Recenze: Dívka v ledu ukrývá tajemství

Mrtvé tělo dívky zamrzlé v ledu. Strach v pootevřených očích, rozcuchané hnědé vlasy. A není jedinou obětí. Jaké tajemství  ukrývá Dívka v ledu? Odhalte jej v novém detektivním příběhu, který slibuje mrazivý zážitek od začátku až do konce.

V zamrzlém jezeru v parku v jižním Londýně je pod vrstvou ledu nalezeno tělo mladé ženy. Obětí je krásná dívka z bohaté a mocné rodiny. Její zmizení zaplnilo první stránky všech bulvárních plátků. Jak se však mohla dívka se zdánlivě dokonalým životem plným večírků a zábavy, ocitnout pod ledem v zapomenuté části Londýna? Uškrcená a zavražděná, daleko od svých oblíbených klubů?

Tato otázka nyní stojí před vyšetřovatelkou Erikou Fosterovou, která se ujímá případu. Erika se po předchozím fiasku, které ji stálo kariéru a manžela, snaží znovu dokázat, že je profesionálka. A tentokrát je profesionálkou na pravém místě. Všichni chtějí případ rychle uzavřít, šéfové jí hází klacky pod nohy, ale Erika pátrá hlouběji. Zanořuje se do mrazivých hlubin případu, pátrá po vodítku, které by jí pomohlo najít vraha. A také jej nachází –  v podobě dalších třech stejně zavražděných žen. Jak se však blíží k odhalení pravdy, tím více se blíží vrah i k Erice. A chuť vraždit ho zdaleka ještě nepřešla…

Jestli jste o Dívce v ledu nikdy neslyšeli, potřebovali jste špetku ignorantského talentu. Její mrazivě modrá obálka mrká na čtenáře skoro z každého knihkupectví. Proto je nejvyšší čas se této bestsellerové novince, od nakladatelství Grada, podívat na zoubek. Trochu probořit ledy, odhalit její tajemství, přednosti i zápory.

Grada

Dívka v ledu je nejúspěšnějším románem slovensko-britského autora Roberta Bryndzy. Už od první stránky má slušné tempo a nabízí zajímavou zápletku. Občas však více než klasickou krimi připomíná grotesku ze stanice četníků. Příběh je vyprávěn z pohledu třetí osoby a hlavní hrdinkou je inspektorka Erika Fosterová. S tím souvisí první zádrhel – do hlavní postavy se těžko vžijete. Styl psaní je neosobní, nezabrnká vám na city a Erika se svojí arogantní povahou, také není nejideálnější postavou. Dalším škobrtnutím autora je fakt, že vyšetřování případu je v knize buď  nereálné nebo naopak zatraceně reálné. Vyberte si. Na policejní stanici totiž vládne byrokracie, všichni si hází klacky pod nohy. Zdá se, že k rozlousknutí případu musíte mít i schopnost hrát se svými kolegy Hru o trůny a u toho jim vznešeně říkat šéfinspektore.

Samotná zápletka má slušný potenciál. Mrtvé dívky v ledu. Nejasný podezřelý. Žádné stopy a spousta neznámých. Autor se nebojí drsnějších popisů a Erika za odhalení vraha bojuje jako lev. Pravého pachatele nejspíše sami neuhádnete. Jeho odhalení je překvapivé. Trochu mi však chyběl motiv. Je tu tedy nevyřešená otázka – proč?

Jako prvotina je Dívka v ledu povedená, napínavá a čtivá. Má množství nadšených čtenářů a někteří chválou rozhodně nešetří. Avšak k tomu, aby si vysloužila nálepku bestseller, jí chybí ta pomyslná jiskra, gradace napětí, která vás přinutí sedět nad knihou do půlnoci s otevřenou pusou. Možná, že v dalším pokračování se už autorovi povede namíchat ten správný koktejl napětí, který vás uhrane. Našlápnuto k tomu má dobře, chce to však dopilovat detaily.

Robert Bryndza: Dívka v ledu, Grada, 2016, 448 stran.

Knihu můžete zakoupit ZDE.

úvodní foto: Pixabay.com