Recenze: Danny Boyle v Yesterday okradl The Beatles

zdroj IMDb

Skladbu Yesterday prý napsal Paul McCartney ve snu. Těžko posoudit, na kolik je to pravda, ale i díky tomu dostala Yesterday nádech něčeho výjimečného. Snad právě z příběhu nejslavnější skladby Beatles Danny Boyle vycházel. Jeho nový film Yesterday je o snu zneuznaného hudebníka, kterému souhra osudu dala možnost stát se hudební legendou.

Jak okrást Beatles

Jackova hudba, ať se snaží sebevíc, zajímá jediného člověka. Kamarádku z dětství, která mu pomáhá, aby si zahrál alespoň pro pár lidí. Vozí ho autem, dělá mu bedňáka a dojednává podřadné kšefty. Pak ale přijde nehoda. Když se Jack probere, vše je jako dřív, až na jeden drobný detail. Neexistují The Beatles. A jako by nikdy neexistovali. Nikdo nezná jejich hudbu. Kromě Jacka. A tak přijde nevyhnutelná myšlenka: Napsat všechny skladby The Beatles znova. Má to ovšem pár háčků. Život Jacka se mění v Beatlemánii, která mu brání být sám sebou. A pak ten neustálý pocit viny, že nic z toho není jeho a co když není jediný, kdo si The Beatles pamatuje?

zdroj IMDb

Filmu Yesterday se musí přiznat jedna věc. Tvůrcům se povedlo připomenout, jak geniální hudba The Beatles je. Když Jack ještě nic netuší, zahraje přátelům Yesterday. Všichni jsou „novou“ skladbou ohromeni a ta emoce se dostává i mezi diváky. Pokud přistoupíme na hru, že je to vážně poprvé, kdy Yesterday slyšíme, je tahle téměř šedesátiletá skladba současná a nádherná. A pokračuje to dál. Ed Sheeren vyzve začínající hvězdu na hudební souboj. Každý má deset minut na to, aby napsal skvělou píseň. Kdo poslouchá The Beatles, dopředu ví, že tenhle souboj má Ed Sheeren předem prohraný. Neprozradím, kterou skladbu si Jack vybere, ale každý, kdo The Beatles zná, si může dosadit hned desítky písní, které by znovu složené neměli ani v dnešní době konkurenci.

Milovat Beatles nestačí

Danny Boyle evidentně miluje The Betles a Yesterday mohla být skvělá pocta jejich hudbě. Navíc zbavená od desítek skandálů a bulvárního bahna, kterým si The Beatles prošli. Zprvu to vypadá, jako by našel ten nejlepší způsob, jak vyprávět o hudbě, která změnila svět. Bohužel zahodil jeden z nejlepších nápadů na biografický film. Místo toho se vydal cestou banálního milostného příběhu, který končí upatlanou přehlídkou filmových klišé.

zdroj IMDb

V momentě kdy začne polopaticky vysvětlovat Jackovo dilema o autorství a vede příběh k happy endu, aby pravda a láska zvítězila nad bohatstvím a povrchností, Danny Boyle shodil vše, co v první tři čtvrtě hodině vystavěl. Není to Jack, ale Boyle kdo okradl The Beales. Jejich písně v Boylově podání nevypovídají o sobě, ale pouze slouží pubertální komedii. Když si přiznáme, že mnozí z dnešní generace uslyší Yesterday v tomto filmu skutečně poprvé, stává se hudba The Beatles pouhým kýčem a její význam tak v Yesterday ocení jen skuteční fanoušci. K tomu ale Danny Boyla nikdy nepotřebovali.

Yesterday
Komedie / Hudební / Romantický / Fantasy
Velká Británie, 2019, 112 min
Režie: Danny Boyle
Scénář: Richard Curtis
Hrají: Himesh Patel, Lily James, Kate McKinnon, Ed Sheeran, Ana de Armas, Lamorne Morris, Sophia Di Martino, Joel Fry, Ellise Chappell, Dominic Coleman, Marjana Spivak, Atul Sharma, Jennifer Armour, Camille Chen

5
recenze-danny-boyle-v-yesterday-okradl-the-beatlesDanny Boyle zahodil jeden z nejlepších nápadů na biografický film o Beatles. Místo toho se vydal cestou banálního milostného příběhu, který končí upatlanou přehlídkou filmových klišé.