režisér Oliver Stone si vzal moc velké sousto. Kniha je velmi svižná a hodí se pro filmové zpracování, ale i přes svou zdánlivou povrchnost a líbivost rozebírá příliš mnoho témat z příliš mnoha úhlů, což prostě nelze do filmu vtěsnat.

Stone, kouzelník s obrazovými a střihovými hrátkami, si vypůjčil z knihy vizuální a vypravěčský styl a dost věrně ho převzal, kvůli osekanému příběhu však filmu chybí obsah, který by se „obalu“ vyrovnal a naplnil ho.

Kniha je svižnou jízdou, která se na dost místech zastaví, aby diváka donutila přemýšlet v tom nejlepším smyslu slova. Nemoralizuje, naopak – sama je dost odvážná a rebelantská. Hovoří ke čtenářům nevybíravým jazykem mladých, divokých, nešťastných nebo krutých lidí. Styl a obsah jsou tu v rovnováze.

KOUKNI SE  Kaja Andrea Otto: Síla rodu

Film je proti tomu „jen“ stylovým přírůstkem do rozsáhlé filmografie o drogách, Mexičanech, surfařích, mafiánských praktikách a tak podobně. Nepřináší nic nového, snad kromě morálně pochybného soužití jedné ženy s dvěma muži. Ani tenhle prvek ale není ve filmu dostatečně atraktivní, aby přesáhl hranice klasické lovestory. Jediné, co mě na filmu zaujalo víc, než na knize, byl dvojitý konec, který však ještě víc otupuje vyznění příběhu.

Oliver Stone neodvedl špatnou práci. Pohrál si s příběhem všemi filmovými prostředky. Pokud si však myslel, že jeho audiovizuální styl obsáhne kouzlo knihy, bohužel se spletl.
Kniha je jízdou od první do poslední stránky, která vám zůstane pod kůží, ale ne příliš hluboko. Prostě tak akorát, abyste si udělali na věc vlastní názor. Film je taky jízda. Nemůže se však rovnat syrovým žánrovým veledílům ze Stoneovy starší tvorby, a míra brutality na tom nic nemění.

 

Divoši
Savages
USA, 2012, 131 minut
Režie: Oliver Stone
Hrají: Aaron Taylor-Johnson, Taylor Kitsch, Blake Lively, John Travolta, Benicio Del Toro, Salma Hayek, Emile Hirsch, Mía Maestro, Demián Bichir, Leonard Roberts, Diego Cataño, Jake McLaughlin, Trevor Donovan, Tj Myers, Joel David Moore, Livia Milano, Shea Whigham

 

Divoši
Savages
USA, 2010
Autor:
Don Winslow
Internetový obchod BUX.CZ

 

Klára Scholzová

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

10 − four =