Recenze: Captain America 2 bojuje na víc úrovních

Místo mezi prvními a druhými Avengers musí být naplněno co největší dávkou sexy akce, a proto tady máme pokračování Captaina America – vykořeněného hrdiny, který pořád neví, jak a kam zapadnout. A nutno uznat, že tvůrci se s touhle postavou popasovali víc než statečně. Film si nezadá s ostatními Marvelovskými sériemi a stále si drží vysokou úroveň, kterou se dokonce snaží pomalu zvyšovat.

captain-america-2-stills-0001

Marvel dokáže každému svému hrdinovi najít styl vyprávění, který k němu sedí, a který není třeba měnit. V dalších pokračováních pak už jen přidává akci, nové postavy, víc sexy kostýmy a zajímavější technické vychytávky. Marvel totiž přesně ví, co divák chce. Ví, proč je ta která postava oblíbená nebo neoblíbená. Podívejme se například na druhého Thora. Diváci dali jasně najevo, že je baví Loki, a tak dostal tenhle hláškující slizoun mnohem větší prostor. V Avengers zazářila Black Widow, a tak jsou její půbavy a psychologické taktiky ve druhém Captainovi také mnohem víc vidět.

Těžší to tvůrci měli se samotným hlavním představitelem, který je příznačně ztracený nejen coby filmová postava, ale i coby postava v Marvelovském světě Avengers. Není ani moc vtipný, ani nemá superschopnosti – ale je to prostě frajer, který má kořeny v úplně jiné době. A z toho těží scénář ke Captain America: Návrat prvního Avengera. Nemůžu se nepozastavit nad tím názvem. Opětovná ignorace původního názvu a snaha vytěžit z titulu co nejvíc peněz je prostě směšná. Navíc to nedává smysl – odkud se ten “první” Avenger vrací? Vrátil se přece už v Avengers. No nic, nebudeme to raději dál rozebírat.

KOUKNI SE  Recenze: Too Hot To Handle Brazílie

Příběh je příliš komplikovaný, aby se dal shrnout v jedné větě, a navíc byste přišli o napětí, které film udržuje po většinu času ve vysoké míře. Nastiňme si tedy aspoň základní příběh, který vypadá celkem klasicky – Steve Rogers se na svých akcích činí, ale pořád má pocit, že téhle době nějak nerozumí. Jeho přátele jsou mrtví a on si těžko hledá nové. Moc mu s tím nepomáhá ani nevyzpytatelná Black Widow. Navíc se zdá, že největší opora amerických tajných služeb a národní obrany – S.H.I.E.L.D. – byla infiltrována. K tomu všemu se objevuje nový, nepolapitelný a neporazitelný nepřítel, o kterém se vět

Vyprávění není zdaleka tak přímočaré, jako v prvním díle. Naopak, příběh pracuje na několika úrovních a rozehrává monstrózní špionážní zápletku, která sahá do Rogersovy minulosti. Stíny minulosti se tedy přesouvají do současnosti, abychom si mohli připomenout postavy z prvního dílu. Vrací se kupodivu skoro všichni, kdo v jedničce něco znamenali. A mnohdy je to dost překvapivé. Scénář opravdu zkouší všechno možné, aby diváka zaujal a Captain America mohl dokázat, že je svébytnou, zajímavou postavou, která si také zaslouží pozornost. Návrat k prvnímu dílu ne vždycky funguje, někdy je to opravdu jen samoúčelná snaha, ale jindy je to naopak velmi emotivní a do současného děje to dokonale zapadá.
šinou jen vyprávějí strašidelné příběhy – Winter Soldier. Má Rogers na to, aby všechny své nepřátele porazil?

KOUKNI SE  Recenze: Seriál Squid Game je více než sociální kritikou poutavou vyvražďovačkou

I tentokrát dostává Steve dost prostoru, aby mohl porovnávat minulost se současností. Svým upřímným, trochu naivním přístupem komentuje slabiny systému a nebezpečí návratu ke zhoubné snaze všechno kontrolovat. Organizace S.H.I.E.L.D., která v minulých filmech byla tou jedinou pevně stojící skálou v moři chaosu, je tak naprosto shozena a sama se stává hrozbou. Je to nezvyklá a odvážná cesta, kterou se tenhle film vydává – ale určitě to není na škodu. Superhrdinové ze světa Avengers nemají zapotřebí slepě vzhlížet k americkým ideálům a institucím. Tvoří si vlastní způsoby, jak zachránit svět a zase ho trochu očistit od zkorumpovaných pohlavárů.

Film toho ale chce sdělit příliš mnoho, a ještě navíc to zapasovat do série Avengers. Tak velké sousto si zkrátka jedna postava ukousnout nedokáže. Ať je Captain America sebelepší voják, postavit ho proti všem je už opravdu přes čáru. Podobně dopadl i třetí Iron Man – také byl vyštván ze svého domova a musel se skrývat, aby se připravil na finální útok. Ale Iron Man měl pár desítek svých obleků, kdežto Captain America je úplně sám. Ale možná právě to z něj dělá zajímavou postavu.

Důležitou složkou filmu je samozřejmě akce. Té se nedá nic vytknout, obzvlášť souboje s Winter Soldierem jsou pastvou pro oči. Méně zajímavé jsou úlohy Black Widow a Furyho. I když je uvidíte v nezvyklých situacích, pořád zůstávají tajemnými vojáky bojujícími za svou vlastní věc. Novou postavou je Falcon, který ale moc prostoru nedostane.

KOUKNI SE  Recenze: Dokument o The Beatles Get Back neskutečně oživuje hudební legendy

Captain America: The Winter Soldier je rozhodně kvalitním filmem, který do série vnáší něco nového a připravuje hodně zajímavou půdu pro další filmy. Sám o sobě je vícevrstevným dílem, kterému po právu patří divácká pozornost. Určitě si ho nenechte ujít.

ZÁVĚR
8
Předchozí článekPrůvodce vege restauracemi v Praze: Loving hut, Beas Dhaba, Lehká hlava a Vegan Pizza