Recenze: Černé světlo – Akta Enzo III

Peter May rád pokračuje v započatém díle. Početné čtenáře oslovil svou trilogií z drsného prostředí ostrova Lewis,  šestidílnou sérií čínských thrillerů a kriminálními řadou Akta Enzo. Právě Černé světlo je jejich pokračováním. Ve třetím díle se opět vracíme k Enzovi Macleodovi. Ten je odborníkem přes forenzní vědy a rozhodl se s využitím svých znalostí vyřešit sedm vražd popsaných v knize odložených případů pařížského novináře Rogera Raffina.Černé světlo

Jenže teď nemá na odhalování zločinů moc náladu. Právě se dozvěděl, že trpí agresivní formou rakoviny, jeho dceru se pokusil někdo zabít nastraženou výbušninou a jeho zeti kdosi vypálil tělocvičnu. Taky ho okradli a zatkli pro podezření z vraždy….Tak moment. to je trochu moc náhod na to, abychom tady ještě o nějaké náhodě vůbec mohli přemýšlet. Enzovi i čtenáři je vzápětí jasné, že tady jde o pěkně sadistickou promyšlenou hru a hrací figurkou je právě Enzo. Naštěstí včas bere rozum do hrsti a vydává se po stopách vraha. Tedy s malou odbočkou, kterou je mu atraktivní Anna a její hřejivá náruč.

Autor rozehrál skutečně vekou partii s množstvím aktérů a promyšleným motivem. Sled událostí nabírá vzápětí  zajímavé obrátky. Čtenář drží krok s Enzem, vrah má náskok. Kapitolu po kapitole se vzdálenost zkracuje. V rychlém sledu se vynořují nové stopy, vyšetřování ubíhá mílovými kroky v solidním tempu.

Čtenář detektivek brzy zatouží po nějaké aktivitě ze strany policie. Přeci jen by člověka uklidnilo, kdyby při takovém množství trestných činů vstoupila do cesty Enzovi policie víc než jen na začátku a v trochu přeslazeném závěrečném dovětku. Bez ní mu to jde sice také pěkně od ruky, ale v čistě evropském prostředí to zavání trochu divokým západem nebo sci-fi.

Host

Autorovi se skvěle daří stupňovat napětí, i když pravou tvář falešných stop mnohdy odhaluje dřív, než je nutné. Klidně by mohl čtenáře trochu déle držet v nejistotě. Příliš brzy napovídá, že věci se mají přeci jen trochu jinak. Stejně tak prvkem náhody by bylo záhodno šetřit jako šafránem a nikoliv ho sypat z rukávu v každé slepé uličce.

I přes některé prohřešky proti pravidlům dobrých detektivek, za sebou zanechal Peter May napínavý detektivní příběh a skvělý odrazový můstek pro pokračovaní Akt Enzo. Ty totiž rozhodně nekončí. A kdybych se chtěla ošívat sebevíc, musím uznat, že jsem knihu přečetla za jednu noc. Takže jakoukoliv řemeslnou nedbalost autorovi ráda prominu.

Černé světlo je pokračováním série Akta Enzo. Každá kniha má tak hodně otevřený konec. Jedna se však bez druhé obejde. Pokud  ještě Enza Macleoda neznáte, můžete začít klidně Černým světlem, neztratíte se. Pokud vás zaujme, bude skvělým odrazovým můstkem k Výjimečným lidem nebo Kritikovi. V případě, že vás svým nervy drásajícím napětím nestrhne na svou stranu, můžete ji zkrátka zavřít a nepokračovat. Ale, ruku na srdce, to se vám asi nestane. Vraha je třeba dopadnout…

Černé světlo, Peter May, Host, 2017

8
recenze-cerne-svetlo-akta-enzo-jdou-finaleEnzo Macleod se rozhodl, že s využitím svých znalostí vyřeší sedm nechvalně proslulých vražd.