RECENZE: Camille potěší fanoušky francouzské detektivky

Francouzský spisovatel Pierre Lemaitre je zpět a společně s ním i Camille. To je nejen jméno komisaře Verhoevena, ale i název nedávno česky vydané knihy.

Tentokrát se hned od začátku zaměříme na Anne, přítelkyni hlavní postavy. Jednoho rána se vypraví do nákupního centra a je svědkem jeho přepadení. Zloděj ji surově zbije a pošle s těžkými zraněními do nemocnice. Následně se rozhodne, že nechce nechat svědkyni své krádeže naživu. Musí ji zlikvidovat. Její přítel komisař Verhoeven je samozřejmě proti. Přichází souboj dvou velkých osobností.

Camille je již druhou knihou od tohoto autora, kterého na české literární scéně vydává nakladatelství Kniha Zlín. Ve skutečnosti se ovšem jedná již o třetí díl. První se k nám prozatím nedostal. Ovšem nemusíte se obávat přílišné návaznosti. Můžete začít číst klidně od tohoto dílu.

389_camille_obalkaJiž jsem zmínil hlavního hrdinu Camilla Verhoevena, ke kterému se nyní trochu obšírněji vrátím. V případě, že jste se s ním ještě neseznámili, rozhodně nečekejte žádného svalnatého hezouna. Jedná se o padesátiletého plešatícího chlápka, který se narodil s vadou růstu. Díky tomu má téměř trpasličí rozměry, proto na něj nikdo jen tak nezapomene. Jeho osobnost se vyznačuje poměrně velkou vzteklostí, rozhodností i dostatečným sebevědomím. Jen díky tomu se může přenést přes svou malou výšku, kterou mu ostatní lidé často připomínají. Právě jeho silná osobnost má vliv na celý obsah knihy. Vytvoření nepříliš krásného (přecijenom na velikosti záleží) chlápka dodává ději trochu jiný rozměr. Čtenář se soustředí především na jeho vlastnosti. Ty občas nejsou úplně ideální, ale přidávají mu na velké charisma.

KOUKNI SE  Recenze: Příběh z tajuplné Vesnice

Tentokrát dostane velice silného protivníka, který jedná chladnokrevně a velice promyšleně. V průběhu čtení se střídají jednotlivé kapitoly zaměřené na kladnou a zápornou postavu. Díky tomu můžete sledovat kroky násilníka, který se snaží popravit svědkyni svého zločinu. Ale zároveň sledujete i postupy vyšetřujícího policisty. Vlastně policistů.

I tentokrát se totiž nejedná o jediné postavy. Opět se máte možnost potkat i s Louisem, krásným a bohatým policistou. Nebude chybět ani přísný soudce, šéfové či další menší zločinci. Tyto postavy nejsou vykresleny tak výborně, jako dvě hlavní, ale přesto mají svou důležitou roli.

Nejzajímavějším dějovým bodem je souboj dvou ústředních postav. Sledujeme téměř každý jejich krok. Verhoeven se nebojí porušit téměř všechny předpisy, aby dopadl pachatele. Už získání tohoto případu nejde přesně podle pravidel a jeho pokračování se vyvíjí obdobně. Velice zajímavou scénou je šťára, kterou podnikne proti určité skupině zločinců. Pro její uskutečnění si musí opět trochu nekompetentním způsobem sehnat velkou řadu kolegů. Poté se již můžete těšit na několik stránek zatýkání a vyslýchání za účelem získání informací. Popis těchto úkonů působí velice přesvědčivě a realisticky.

Zastoupení si získala i láska, přestože v trochu jiné formě. Komisaři před lety zemřela přítelkyně, jak už čtenáři tohoto autora jistě vědí. Tato skutečnost jeho život neustále ovlivňuje, přestože má již jinou přítelkyni. Anne si sice získala určitou pozici v jeho srdci, ale nejedná se o klasický vztah. Na začátku si řekli, že je to pouze přechodná záležitost. Přesto se mají rádi a její přepadeni způsobí v policistovi velkou bouři.

KOUKNI SE  Recenze: Chlorid sodný

Samozřejmě se můžete těšit i na velké dějové zvraty. Již v minulém dílu této série jsme valili bulvy, jak se dokázal příběh neskutečně změnit. Ani tentokrát není vše tak, jak to na první pohled vypadá. Přesto se mi zápletka předchozího Alexe zamlouvala o kousíček více.

Ještě se lehce zmíním o prostředí. Děj se odehrává v romantické Paříži. Tato maličkost mi dokázala ještě více zpříjemnit prožívání románu. Kdo by neměl rád hlavní město Francie? Jeho krásy jsou vyhlášené po celém světě, přestože se tentokrát podíváme i na jeho temnější stránky. Ty jsou pro tento žánr přeci jenom charakterističtější.

Francouzská detektivka není tak populární jako severská, jejíž autory toto nakladatelství rovněž velice rádo vydává. Přesto se najdou tvůrci, kteří se mohou minimálně svými kvalitami srovnávat s toutou odnoží krimi. Dobře, na Nesba moc lidí nemá. Ovšem Pierre Lemaitre si zejména díky výtečně promyšleným zvratům a silné ústřední osobnosti rovněž získá mnoho fanoušků. Jeho knihy jsou velice čtivé a obsahují všechny důležité detektivní základy.

Pierre Lemaitre: Camille, Kniha Zlín 2015, 291 stran.

LUKÁŠ LOUŽECKÝ

ZÁVĚR
8
Předchozí článekMFF KV 2015: Skandály ve Varech
Následující článekMFF KV 2015: Festivalový závodník
recenze-camille-potesi-fanousky-francouzske-detektivkyFrancouzská detektivka není tak populární jako severská, jejíž autory toto nakladatelství rovněž velice rádo vydává. Přesto se najdou tvůrci, kteří se mohou minimálně svými kvalitami srovnávat s toutou odnoží krimi.