Recenze: Brutální a brutálnější. Motiv X přitvrzuje před velkolepým finále

Jeden z nejzajímavějších současných severských autorů detektivek, Stephan Ahnhem, přichází s novinkou Motiv X. Od chvíle, kdy vyšla, je kolem ní rušno. Vesměs jde o názory pozitivní, mnohdy nadšené. Novinka švédského autora je údajně napínavá, nedá čtenáři spát, nutí otáčet stranu za stranou, a tak poslední kapitolu dočítáte v půl třetí ráno, i když vás druhý den ráno čeká důležitá porada, protože si zkrátka nemůžete pomoci.

Někdy jsou tahle očekávání destruktivní, obzvlášť v případě bestsellerů. Znáte ten pocit, kdy ve vás řada oslavných recenzí a vášnivých komentářů podnítí touhu okamžitě se začíst? Tryskem běžíte do nejbližšího knihkupectví, nemůžete se dočkat, až budete doma, uvaříte si kávu a pustíte se do čtení. A ono se to konečně děje. Jenže namísto rostoucího pocitu uspokojení se všechna očekávání rozplynou v hořkém zklamání a rozpačitosti, že šlo o nafouklou bublinu, která vlastně za moc nestojí.

Tenhle pocit jsem naštěstí z novinky Motiv X neměla. Od prvních stran mě příběh strhl a já se vezla na vlně zatraceně dobrého (a skvěle napsaného) příběhu. Trochu jsem se bála, jestli nebude na škodu, že jsem nečetla předchozí díly série, ale vlastně to ničemu nevadilo; Ahnhem s touto variantou počítá a servíruje čtenáři příběh tak, aby fungoval sám o sobě a jednotlivé dílky skládačky nebylo těžké doplnit.

V některých pasážích se vrací do minulosti, aby určité skutečnosti osvěžil či dovysvětlil. Nebojte se tedy knihu číst i v případě, že jste na tom podobně. Nanejvýše se vám stane to, co mně: po dočtení budete nutně potřebovat navázat předešlými díly série. Ne proto, že byste tomu aktuálnímu dostatečně neporozuměli, ale především proto, že Ahnhem je prudce návykový. Českému čtenáři přitom není známý tolik, jako třeba Jo Nesbo, což je, myslím, škoda.

První díl série, Oběť bez tváře, vyšel v roce 2014 a záhy se stal bestsellerem. O rok později následoval prvotinu Devátý hrob a v roce 2016 Ahnhem dopsal třetí díl série, Osmnáct pod nulou. Celá trilogie je velmi úspěšná, a to nejen na švédském knižním trhu.

Fabian Risk počtvrté

Motiv X je čtvrtým příběhem, jehož hlavním hrdinou je svérázný detektiv Fabian Nedozvídáme se příliš z jeho soukromí, zato ale graduje příběh a jeho jednotlivé odbočky, které těží z podhoubí bujícího v předchozích dílech. V Helsinborgu řádí vrah, který útočí opakovaně a velmi promyšleně, nikdy však stejným způsobem. Policie si příliš neví rady, motiv je zdánlivě neuchopitelný. Prvním případem, který detektivové vyšetřují, je vražda jedenáctiletého syrského uprchlíka, který je zabit natolik ohavným způsobem, až se neubráníte myšlence, zda míru brutality ještě může autor přebít či stupňovat.

Fabian Risk je tou dobou stranou veškerého dění; jeho dcera se sice v nemonici probírá z kómatu (více v předešlém díle Osmnáct pod nulou), ale jako by to snad ani nebyla ona, s manželkou k sobě nemohou najít cestu a syn se čím dál více uzavírá do sebe. Ve svém otci vidí spíš nepřítele než spojence. Fabian si se svou rodinou evidentně neví rady, zatímco v práci je jako ryba ve vodě. Po pár měsících se na oddělení vrací a poměrně rychle rozvíří stojaté vody vyšetřování.

Na vlastní pěst

Ve svém volném čase se namísto stmelování rodiny věnuje pátrání na vlastní pěst, které převzal po svém zesnulém kolegovi Elvinovi. Ten pro změnu vyšetřoval jiného kolegu na helsinborském oddělení, kterého podezříval z několika vražd a shromáždil dost materiálu na to, aby se stal nepohodlným. Fabian odmítá uvěřit, že by šlo o sebevraždu a snaží se hledat důkazy, které by vedly k usvědčení vraha a očištění Elvina.

Kniha je od prvních stran napínavá, Ahnhem píše dynamicky a živě, napětí a brutalita se stupňuje. Místy jsem měla pocit, že už je všech kombinací, odboček a zápletek příliš, ocenila jsem však linii týkající se tématu uprchlictví a rasismu. Obojí je dávkované nenásilně a uvěřitelně, nejedná se o prvoplánovou agitku.

Děj končí v okamžiku, kdy se jeho jednotlivé linky proplétají a gradují a vy nutně potřebujete vědět, co bude dál. A tady jsem poprvé za celou dobu byla zklamaná. Motiv X je sice knihou, která vám nedá vydechnout, zároveň však ze všeho nejvíce (a nutno dodat, že velmi smysluplně) připravuje čtenáře na grandiózní finále. Rozuzlení tedy nečekejte. Příběh se stává kompaktním a hutným, jednotlivé dílky postupně zapadají do pomalu sestavované mozaiky. S Fabianem Riskem se loučíme v nejnapínavějším možném okamžiku a nezbývá nám, než počkat na jaro, kdy se v plné parádě vrátí v pokračování s názvem X způsobů smrti. A že to bude stát za to.

Za poskytnutí recenzního výtisku velice děkuji Dobrým knihám, kde Motiv X můžete zakoupit.

Série: Fabian Risk 4.
Žánr: Literatura světová, Detektivky
Vydáno: 2019, Kalibr
Orig. název: Motiv X, 2018
Počet stran: 440
Jazyk vydání: český
Překlad: Vendula Nováková
Vazba knihy: pevná / vázaná s přebalem
ISBN: 978-80-7617-919-6

Jana Janoutová

8
recenze-brutalni-a-brutalnejsi-motiv-x-pritvrzuje-pred-velkolepym-finaleMotiv X je čtvrtým příběhem, jehož hlavním hrdinou je svérázný detektiv Fabian Risk. Nedozvídáme se příliš z jeho soukromí, zato ale graduje příběh a jeho jednotlivé odbočky, které těží z podhoubí bujícího v předchozích dílech.