RECENZE: Čtenáři z Broken Wheel doporučují

Sára Lindqvistová je typická knihomolka. Knížkami je obklopená prakticky neustále – každý její batoh či kabelku okupuje minimálně jeden svazek, který ji doprovází, ať už se vydá kamkoliv. Jenže ono „kamkoliv“ se v Sářině případě omezuje hlavně na knihkupectví, ve kterém pracuje. Přátel má poskrovnu, milostné vztahy prožívá skrze postavy romantických příběhů, a vůbec – svět, který nachází ve svých knížkách, je ve všech ohledech mnohem lepší než ten skutečný. To se teď má ovšem změnit. Nebo alespoň něco z toho. Sára si totiž prostřednictvím dopisování našla svoji první skutečnou kamarádku, díky které se na celé tři měsíce chystá opustit své rodné Švédsko. Jediný zádrhel spočívá v tom, že je Amy mrtvá. To se ovšem Sára dozvídá až po svém příjezdu do Ameriky…

Dohodli si znamení a rozšířili ho mezi sebou: jakmile se objeví první osobní auto, Grace vyjde ven, zapálí si cigaretu a vyfoukne tři kroužky kouře. Následně všichni vytáhnou své knihy a budou do nich zaujatě zírat, jako by je pohltilo úžasné čtenářské dobrodružství a jako by veškerá svá sobotní dopoledne obvykle trávili čtením na veřejnosti. Za žádných okolností nesmí nikdo zmínit jméno knihy nebo spisovatele. Pokud bude dotyčný v blízkosti knihkupectví a Sara navrhne nějakou konkrétní knihu, čtenář musí říct ano.

Jak můžeme zjistit již z anotace, prvotina Katariny Bivaldové  Čtenáři z Broken Wheel doporučují , která u nás vychází v nakladatelství Host, je tzv. feel-good román. Tempo vyprávění je hned od začátku spíše vlažné a v zájmu navození pohodové atmosféry se rozhodně nikam nežene. Příjemné je členění děje do velmi krátkých kapitol, díky čemuž jsou i více popisné pasáže dobře stravitelné (byť detailní popis budování vlastního knihkupectví zejména čistokrevní knihomolové jistě ocení). Hned v začátcích čtení upoutá pozornost především květnatý styl psaní, který by se dal skutečně nejlépe označit slovem veselý. Příběh a mnohé situace v něm rychle nabývají poněkud bizarní nádech, stejně jako charakteristika a chování některých postav. A právě na práci s nimi celý příběh stojí a padá.

Host

Broken Wheel není velké město, a tak se čtenář postupně seznámí s početným množstvím místních obyvatel. Někteří z nich se v knize sotva mihnou, aniž by měl jejich výstup na scénu pro příběh jakýkoliv význam, což už tak volné tempo ještě více zpomalí. Výrazným oživením je naopak fakt, že většina postav je v souladu s celkovým laděním vyprávění patřičně rozjuchaná. Nejspíš z toho důvodu působí jejich počínání poněkud nepravděpodobně. Tedy alespoň z počátku, než čtenář pochopí, že celý příběh je prostě lehce „ujetý“ a postavy tak svoji úlohu vlastně zvládají plnit více než obstojně. Čtenáři z Broken Wheel doporučujíZajímavě se jeví především některé vedlejší postavy, obzvlášť v kontrastu s ústřední dvojicí knihy. Zatímco soukromé zápletky hrdinů druhé linie postupně nabývají na spletitosti (zejména v poslední třetině knihy, kdy příběh lehce zvážní a některým z vedlejších aktérů tím umožní ukázat také hlubší a snad i temnější stránku jejich povahy), zůstává Sářina dějová linka poněkud předvídatelná. Zdá se, že samotní obyvatelé Broken Wheel měli pravdu, když pravili, že má Sára dar uvádět věci do pohybu – lehce stereotypní postava hlavní hrdinky totiž vytváří spíš jakousi kulisu, díky které mohou ožívat a lépe vyniknout ti druzí, zajímavější.

Mírně nevyužitý zůstává potenciál výměny korespondence mezi Sárou a Amy. Přestože jsou dopisy od druhé jmenované ženy součástí téměř každé kapitoly, s dějovou linkou souvisí jen pramálo. Působí proto poněkud vytrženě z kontextu, což ještě posiluje skutečnost, že Sářiny reakce si můžeme pouze domýšlet, jelikož její odpovědi v podobě dopisů chybí.

Román Čtenáři z Broken Wheel doporučují nenabízí napínavé dějové zvraty ani komplikovanou pointu. Bivaldová ve svém díle zobrazuje laskavý svět, ve kterém jsou špatní lidé lepší a obtížné věci snazší. To, co se odehrává v městečku obklopeném poli s kukuřicí, možná není úplně reálné. Ovšem pro čtenáře, který si chce odpočinout a alespoň na moment přestat brát svět a jeho problémy vážně, je kniha tou správnou volbou. Po jejím dočtení se pravděpodobně bude usmívat a cítit se dobře.

Katarina Bivaldová: Čtenáři z Broken Wheel doporučují, Host, 2016, 400 stran.

Knihu je možné zakoupit zde.

Monika Pospíšilová