Recenze: Černá zem – minulost, kterou nesmíme dovolit zopakovat

Po úspěšné knize „Krvavé země“ přišla neméně žádaná a zdrcující kniha „Černá zem“. Publikace amerického historika Timothy Snydera, která u nás vyšla v nakladatelství Paseka, v sobě snoubí zevrubnou archivní práci s vytříbeným a čtivým vyprávěním.

Důležitou roli v propuknutí holokaustu hrály instituce, respektive jejich nepřítomnost. Timothy Snyder zevrubně popisuje vše, co předcházelo událostem, které známe z hodin dějepisu. Od myšlenky vysídlení Židů na Madagaskar či do Palestiny se nacisté přeorientovali na konkrétní cíl – vytváření tzv. „bezstátí“. Největší nebezpečí hrozilo Židům tam, kde přestaly existovat státy a jejich instituce, které obyvatelům zajišťovaly právní ochranu. To zapříčinilo, že většina Židů jako by stanula na prahu svých domovů, svých zemí, a jen v tenké noční košili čelili tito lidé smrtícímu vichru nacistických vražedných soukolí.

Černá zem odhaluje osudy lidí, kteří se během druhé světové války octli ve schizofrenní situaci. Obyvatelé Pobaltských států, Ukrajiny i Běloruska se dostali do spárů Sovětského svazu, aby později byli vyrváni ještě ostřejšími drápy nacistických dobyvatelů. Mezní situace obyvatelů dvakrát zabraných států vyvolávají otázky. Jsou kolaborace těchto lidí, kteří neváhali udat své židovské sousedy, pudové? Chtěli tito lidé v nepopiratelné zoufalosti zachránit svůj lidský život, nebo i v těchto pro nás nepředstavitelných chvílích mysleli na své blaho a jako hyeny udávali lidi, které denně potkávali jen proto, aby se mohli nastěhovat do jejich domů a používat jejich stříbrné příbory?Snyder Timothy, Černá zem

Snyder ve své knize rozpracovává tzv. Paradox Osvětimi. Mezi pojmy „holokaust“ a „Osvětim“ máme tendenci včleňovat rovnítko. To ale vede ke generalizaci a co hůř, celý holokaust jako bychom ohraničovali ostnatým drátem, plotem, který je někde v cizí zemi. Kdybychom pokračovali v takovém pojetí, že holokaust je něco, co proběhlo za našimi hranicemi, že je to něco, co je uzavřeno do několika táborů, mohlo by se stát, že postupem času by se začal zmenšovat i půdorys těchto táborů, až by se na ně zapomnělo úplně. Holokaust je celoevropský problém, který si vyžádal miliony životů i vně táborů s ostnatými dráty.

Přes děsivé téma, ponurý název a sytě černé strany s názvy kapitol, se v knize setkáváme s náznaky dobra a hrdinství. I ve zmiňovaných dobách, kdy postih hrozil za jakýkoliv kontakt s nežádoucími Židy, se našli hrdinové, kteří neváhali a pomáhali. Snyder tak vedle faktických údajů přináší drobné příběhy velkých lidí.

Paseka

V závěru americký historik probouzí dobře známé varování o opakovatelnosti dějin. Snyder však toto nebezpečí vykresluje v konkrétních obrysech. Před sedmdesáti lety plánoval Adolf Hitler kolonizační válku, které měla skončit ziskem východoevropské úrodné půdy. Východní Evropa by se tak stala zemědělskou zásobárnou Říše. S rostoucí světovou populací a s přibývajícími klimatickými změnami může některý národ dojít k podobnému závěru jako před téměř tři čtvrtě stoletím právě Adolf Hitler.

Kniha, podobně jako celá historie, není uzavřena do běhu událostí sedmdesát let starých. I v dnešní době bychom se měli snažit dokázat rozpoznat manipulátory. Osoby, které se snaží využít společenské frustrace, na jejímž základě mytizují a démonizují „nepřítele“ a tímto osočováním si ospravedlňují vlastní ničivé chování. V našem zájmu by mělo být zkoumání historie, povinností by se pak mělo stát zabránění tomu, aby se historie opakovala. Jeden z posledních odstavců knihy Snyder otevírá větou „Porozumět holokaustu je naše šance – možná poslední –, jak si zachovat lidství.“ Toto porozumění za nás neučiní nikdo jiný než my sami. Jen osobní iniciativa a aktivita každého z nás zaručí, že se události spojené s holokaustem nebudou opakovat.

Timothy Snyder napsal erudovanou publikaci vhodnou pro studium historie (což v očích laika demonstruje nejen rozsáhlý poznámkový aparát) a působivou knihu pro běžné zájemce o minulost i budoucnost. Při čtení přichází čtenářům na mysl spousta otázek, které se nevztahují pouze k hrůzné minulosti, ale v určitých aspektech i k nebezpečně podobné přítomnosti.

Ondřej Pražák

Černá zem, Timothy Snyder, Paseka, 2016

Knihu můžete zakoupit ZDE.